Svenska
Gamereactor
artiklar

Microsoft @ E3 2014

Microsoft har just avslutat årets första E3-presskonferens. Jonas Mäki berättar om allt som hände och alla spel som utannonserades till Xbox 360 och såklart Xbox One...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Microsoft hade som bekant hypat upp sin presskonferens inför E3 ordentligt. Spel, spel och återspel skulle visas under ledning av nya Xbox-chefen Phil Spencer. Något han faktiskt levde upp till och levererade 90 smockfyllda minuter som var så packade med spel att flera riktigt stora titlar bara visades som snabba opresenterade trailers innan det blev dags för nästa grej. Om något skulle jag vilja framföra kritiken att det kan bli för mycket av det goda.

Att ta bort 2-3 spel och öka tiden för andra hade helt enkelt varit en god idé. Men hellre för mycket än för lite såklart och sammantaget var detta ändå en av de bättre presskonferenserna jag sett. Allt tog sin början med att Phil Spencer intog scenen, där han sin vana hyllade både Nintendo och Sony i anförandet, något vi inte direkt är vana vid utan där det tidigare snarast hånats när konkurrenterna kommit på tal under presskonferenser. Han förklarade även att det som nu väntade var... spel.

Microsoft @ E3 2014
Phil Spencer hade utlovat en presskonferens med bara spel - och höll sitt löfte.

Först ut var Call of Duty: Advanced Warfare som visades till Xbox One. Som vanligt har Activision och Microsoft en deal om att allt DLC först ska komma till Xbox-konsolerna. Trailern började lugnt innan scifi-kriget brakade loss på allvar med betydligt häftigare grafik än vi hade väntat oss. Redaktionen drog kollektivt efter andan över all detaljrikedom, all förstörelse, allt liv och en samling drönare som rörde sig likt ett kollektiv som förde tankarna till The Matrix-uppföljarna. Advanced Warfare släpps den 4 november och vi är officiellt mer hypade inför serien än på mycket, mycket länge.

Detta är en annons:

Näst på tur stod Forza Horizon 2 som presenterades av Dan Greenawalt. Han förklarade att Forza-serien idag spelas online av närmare en miljon människor i veckan. Det är såklart direkt häpnadsväckande bra. Innan det blev dags att visa upp spelet, lät han meddela att klassiska Nürburgring laser-scannats och från och med idag kan laddas hem till Forza Motorsport 5 utan extra kostnad. Därefter vankades Forza Horizon 2 som kommer att rulla på i 1080p och ha över 200 valbara bilar samt bilklubbar med upp till 1000 medlemmar.

Drivatar-konceptet från senaste Forza Motorsport 5 är kvar och har byggt ut ytterligare och tack vare dedikerade servrar ska det gå ilsnabbt att vara med och tävla mot andra online. Faktum är att din Drivatar redan kör Forza Horizon 2 medan du läser detta. Trailern var för övrigt rent brutalt vacker och visade upp grafik utöver det vanliga samt mäktiga vädereffekter. I september är det premiär, oklart om det gäller både Xbox 360 och Xbox One eller bara sistnämnda dock.

Microsoft @ E3 2014
Den Forza Horizon 2-trailer som visades var hutlöst snygg.

Därefter vankades i kulsprutetempo Evolve, som likt Call of Duty: Advanced Warfare också kommer att erbjuda tidsexklusivt DLC till Xbox One. Dessutom kommer Xbox One-ägarna att få vara med i en beta för spelet som ska köras innan det släpps, något vi lär få veta mer om inom kort. En trailer visades med massor av gameplay samt en tidigare ej visad spelbar boss, och jodå, det här ser riktigt roligt ut.

Detta är en annons:

Assassin's Creed: Unity stod på tur. Jag tänkte inte fastna länge vid det, men den stora nyheten som utannonserades var möjligheten att spela co-op. Detta demonstrerades ingående (och med ett lika makalöst som makabert avslut), men jag kan inte hjälpa att det känns som en grej för fansen. Det är liksom mer av samma och absolut en utveckling av konceptet, men jag är inte säker på att det kommer att locka nya spelare till serien i den omfattning Ubisoft nog hoppas på.

Det höga tempot fortsatte sedan med att utan föregående presentation visa en trailer av Dragon Age: Inquisition. Och visst är det vackert, men nu kändes det verkligen inklämt bland allt annat och fick inte alls den uppmärksamhet det förtjänade. Något vi lär få se på EA:s presskonferens däremot. Nu efterföljdes det istället blixtsnabbt av Sunset Overdrive.

Microsoft @ E3 2014
Vi var många i redaktionen som positivt överraskades över hur roligt Sunset Overdrive verkar.

