i
goty goty
Läs recensionen

Journey

Tjusningen med resor är inte bara att se något nytt. Insikten om att det gamla och bekanta inte är felfritt, spelar också roll. I en tid där mångmiljonprojekt, explosioner och hisnande flerspelarmöjligheter utgör landskapet behövs spel som tar med oss på en resa. I Journeys fall till en lugnare plats. Här fanns en grogrund för ett band mellan huvudperson och spelare att växa fram – utan hjälp från vare sig röstskådespelare eller mellansekvenser. Här blev vi berörda. Inte bara bedövade.

Därmed inte sagt att Thatgamecompanys spel saknade produktionsvärden. Tvärtom var spelvärlden en grafisk triumf och vi tekniknördar kunde beundra både ljuseffekter och elegant dansande sandpartiklar. Den orkestrerade musiken, välförtjänt Grammy-nominerad, osade storproduktion. Vi fann till och med ett multiplayerläge, men inte av det slag vi var vana vid. Chatt-funktioner och fula användarnamnbrickor skalades bort, vilket gjorde synen av en plötslig medspelare än mer fantasikittlande.

Den rödklädde hjältens färd i Journey, från inspirerande inledning till bitterljuvt slut, var årets bästa upplevelse. Den väckte enorm upptäckarglädje, slog an dussintals känslosträngar och – får vi hoppas – inspirerade fler spelmakare att doppa tårna i liknande vatten. Journey tog ett stort kliv i spelmediets resa mot mognad. Vem vet var vi hamnar?

Rösta på ditt favoritspel 2012 >>
dark

För att kommentera måste du vara inloggad. Om du inte är medlem än - bli medlem nu!

:D :) :( :-o :shock: :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: ;-) :idea: :arrow: :| :mrgreen: :clap: :dance: #-o =; :^o [-X :pray: 8-[ :sick: :-# [-( :-k :--


dark
 
Vilket är ditt favoritspel i år?
Var med och rösta >>