Svenska
Gamereactor
artiklar
Crysis 2

Crysis 2 - frågestund med Crytek

Crysis 2 kommer att bli löjligt snyggt och den nya nanodräkten lär bli spelårets läckraste plagg... Vi ställde några frågor till Cryteks VD Cevat Yerli

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Gamereactor: Det första spelet slutade med Nomad återvände till ön. I uppföljaren han kommer att slåss i New York. Vad hände däremellan och hur många år/månader/veckor har gått?

Cevat Yerli, Crytek: När vi började tänka på Crysis 2, försökte vi först och främst att lista ut i vilken riktning vi ville gå. Crysis 1 var definitivt ett stort äventyr för sina spelare. Men då frågade vi oss: Hur kommer historien fortsätta? Vad kommer att följa denna spännande Crysis-historia?

- Eftersom hela historien om Crysis 1 kretsade kring ön och regeringskonspirationen så var allt ganska begränsat. I princip hela historien ägde rum på ön och knappt någon från resten av världen kände till den. Men efter den stora smällen återvände personer från ön och fler och fler människor fick veta om de händelser varpå rykten spreds om katastrofen.

Så om du frågar dig vad som borde komma efteråt, stod det klart att allt skulle sluta i ett stort centrum i världen - och vi valde New York City. För första gången i Cryteks historia är miljön inte längre en tropisk djungel. Istället valde vi en av världens mest bländande och berömda städer, New York City. Tyvärr kan jag inte avslöja mycket mer om historien så långt ...

Detta är en annons:
Crysis 2

Vilka är de nya funktionerna i den nya nanodräkten?

- I Crysis 2 introducerar vi en ny och förbättrad version av den välkända nanodräkten, Nanosuit 2.0. Det möjliggör spelare att uttrycka sig själv på ett mycket bättre sätt än den första versionen av nanodräkten gjorde. TIll skillnad från ursprungliga Crysis, handlar det mer om individuella spelstilar än om föreskrivna lägen.

Vi är mycket medvetna om det faktum att i Crysis 1 använde spelare nanodräkten på mycket specifika sätt och vi har därför förfinat konstruktionen av dräkten för att uppmuntra detta typ av spelande. Vissa människor har till exempel spelat väldigt aggressivt, andra spelade från mycket lång räckvidd med smygande, och andra använde alla dräktkrafter för att trakassera fienden. Den nya nanodräkten kommer att stödja dessa spelstilar med ytterligare funktioner.

Detta är en annons:
Crysis 2

För maximal effekt kombinerar dräkten flera krafter och förmågor, såsom snabbhet och styrka till exempel. Även när dräktens krafter inte är aktiverade, kommer passiva egenskaper vara igång för att se till att spelare alltid är inom sin valda "roll".

Kan du berätta lite om de nya vapnen?

- De kommer att vara kraftfulla - helt klart. Även om jag skulle vilja kan jag inte tala om dem mer specifikt. Men ändå är det mest imponerande vapnet i Crysis 2 i mina ögon Nanosuit 2.0, som jag redan beskrivit i föregående fråga.

Crysis 2

Vad var den bästa delen för dig i original-Crysis?

- Första gången jag spelade den nästan helt färdiga testkartan för nanodräkten så kunde jag hoppa på hyddor och slå ett hål i taket och komma in i stugan. Det var en betydande upplevelse och en mycket rolig sådan.

Så förutom de visuella egenskaperna ihopkopplade med interaktivitet i vår stora, öppna värld, tror jag att nanodräkten blev en mycket lyckad och rolig speldetalj.

Crysis 2

Vad var den svagaste delen av det ursprungliga Crysis?

- Detta är en ganska knepig fråga. Jag tror att den svagaste delen av den ursprungliga Crysis var berättelsen. I mina ögon saknades originalitet och specifikt detaljer. Crytek har kritiserats för detta ofta och vi är helt medvetna om att vi på denna punkt inte gjort vår hemläxa ordentligt. Men vi kommer att lära av våra misstag. Garanterat. Ett annat problem var att spelet kändes lite för linjärt för spelare under de sista 20 procenten av spelet. Sist men inte minst att det inte släpptes till konsol.

Vad i Crysis 2 kommer att överraska fansen?

- Eftersom Crysis 2 kommer att släppas till PC, Xbox 360 och Playstation 3 skulje jag vilja dela upp denna fråga lite. Jag tror att för konsolspelare i synnerhet är friheten i Crysis 2:s gameplay mycket intressant.

Crysis gameplay handlar inte om att "gå någonstans", det handlar om att titta på en situation från en bra utkiksplats och sedan formulera en plan där du aktivt kan möta och besegra dina fiender. Du har en stor frihet i vad din plan innebär genom de vapen du använder, och hur du interagerar med omvärlden. Detta är vad vi kallar "Veni Vidi Vici Gameplay": Jag kom, jag såg, jag segrade. Detta är något som kommer vara helt färskt för konsolvärlden.

