Svenska
Gamereactor
artiklar
Champions Online

Ett snack med Cryptic

Vi fick chansen att ställa frågor till Jack Emmert från Cryptic Studios, utvecklaren bakom City of Heroes, om deras kommande onlinerollspel Champions Online...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Vi fick oss ett snack med Jack Emmert, chief creative officer hos Cryptic Studios, om deras kommande onlinerollspel Champions Online.

Efter City of Heroes, City of Villains och det nedlagda Marvel Universe Online och nu Champions Online verkar det som Cryptic Studios har blivit en utvecklare som enbart fokuserar på att göra superhjältespel. Ett rent sammanträffande eller har det varit ett medvetet val?

- Cryptic har alltid valt sina spel noggrant. City of Heroes var vårt första spel och vårt flaggskeppsspel - City of Villains var en naturlig uppföljare för överallt där det finns superhjältar måste det finnas superskurkar.

När Microsoft kontaktade oss om att göra Marvel Universe Online, var det för att Cryptic kunde superhältar och visste hur man skulle skapa ett framgångsrikt MMOG (onlinespel) som var roligt för spelarna. När Marvel-spelet inte blev av, kändes det logiskt att använda den nya teknologi vi hade utveckla och använda den i Champions Online. Det finns massor av Champions-fans här hos Cryptic så det var det självklara valet.

Detta är en annons:

Med det sagt så har vi flera icke utannonserade projekt under utveckling och inget av dessa involverar superhjältar. Vårt kreativa team har tillsammans en vid erfarenhet och kunskap och vi försöker alltid nå längre när det gäller engagerande handling, innovativ speldesign och banbrytande teknologi. Så ni kan förvänta er spännande icke-superhjältespel från Cryptic inom en snar framtid.

Champions Online

Vad är nyckeln till ett bra superhjältespel och vilka fällor bör man undvika?

Det finns några nyckelfaktorer som är viktiga när man gör ett superhjältespel. Det första är vad som gör superhjälten till en hjälte. Hjältar är personer som offrar sitt eget välmående för att hjälpa andra, speciellt de som inte kan hjälpa sig själva. Att slåss mot ondingar är en sak, men vad det handlar om är att göra världen till en bättre plats. Den andra nyckelfaktorn i superhjältespel är den starka känslan av personlig identitet som karaktärerna bär på. Ikoniska superhjältar definieras inte bara av sina superkrafter, utan även av deras ursprung, personligheter, motiv, svagheter och fienderna de möter.

Detta är en annons:

Antagligen är den viktigaste saken man ska undvika i ett superhjältespel att man låter det bli ett "super-powered thug"-spel där du inte är mer än en snubbe som går omkring och slår folk och tar deras grejer. En hjältemodig inramning är väldigt viktigt i ett superhjältespel och så snart du glömmer det har du förlorat innebörden av att vara en superhjälte.

Hur kändes det när ett stort projekt som Marvel Universe Online blev nedlagt och hur reagerade teamet på beskedet?

- Naturligtvis blev vi besvikna när Marvel Universe Online lades ned - vi hade gjort massor av arbete på spelet och det finns massor av Marvel-fans hos oss som såg fram emot att göra spelet med alla deras favoritkaraktärer från serietidningarna. Men medan der var slutet på det projektet, så öppnade det även upp möjligheten att göra något väldigt speciellt - nästa storslagna superhjälteonlinespel utan några begränsningar på vad vi kunde göra och hur vi kunde göra det.

Champions OnlineChampions Online

Vi är väldigt glada att vi utvecklar Champions Online nu - spelet vi alltid har velat göra.

Hur skulle du beskriva Champions för någon som inte har spelat papper och penna-rollspelet och vilka ingredienser gjorde att ni ville skapa ett onlinerollspel av det?