Och det blev snabbt en favorit på redaktionen. Trailern (kan beskådas längst ned i denna nyhet) som börjar som något som kan misstas för exempelvis Battlefield, innan det likt en explosion i en färgburk levererar en ultrakulört värld fylld av roliga monster och tydlig självironi. Det liksom händer hundra saker åt gången och det bara smäller, exploderar och vräks på med nya grejer. Man vill bara riva handkontrollen från personen som spelade på scen och testa vansinnet själv. Men det får vi inte, först den 28 oktober är det premiärdags för Insomniacs förmodade höjdare.

Om Sunset Overdrive var överraskande vansinnigt, så var det som stod på tur ändå värre. Nämligen en Capcom-hyllning från Capcom som DLC till Dead Rising 3. Det som vankas är ett arkadliknande spel med flera retrovarianter där vi får spela allt från fighting till action och äventyr med kända figurer och fanservice. Jag skymtade till och med en Powerstone-skylt, bara en sådan sak... Titeln på denna milt sagt märkliga grej är det kanske inte helt behändiga Super Ultra Dead Rising 3 Arcade Remix Hyper Edition EX Plus Alpha Prime. Det ska dessutom finnas ute för nedladdning redan nu, så snabba på att testa.

Microsoft @ E3 2014Microsoft @ E3 2014
Super Ultra Dead Rising 3 Arcade Remix Hyper Edition EX Plus Alpha Prime (jo, det heter faktiskt så) tar fanservice till en ny nivå.

Dance Central: Spotlight var nästa spel att klaras av, ett spel som fick väldigt lite tid på scen. Förmodligen klokt eftersom det är en typ av spel som sällan gör sig sådär övermåttans bra på E3-presskonferenser där en publik av gamers vill ha blytung action och fin grafik. Men ändå, Dance Central har gott rykte och är ett viktigt tillskott för variationens skull i utbudet av Xbox One-spel. Dessutom ska det bli kul att se hur mycket bättre det lär fungera med nya Kinect.

Nästa spel att visas upp var Fable Legends, som i samband med detta även fick en utannonserad multiplayer-beta i höst. Just multiplayer-aspekten är en viktig del av spelet, men charmen från tidigare delar tycks vara intakt när vi får återse Albion i all sin typiskt brittiska charm. Tanken är att fyra spelare ska ta sig an en ond härskare som kontrolleras av en femte spelare ser världen uppifrån och sätter upp fällor och utmaningar längs vägen. Den här trenden med asymmetrisk multiplayer gillar jag verkligen och det här ser väldigt roligt ut.

Project Spark visades redan förra året, så jag tänkte inte stanna länge vid denna del av presskonferensen. Men det börjar faktiskt bli ett väl utbyggt koncept med massor av innehåll. Det mest intressanta var dock sista sekunden med ett litet gästspel av självaste Conker som tydligen kommer vara med och gästspela. Trevligt, men det är ett nytt spel med den bakfulle och vresige ekorren vi vill ha.

Det spel som fick redaktionen att le allra fånigast var tveklöst nästa titel, Ori and the Blind Forest. Ett Ghibli-inspirerat spel som förde tankarna till filmen Spirited Away, och sämre förebilder än så kan man helt klart ha. Denna säregna titel är absolut något att hålla ögonen uppe efter, det ser verkligen riktigt, riktigt lovande ut.

Härnäst vankades Halo-ledtemat, och jag ska inte låtsas som annat än att det gör mig lika uppspelt varje gång. Precis som det ryktats på förhand har Microsoft gjort en maffig Halo 2-remake och levererar en snuskigt välfylld laddning Halo till Xbox One med alla de numrerade spelen. Allt verkar dessutom knytas samman på något kryptiskt fiffigt vis som Mathias Holmberg på redaktionen kommer att skriva mer om i en Halo-special inom kort.

Microsoft @ E3 2014
För den som vill spela Halo 5 redan i år, hade Microsoft goda nyheter. En plats i betan medföljer dundermaffiga samlingen Halo: The Master Chief Collection.

Halo: The Master Chief Collection ser ut att bli en nästan oförskämt välfylld laddning med förstklassig underhållning som till Xbox One kommer vara bättre än någonsin med 1080p-grafik, dedikerade servrar och högre bilduppdatering. Totalt vankas över 100 multiplayer-banor, alla som släppts till Halo 1-4, samt svindlande 4000 achievements-poäng att plocka.

Som bara för att göra detta ännu bättre ingår även Halo-serien Nightfall (skapad av bland annat Ridley Scott) samt en garanterad plats i den planerade Halo 5: Guardians-betan sent i år. Kort sagt mer Halo-kärlek än någon rimligen kan behöva och det är ingen överdrift att säga att redaktionen stod upp och skrek rakt ut av glädje.

