Svenska
Gamereactor
artiklar
Dragon Age: Origins

Att skapa en ny värld

Dragon Age: Origins har precis släppts och beskrivs som den andliga uppföljaren till mästerliga Baldur's Gate-serien. Vi träffar Mark Darrah från Bioware som berättar om projektets utmaningar

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

När utvecklarna själva kallar Dragon Age: Origins för den andliga uppföljaren till Baldur's Gate-serien säger det sig självt att de har lagt ribban högt. Baldur's Gate 2 är förstås en helig graal bland rollspelare, som länge haft ett nytt kapitel i serien högst upp på sin önskelista.

Och det vet Bioware. De har därför ägnat fem år till att slutföra Dragon Age: Origins och är övertygade om att både de gamla Baldur's Gate-fansen och nya spelare vill hitta något att älska i det nya fantasy-spelet.

Mark Darrah är exekutiv producent för spelet och har varit inblandad i utvecklingen de sista två åren. Darrah är bland annat ansvarig för att sörja för kontinuitet i Dragon Age-världen, som är en omfattande spelvärld som skildrats i romaner, spelet och framtida nedladdningsbart material. När vi möter honom i Biowares kontorslokaler i Edmonton, Kanada, är Darrah förstås både spänd för vilken kritik det kommer att få och lättad över att spelet äntligen är färdigställt.

Dragon Age: Origins
Detta är en annons:

- När jag började att jobba med Dragon Age: Origins för två år sedan var spelet i ett stadium där man kunde spela genom det från början till slut. Men vi har lagt till mycket av innehåll som gör huvudhistorien mer fyllig och det är detta jag jobbat med. Att göra spelinnehållet mer engagerande, djupare och mer polerat, berättar Darrah.

Spelet har blivit omtalat som den andliga uppföljaren till Baldur's Gate. Var detta en målsättning från början av utvecklingen eller kom Baldur's Gate-känslan in i spelet av en slump?

- Så länge Dragon Age: Origins har varit under utveckling har vi alltid haft som mål att pröva att återskapa känslan folk hade när de spelade Baldur's Gate för cirka tolv år sen. Den taktiska känslan man har i striderna och bredden i valen man kunde ta var vad vi ville återskapa.

Dragon Age: Origins
Detta är en annons:

Varför tror du att så många har så goda minnen av Baldur's Gate-spelen och att de säger att det inte funnits något bättre rollspel på marknaden sedan dess?

- Ska jag vara ärlig tror jag att hållbarheten har mycket med saken att göra. Baldur's Gate-spelen är spel man kan spela väldigt länge och som ger dig många olika upplevelser. Förutom det tror jag att känslan av att ens val fick konsekvenser i spelet var viktig. Både i Baldur's Gate och i Dragon Age får spelaren känslan av att det man gör påverkar spelvärlden och historien.

Många av elementen från Baldur's Gate används i Dragon Age: Origins. Var det några spelmekaniska element från de gamla spelen ni inte ville ha med?

- En sak Baldur's Gate inte klarade av var att berätta en historia på ett filmiskt vis. Det är något vi jobbat mycket med i Dragon Age: Origins. Genom att ha hela Dragon Age i 3D klarar vi av att berätta historien på ett mer dramatiskt sätt, och det tror jag gör väldigt mycket för spelupplevelsen.

Det verkar som Dragon Age: Origins har en mörkare fantasy-stil jämfört med andra rollspel. Varför har ni valt den stilen?

- Det är viktigt för oss att spelet verkar nytt och färskt i genren. Samtidigt har vi som utvecklare blivit äldre tillsammans med många av våra spel. Vi vill berätta en historia där allt inte bara är svart eller vitt. Det finns inga klara skiljelinjer mellan ont och gott. Det är självklart en röd tråd i i form av huvudhistorien, att det finns en fiende som är tydligt definierad som ond, men mitt i själva intrigen av spelet möter man många som kämpar för politiskt inflytande och liknande. Detta skapar många gråtoner i spelet som spelaren måste ta ställning till.

Så att spelet riktar sig mot en vuxen publik betyder mer än bara blod?

- Absolut, att spelet är vuxet betyder inte bara blod och sex, det betyder också att det har en vuxen humor när det passar. Det betyder att spelaren måste ta ställning till problem där ingen av konskevenserna blir ett gott eller riktigt resultat. Vad skulle du välja av att rädda ett barn eller en hel by, till exempel? Visst har spelet blod och våld och sex, men dessa element är bara en del av den verkliga världen som spelet utspelar sig i.