- Papper- och penna-rollspelet Champions har funnits sedan 1981. Sedan dess har Champions utvecklas till en rik värld med ett av de mest fria spelsystemen som finns - du kan ta dig överallt och göra allting. Den rika världen och det fria spelsystemet är två nyckelelement som vi fokuserar på i Champions Online. Spelområdena i Champions Online är rika och varierade, från en skållhet öken till ett fruset norr, från morgondagens stad till exotiska öar, från havets djup till månen... och ännu längre!

Möjligheten att skräddarsy sin spelupplevelse är nästa fokus. Champions Online kommer att låta spelarna skapa sina egna krafter och utstyrslar på sätt som de aldrig sett i ett MMOG tidigare. Spelare kan välja sina karaktärers bakgrund vilket påverkar spelet, modifiera sina krafter med fördelar eller begränsningar, utforma utseendet på sina karaktärer med ett enormt utbud av dräkter och till och med skapa sin egen ärkefiende att slåss mot igenom hela spelet!

Istället för att bara skaffa er Champions-licensen så köpte ni faktiske hela konceptet från dess skapare. Vilka fördelar ger detta i spelutvecklingen?

- Att Champions-rättigheterna ger oss möjligheten att ta Champions-universumet, som förändrats om och om igen sedan 1981, och omforma det till ett MMO. Vi arbetar hand i hand med Hero Games, men eftersom vi äger Champions kan vi spendera vår tid med att fokusera på hur Champions passar spelet istället för hur spelet passar Champions.

Kommer PC- och Xbox 360-spelare kunna spela tillsammans i Champions Online?

- Den nuvarande planen är att integrera PC- och Xbox 360-spelare. Det ger oss intressanta utmaningar under utvecklingen, men vi har kommit på några innovativa lösningar på problemen.

Champions OnlineChampions Online

Det har funnits några onlinerollspel till konsol, men inga har blivit riktigt framgångsrika hittills (Final Fantasy XI är det mest framgångsrika). Varför tror du att det blivit så och vad har ni att erbjuda konsolspelarna för att övertyga dem att betala en månadsavgift och dedikera oräkneliga timmar till ett och samma spel?

- Det finns många utmaningar med att göra ett MMO till konsol. Konsolspelare förväntar sig oftast en fokuserad spelupplevelse med massor av action och/eller problemlösning. MMO-spel ger dig mer av upplevelse av en "stor värld", med långsiktig framfart och ett community.

Ett av målen med Champions Online är att överbrygga det gapet genom att bjuda på ett mer actionorienterat och reaktivt spelupplägg - något som helt enkelt inte funnits i onlinerollspel tidigare. PC-spelare kommer att få möjligheten att spela en ny sorts MMO, medan de fortfarande får det långsiktiga spelandet som de vill ha, medan konsolspelare kan testa ett MMO och fortfarande få den snabba action de är vana vid. Bägge sorters spelare kommer att kunna avnjuta en stor och rik värld där de kan utveckla en egenutformad karaktärer i en väldigt social spelupplevelse.

Champions Online

Karaktärsskapandet i Champions Online tycks ge spelaren mängder av kosmetiska såväl som gameplay-relaterade valmöjligheter. Kan du bjuda på några exempel på variationen som finns tillgänglig?

- Säg att du vill skapa en karaktär som fokuserar på elektriska krafter. Du väljer "Energy Projector" och sedan väljer du "Electricity" i ramverket för krafter - vilket ger dig tillgång till ett par grundläggande elektriska distansattacker. Det coola med elektriska krafter är att om du träffar en fiende med din attack finns chansen att elektriciteten studsar vidare och träffar en annan fiende som står i närheten.

Sedan skapar du karaktärens utseende och dräkt - det finns bokstavligt talat miljoner av valmöjligheter, men låt oss säga att du landar på ett par klassiska tights med ett elektriskt mönster ovanpå och ett par high tech-handskar och goggles. Du kan forma din hjältens kropp på flera sätt också - lägga till muskler till han eller hennes kropp eller så kan du ska en trådsmal hjälte. Du kan till och med manipulera specifika kroppsdelar som att lägga till en enorm käke eller långa fingrar.

