got09
Läs recensionen

Killzone 2

För fem år sedan slogs vi på hemplaneten Vekta. År 2009 rasade kriget vidare på Helghan. Kriget rasade, och vi var mitt i smeten. Ett sotsvart ställe präglat av onda industrier, fascism, brutalitet och en anda inspirerad av det Tredje Riket. En plats som gjord för blodutgjutelse. Ursinniga Helghast-soldater skrek ut order, gav varandra eldunderstöd och arbetade tillsammans. En krigsapparat som var så stark, så hänsynslös, så skrämmande. Så verklig. Att besöka Helghan var som att sugas in i en annan värld, på riktigt.

Förhandssnacket kring Killzone 2 handlade mycket om tekniska detaljer. Där levererade Guerilla med råge. Men också i atmosfär, tempo och flerspelarläge. Av någon outgrundad anledning fick spelet kritik från vissa håll angående dess spelkontroll. Vi förstår inte varför. Redaktionen står enade i att den var perfekt anpassad för formatet, och simulerade tyngd på ett alldeles briljant sätt. Det ska kännas att väga tresiffrigt och bära tunga vapen.

I vår med all rätt extatiska recension skrev vi att Killzone 2 var den perfekta uppföljaren. Det tog vara på de bästa delarna från sin föregångare, medan man samtidigt förbättrade och förfinade precis varenda liten beståndsdel. Den åsikten har bara växt sig starkare sedan dess. Att rycka fram växelvis vid Corinth River, försvara Visari Square från anstormade Helghast och bara absorbera den råa värld man befann sig i, allt detta, det var årets absolut häftigaste spelupplevelse.

Som ett relativt färskt och ibland ifrågasatt varumärke slog sig Guerillas mästerverk in bland de allra största. Innan februari i år pratade vi om Half-Life 2, Halo och Deus Ex. Nu pratar vi även om Killzone 2.

Rösta på ditt favoritspel 2009 >>