För PC-spelare tror jag att Crysis 2 är roligare, ser fantastiskt ut, och går bra på alla plattformar, och ingen kommer att känna sig lurade av sina respektive upplevelser.

Crysis 2

Det första Crysis är fortfarande det snyggaste spelet på marknaden. Vilka är de visuella förbättringarna i tvåan?

- Tack! Med Crysis 1 ville vi driva vår teknik (Cryengine 2) så långt vi kunde och det faktum att Crysis 1 och Crysis Warhead fortfarande används som grafiska riktmärken idag understryker vår framgång i detta. I Cryenginge 3, den bakomliggande tekniken i Crysis 2, kommer kombinationen av skalbarhet och Cryteks grafik- och renderingsteknik att förbättrats och kommer även i framtiden att sätta riktmärket för avancerade effekter.

Crysis 2

Cryengine 3 ser fantastisk ut. Hur har ni gjort grafiken möjlig för Playstation 3 och Xbox 360?

- Det är skönt att höra och faktiskt är vi själva också imponerade av hur Cryengine 3 ser ut. Crytek har jobbat med Cryengine i många år nu, mer än 10 för att vara exakt. Beslutet att gå in i konsolmarknaden för grafikmotorer drevs först av vår önskan att göra konsolspel. Det är vad vi alltid velat göra. Den stora utmaningen under utvecklingen av Cryengine3 har varit att skala ned motorn samtidigt som att upprätthålla den visuella kvaliteten och prestandan. Det är alltid utmanande, problem uppstod naturligtvis, men vi är verkligen stolta över att vårt team har lyckats lösa problemen, vilket vi bevisat under flera presentationer, och kommer att bevisa med Crysis 2.

Crysis 2

Är valet att flytta Crysis från den stora, grönskande djungeln i Stilla havet - till New York - ett sätt att skala ner grafiken för konsoler för att kunna hantera den?

- Ärligt talat bygger beslutet att välja New York City som Crysis 2:s miljö på en mycket lång beslutsprocess och har absolut ingenting att göra med skalbarhet. Vi hade gjort tre spel som utspelade sig i djungler tidigare och ville gå bort från detta för att erbjuda en ny erfarenhet, som fortfarande är mycket grafiskt avancerad.

När vi började fundera på Crysis 2 tänkte vi först ut vad vi skulle kunna förbättra och i vilken riktning vi ville gå, och vad nästa lekplats för spelet skulle kunna vara. Till Crysis 2 beslutade vi att välja en av världens "hotspots", New York City. New York är en mycket viktig plats för hela världen.

I allmänhet erbjuder en stad mycket mer möjligheter för vertikalt gameplay än en djungel och det är den första stora skillnaden jämfört med Crysis 1. Spelaren kan hoppa mellan olika våningar, hoppa på bussar, på lastbilar, i kratrar, och hoppa från en byggnad till en annan. Spelaren är mycket mer rörliga i en riktig stads-lekplats och kan ändra sin position oftare. Spelaren har mycket mer frihet och kan planera attacker uppifrån och därmed få en fördel.

Crysis 2

Vad kommer ni att lägga till och/eller utveckla för multiplayer-delen?

- I detta skede av utvecklingen jag kan inte avslöja något om Crysis 2:s multiplayer. Jag antar att jag måste räkna med ert tålamod!

Vad är du mest stolt över i Crysis 2?

- Det är definitivt det starkt motiverade teamet som står bakom denna ambitiösa produkt. Alla gör ett absolut strålande jobb och arbetar otroligt hårt för att få saker gjorda och att utveckla ett actionspel som världen aldrig har sett förut.

Crysis 2

Vad tyckte du om Ubisofts Far Cry 2?

- Tyvärr har jag inte haft tid att spela Far Cry 2 så intensivt. Men jag gillar verkligen vad jag har sett hittills. Det är jättekul att spela.

Förutom dina egna spel på Crytek, vilka är dina personliga favoriter i actiongenren?

- Det är verkligen svårt att svara på eftersom det finns så många bra actionspel där ute. I allmänhet gillar jag verkligen hela Call of Duty-serien. Modern Warfare 2 har verkligen trollbundit mig. Det här spelet är riktigt kul.

Crysis 2Crysis 2Crysis 2

Relaterade texter

Crysis 2Score

Crysis 2

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Cryteks stekheta uppföljare är en stilstudie i smart designad frihet med underbar grafik. Petter Hegevall har satt betyg...

Crysis 2 Remaster kan vara på gång

Crysis 2 Remaster kan vara på gång

NYHET. Skrivet av Måns Lindman

För hur skall man annars tolka det som skrevs på Crysis officiella Twitterkonto nyligen? Det finns förstås massor av olika sätt att tolka budskapet på men för oss som är...



Loading next content