Om du istället vill skapa en hårdslående slagskämpe ska du välja "Brick" och sedan väljer du "Might" i ramverket för krafter. Detta ger dig tillgång till några superkraftfulla obeväpnade attacker för närstrid. Might har många bra "stun" och attacker för närstrid så det är vad du ska välja om du vill ha en hjälte för handgripliga strider. Du kan avsluta det med att skala upp din karaktär till en tyngdlyftarkropp och genom att lägga till ett par krigskängor, kedjor samt ett par solglasögon.

En av de spännande sakerna med Champions Online är att spelaren inte är begränsad av sina val under karaktärsskapandet. Allt eftersom din hjälten går framåt så kan du välja valfri kraft att diversifiera din karaktär med. Du kan till och med lägga till fördelar eller begränsningar för att göra din hjältes krafter precis så som du vill ha dem!

Champions OnlineChampions Online

Hur fungerar karaktärsklasserna i Champions Online?

- Karaktärsklasserna i Champions Online är inte riktigt detsamma som klasser i en traditionell MMO-mening, eftersom du inte är låst till dem. De ger vissa grundläggande förmågor och ger dig utgångsvalen för de krafter du kan välja. Om du exempelvis väljer "Energy Projector" ger det dig ökad skada och det ger dig vissa val av utgångskrafter (elektricitet, mörker, etc). När din hjälte utvecklas, kan du diversifiera dessa genom att välja andra ramverk för krafter, inklusive de som inte ingår i den "klass" du ursprungligen valde.

Många av uppdragen i Champions Online kommer att vara så kallade "instancer" för upp till fem spelare. Kommer det även att finnas uppdrag för större grupper eller "raids" i spelet?

Det finns hot i Champions Online som kräver flera grupper med hjältar för att bekämpa. Med lite koordination och målmedvetenhet kan även du besegra gigantiska monster som hotar säkerheten på Jorden!

Champions Online

En intressant aspekt av Champions Online är att man skapar sin egen ärkefiende utöver sin egen karaktär. Hur fungerar detta och hur påverkar det storyn i spelet?

- När du har etablerat din hjälte i spelet kan du välja att skapa din ärkefiende - du väljer han eller hennes krafter, undersåtar, dräkt med mera. Allt eftersom din hjälte blir kraftfullare kommer din ärkefiende att ge dig utmaningar som till exempel "du har 15 minuter på dig att desarmera bomberna jag placerat runt om i Millennium City!". Genom att klara av alla de utmaningar din ärkefiende ger dig kan du tvinga en slutlig konfrontation med honom ett speciellt stridsscenario. Du kommer att få speciella belöningar för att besegra din ärkefiende och sedan har du valet att sätta honom eller henne i fängelse eller att skapa en ny ärkefiende. Med tiden kommer spelaren kunna skapa ett helt persongalleri med ärkefiender!

Den regelbundna supporten med nytt innehåll till City of Heroes och City of Villains har imponerat. Planerar ni ett liknande stöd för Champions Online efter releasen och hur kommer det i såna fall se ut?

- Cryptic är medvetna om att för att skapa ett framgångsrikt onlinerollspel behöver man inte bara skapa ett solitt spel till lanseringen, utan även utveckla spelvärlden med tiden. Med varje ny episod kan du förvänta dig att se en mix av nya krafter, belöningar, platser, PvP-scenarion, end game-innehåll, uppdrag och kostymval - allt en spelare behöver för att kunna fortsatt underhållas av Champions Online-universumet.

Champions OnlineChampions OnlineChampions Online

Relaterade texter

Champions OnlineScore

Champions Online

RECENSION. Skrivet av Mikael Sundberg

Champions Online är ett onlinerollspel där sjysst stil är lika viktigt som att farma xp. Mikael har dragit på sig trikåerna



Loading next content