Svenska
Gamereactor
artiklar
The Last of Us

Slutsnackat med Naughty Dog

Gamereactor träffade teamet bakom The Last of Us och pratade om slutsekvensen och själva budskapet i deras mästerliga thrillerdrama...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

(OBS! Den här texten innehåller story-spoilers)

En av många anledningar till att The Last of Us fick betyget 10/10 av oss var den magnifika storyn. Berättelsen höll oss kvar från första början, men framförallt var det de sista dramatiska timmarna som etsade sig fast i våra spelminnen, tack vare briljant struktur och en hel del överraskningar. Vi har träffat Bruce Straley (game designer) och Neil Druckmann (creative director) för att tala om hur spelets upplösning växte fram, varför man gjorde som man gjorde, och om vad Joel menade med den där sista repliken egentligen.

The Last of Us

Den inledande timmen av The Last of Us står sig som något av det starkaste vi upplevt i spelväg. När Joels dotter Sarah dog grät vår recensent. Att ett barn dör i början av ert spel hade inte många förväntat sig. Hur tänkte ni kring detta när ni utvecklade inledningen?
- Spelvärlden är fylld av storydrivna spel som aldrig ens tar med barn eller ungdomar i beräkningen. I Grand Theft Auto har man helt enkelt plockat bort barn ur själva konceptet, samma sak med Elder Scrolls-serien och flera andra spel. Vi visste från början att inledningen skulle anses kontroversiell och jag vet att det är en stark öppning, en skoningslös början, men det är en del av spelvärlden vi skapat. Om jag ska vara helt ärlig var jag beredd på att Sony skulle kontakta oss innan vi färdigställde The Last of Us och be om en omgjord inledning, men lyckligtvis lät de oss skapa precis det äventyret som vi ville.

Detta är en annons:

The Last of Us utspelar sig under en lång tidsrymd och växlar mellan olika årstider under spelets gång. Hur resonerade ni där?
- Vi visste att vi ville berätta en lång story där karaktärerna påverkar varandra under spelet. Ellie skulle med tiden göra Joel mer mänsklig, och Joel skulle göra Ellie till mer av en tuff överlevare. Vi visste också från början att vi ville ha en punkt där karaktärerna byter personlighet, där Ellie blir den som skyddar Joel. Vi hade en specifik idé för slutet från början, men det ändrades när vi märkte att karaktärerna ändrades. Årstiderna var ett estetiskt val också. De speglar hur stämningen och förhållandet mellan karaktärerna utvecklar sig. När det är vår ser du många soluppgångar, vilket är symboliskt för början av förhållandet. Under hösten regnar det, när vi får mer tumult i storyn. Och under vinter är stämningen mörkare och kallare, precis som vädret.

The Last of Us

När spelet går över till vinter levereras en rejäl cliffhanger, då man byter från att styra Joel till att plötsligt kontrollera Ellie. Att låta spelaren sväva så länge i ovisshet om Joel överlevt, hur gick diskussionerna inom teamet där?
- Vi hade väldigt många intensiva diskussioner om det. Vi grälade om flera saker: skulle vi avslöja det överhuvudtaget? Var folk tillräckligt intresserade av Ellie? Skulle folk gilla att spela vidare utan att veta vad som hänt Joel? Till slut bestämde vi oss för att verkligen respektera vår publik, och låta en hel del frågor hänga i luften. När Ellie till slut frågar efter medicin inför en främling - då vet man. Det krävdes bara den repliken.

Det sista valet Joel gör, när han räddar Ellie och sviker hela mänskligheten, var slutet bestämt från början?
- Det var ett slut som växte fram naturligt. Där måste man förstå Joels motiv. Han har varit i helvetet efter att ha förlorat sin dotter i början av spelet, och han skulle göra vad som helst för att inte hamna där igen. Grejen är att han egentligen inte har något val där. Jämför det med vad Marlene säger när hon försöker stoppa Joel, hon menar också att det inte finns något val, just eftersom hon ägnat sitt liv åt att rädda mänskligheten. Det handlar inte om onda och goda personer egentligen, allt handlar om vems perspektiv man ser saken från.

Detta är en annons:

Den allra sista repliken, när Joel ljuger för Ellie om vad Fireflies sagt, tänkte ni att det skulle vara ett självklart val för Joel?
- Det är svårt att svara på sånt, det är ganska öppet för tolkning. Vi skrev det medvetet vagt för att skådespelarna kan tolka det på sina egna sätt. Det finns även ett ögonblick när Joel blir tyst i samtalet med Marlene, och det är också väldigt öppet för tolkning. Tvekar han? Planerar han sitt nästa drag? Och vi kan inte säga definitivt vad det betyder. Vi har hört många olika tolkningar av den allra sista repliken under speltestsessioner. Folk har grälat rejält om vad som egentligen hände.

The Last of Us

Vissa av våra läsare hatade slutet. De ville se en lösning på problemet, ett genuint lyckligt slut. Hur ser du på det?
- Det fins så många stereotypa Hollywood-slut i så många olika spel idag, och jag ville verkligen inte låta The Last of Us sluta på ett sådant sätt. Vi hade under vår testfas bland annat en fokustestare som hatade spelet bara på grund av slutsekvensen, något som jag verkligen upplevde som jobbigt under de sista månaderna i utvecklingsarbetet. För mig handlar det om två sköra individer, två långt ifrån felfria personligheter i en mörk, våldsam och skoningslös värld som måste göra ett val. För Joel var resan inte målet, och målet var inte värt det. Samtidigt var allting värt det, för Ellies skull. Till en början var det tänkt att slutet skulle vara längre, innan vi ändra oss och klippte ned filmsekvensen ganska ordentligt. Innan vi gjorde det och efter att Joel ljugit för Ellie zoomade kameran ut och vi fick se dem båda vandra nedför en sluttning mot staden där Tommy väntar. Det var ungefär en vecka innan vi spelade in rösterna till slutet som jag ändrade mig eftersom det inte kändes äkta, inte uppriktigt på det sättet som slutet gör i det färdiga spelet.

The Last of UsThe Last of UsThe Last of UsThe Last of Us

Relaterade texter

The Last of Us: Left BehindScore

The Last of Us: Left Behind

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Naughty Dog expanderar storyn i fjolårets överlägset bästa spel med ett ljuvligt extra-kapitel. Petter Hegevall har delat ut betyg...

The Last of UsScore

The Last of Us

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Teamet bakom Uncharted-spelen bjuder på ett stilfullt sammansatt, gripande och starkt äventyr proppat med mänsklighet. Petter Hegevall är lyrisk...

Min favoritkaraktär: Ellie

Min favoritkaraktär: Ellie

ARTIKEL. Skrivet av Petter Hegevall

Hon är 14, skör men stark. Sårbar men tuff och hon har mer personlighet än i stort sett allt annat i spelväg, som någonsin gjorts. Petter Hegevall hyllar Naughty Dogs kaxiga överlevare i sin artikel om favoritkaraktären...



Loading next content