Dragon Age: Origins

Jag har hört att ni bland annat varit inspirerade av George R. R. Martin-böckerna A Song of Fire and Ice. På vilket sätt?

- Vi har prövat att binda samman Tolkiens high fantasy-koncept med George R. R. Martin-böckernas fokus på politik och intriger. Men vi har också blivit inspirerade av andra saker. Till exempel de mörkare elementen i Conan-filmerna. Vi snackar om milstolpar inom fantasy. Vårt mål har alltid varit att berätta en mörkare fantasy-historia som samtidigt klarar att bevara high fantasy-elementen.

Baldur's Gate-spelen var baserade på stränga Dungeons & Dragons-regler, medans det i Dragon Age: Origins fnns ett helt nytt spelsystem. Har detta gjort utvecklingen lättare eller svårare?

- Fördelen med att skapa sitt eget rollspelssystem är att man aldrig hindras att göra något som reglerna säger från om. Men det skapar också stora krav eftersom man måste skapa och balansera ett helt system själv. Ett annat krav är att man måste förklara mer för spelaren. När vi gjorde Baldur's Gate utgick vi från att spelaren hade en viss förförståelse om Dungeons & Dragons-reglerna så vi förklarade inte i detalj hur allt fungerade. I Dragon Age: Origins måste vi vägleda spelaren lite mer och lära honom eller henne systemet.

Dragon Age: Origins

Spelare som inte räknar sig själva som hardcore-rollspelare blir fort bortskrämda av för mycket nummer och statistik. Är Dragon Age: Origins spelbart för de som inte önskar att kasta sig in i massa statistik och regler?

- Ja, vi har verkligen jobbat hårt med att göra spelet precis så djupt som du vill ha det. Om du vill utforska spelet i detalj och verkligen gå på djupet med färdigheterna och taktikerna till figurerna kan du göra det. Det ger dig en liten fördel rent spelmässigt, men du kan också låta spelet ta hand om detta själv. Spelet kan välja nya färdigheter för dig när du går upp i nivå och också kontrollera de andra figurerna i ditt lag när du strider, så du slipper styra allt i detalj. Då kan du koncentrera dig på din huvudfigur i stället.

Ni har valt att inte ta med en flerspelardel i Dragon Age: Origins. Varför?

- Vi fokuserar så hårt på att berätta en historia och ville göra denna upplevelse så ren som möjligt. Att berätta en historia i ett flerspelarspel är förstås möjligt, men man stöter på så många problem som vi ej löst ännu. När vi har hittat lösningen på att berätta en engagerande historia för flera spelare kommer det säkert ett sådant rollspel från Bioware.

Undertiteln Origins antyder att Dragon Age kommer att bli en serie med flera spel. Stämmer detta?

- Det är absolut möjligt. Vi har skapat ett varumärke och ett universum som innehåller tillräckligt mycket för att berätta många historier. Dragon Age: Origins etablerar på ett sätt universumet och vi studerar just nu andra möjligheter att berätta historier i denna värld. Inte bara i rollspelsform, det är fullt möjligt att förmedla historier från Dragon Age-universumet i andra former också.

Du talar inte bara om nedladdningsbart material alltså, utan helt nya Dragon Age-spel?

- Nedladdningsbart material blir viktigt i Dragon Age: Origins, men vi tänker också längre. Vi önskar inte att Dragon Age: Origins ska vara det enda spelet från detta universum.

Relaterade texter

Dragon Age: Origins - AwakeningScore

Dragon Age: Origins - Awakening

RECENSION. Skrivet av Mikael Sundberg

Ärkedemonen är besegrad, världen är räddad och alla är glada och nöjda. Men inte länge, för då skulle det inte finnas anledning till en fräsch expansion...

5
Stor rea på EA-spel hos GOG.com

Stor rea på EA-spel hos GOG.com

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

GOG.com har just nu en rejäl rea på klassiska EA-spel till PC. Det inkluderar bland annat Dragon Age: Origins, Wing Commander, Sim City 4, Dungeon Keeper, Theme Hospital,...

Dragon Age: Origins gratis via Origin

Dragon Age: Origins gratis via Origin

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

EA och deras Origin har lanserat nästa omgång i "On the House" där de delar ut utvalda spel gratis. Nu kan du ladda ner både Biowares klassiska Dragon Age: Origins samt...



Loading next content