Indies var inte bortglömda och Phil Spencer intog scenen igen för att presentera ett av dessa många spel som är på gång, nämligen danska Playdeads (Limbo) kommande titel Inside. En ung gosse springer omkring i en till synes mörk framtid där resten av människorna känns som viljelösa drönare. Det ska absolut bli intressant att få veta mer om detta, men det får vi vänta med för på tur står en highlight reel av andra indies presenterade av Chris Charla. Flera intressanta titlar och utvecklare skymtar förbi liksom redan utannonserade förmodade höjdare som Mighty No 9, och bevisar det som vi sedan länge vetat - indies är stekhett.

Microsoft @ E3 2014Microsoft @ E3 2014Microsoft @ E3 2014
Cuphead, White Night och Wulverhead var tre av de indie-spel som visades under Microsofts presskonferens.

World Premiere. Skärmen fylls av dessa laddade ord varpå en förrenderad trailer drar igång. Är det Beyond Good & Evil 2? Något annat. Det visar sig ganska snart vara Lara Croft som är tillbaka i ett nytt Tomb Raider-äventyr. Även om det är svårt att dra några slutsatser av en förrenderad trailer, så känns det ändå tydligt att det blir mer av den stabila grund de lade i föregångaren. Rise of the Tomb Raider, som spelet ska heta, släpps lagom till julhandeln nästa år.

The Witcher 3: Wild Hunt tar vid och får oväntat mycket tid på presskonferensen. Nu är spelet ofattbart hett, hetaste rollspelet just nu, men det har ingenting unikt eller extra till Xbox One. Nu övertygar CD Projekt Red mig om det jag redan vet: de gör förbannat bra och vuxna rollspel. Men de behöver inte övertyga mig, detta var jag redan helt med på.

Microsoft @ E3 2014
Hideki Kamiya var på scen för att utannonsera Scalebound och utlovade mer action än någon rimligen kommer att behöva.

Efter detta var det till slut dags för Ken Lobb att inta scenen. Förra året hade han Killer Instinct att komma med och i år trodde många att det var Battletoads tur. Men så var det inte. Istället rullas en förrenderad Phantom Dust-trailer och med det är spelet utannonserat. Föregångaren var absolut bra, men nog fanns det Xbox-titlar fansen hellre sett få en andra chans?

The Division spelas också på scen, men särskilt mycket nytt vankas inte, utan nyheten som gör att Microsoft och Ubisoft har med spelet är att allt nytt innehåll till The Division kommer att släppas först till Xbox One. Ett premiärdatum under 2015 meddelas också, vilket är i linje med det senaste officiella beskedet.

Som utlovat hade Microsoft ett nytt japanskt spel exklusivt till Xbox One, vilket visade sig vara en Platinum Games-titel presenterad av Hideki Kamiya, och det är ju sannerligen inte det sämsta. Spelet tycks vara löst besläktat med Devil May Cry och Hideki Kamiya från Platinum Games har som bekant varit med och producerat just den serien tidigare. Enorma monster, japansk mumbojumbo och en allmän respektlöshet för gravitation samt hutlösa mängder action summerar denna titel döpt till Scalebound.

Microsoft @ E3 2014
Ett av de spel undertecknad hoppats allra mest på från Microsofts presskonferens, ett nytt Crackdown.

Till sist är det dags för ännu en utannonsering, nämligen ett nytt Crackdown. Phil Spencer har tidigare sagt att serien gör comeback när han har rätt utvecklare för det, och det visar sig inte vara någon mindre än David Jones som ju gjorde originalet. Den här gången verkligen det bli en multiplayer-fest utöver det vanliga och Jones kallar det till och med för multiplayer re-imagined.

En lång trailer med helt sanslös förstörelse visas, hur representativt detta är för det färdiga spelet återstår såklart att se. Men oavsett betyder detta att ett av de roligaste sandlådespelen av alla är tillbaka, nämligen just Crackdown. Gör er redo att jaga Agility Orbs!

Phil Spencer avrundade därefter showen och han har onekligen hållit vad han lovat. Inget TV, TV, TV, inga appar, inga tjänster och inte ens något snack om konsolen eller siffertrixande. Men som jag skrev i ingressen så blev det nästan för mycket av det goda. Jag antar att jag aldrig är helt nöjd, men Microsoft bästa presskonferens på år och dag är oavsett vilket nu ett faktum.

Vill du läsa sammanfattningen av Sonys presskonferens så hittar du den på denna länk.

Sunset Overdrive-trailern:

HQ

Halo 5: Guardians-betatrailer:

HQ

Forza Horizon 2-trailer:

HQ

Halo: The Master Chief Collection-trailer:

HQ

Crackdown-trailer:

HQ



Loading next content