Svenska
Gamereactor
artiklar
Alan Wake

En närmare titt på Alan Wake

Max Payne har flyttat till USA men vem saknar honom? Finlands nya nationalhjälte har ett minst lika lustigt namn och lika många hjärnspöken på vinden. Möt Alan Wake

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det börjar närma sig nu. Alan Wake utannonserades på E3 2005 då nutidens konsolgeneration fortfarande låg i sin linda. Playstation 3 visade upp förrenderade trailers, Wii hette fortfarande Revolution och ingen hade så mycket som andats något om rörelsestyrda kontroller. Det korta material som Remedy visade upp av Alan Wake då fick hakorna att skramla längs med E3:s pressrum och spelet skrevs upp till skyarna.

Sedan dess har tiden gått och Remedy har återanvänt samma trailer år efter år, om än med vissa modifieringar. För varje år har väntan blivit ännu mer olidlig och materialets första wow-effekt har blivit dämpad av otaliga stortitlar som hunnit släppas under tiden. Nästan på dagen fem år senare efter att Alan Wake först visades upp för världen så är det äntligen dags för spelet att släppas. Remedy har mycket att leva upp till om det ska lyckas infria alla löften som pressen gjort åt dem. Skräckspelsgenren ligger på sin dödsbädd fastslammad i sina egna gamla spelsystem och klichéer. Alan Wake har ofrivilligt blivit utnämnd till den defilbrator som skall återuppliva den. Kommer det att lyckas? I Remedys fall kan det vara en fråga om att vinna eller försvinna.

I spelet finner vi, just precis - Alan Wake, en storsäljande och erkänd författare som nu lidit av skrivkramp i nästan två år. Tillsammans med sin fru reser han till vykortsvackra Bright Falls för att försöka hitta inspirationen i den amerikanska småstadsidyllen. Då går något fruktansvärt fel. Hans fru försvinner och Alan Wakes liv förvandlas till en mardröm. Ord för ord blir hans senaste bok till verkligheten framför hans ögon. En bok som han inte har något minne av att ha skrivit.

En kollektiv suck av uppgivelse gick genom den samlade spelkåren då den första speldemonstrationen av Alan Wake visades upp på E3 2009. "Var det allt?" Folk mumlade elakt om att det såg ut som Alone in the Dark 2 och en tydlig besvikelse låg i luften. Vår egen Petter Hegevall snörpte därtill på munnen så sent som i förra månaden på tillställningen X10 då han fick provspela Alan Wake. Även om presentationen imponerade i stora drag så fanns en tydlig skepsis mot att spelandet kändes väldigt styrt.

Detta är en annons:

Mycket är fortfarande oklart kring spelets innehåll. På tidig basis gick Remedy ut med att man ville ge det en episodisk tv-serie känsla. Där spelet skulle kännas som första säsongen av en fortgående tv-serie. Remedy sa även att Alan Wake skulle vara ett sandlådespel där man fritt skulle kunna utforska Bright Falls och dess omgivningar. Just sandlådedelen är något som nu verkar ha fallit bort. Remedy tog senare tillbaka utlåtandet och sa att man ville satsa på ett linjärt och narrativt starkt spel istället. Pendeln gick sen snabbt tillbaka några månader senare då Alan Wake i ett slags mellanting skulle tillåtas utforska staden och dess omgivningar som bit för bit skulle låsas upp.

Vad som däremot står klart är spelets upplägg. Alan Wakes fiende är mörkret. När solen sänker sig och skuggorna växer sig längre så kommer hemska makter fram. En ond entitet som vill se Alan död. Den nästlar sig in i folks sinnen, tar över dem och kan forma världen till en mardröm. I kampen mot mörkret är Alans bästa vapen ljuset. Handeldvapen i all ära men det är ficklampor, lysknappar, billyktor och nödraketer som gör skillnaden på liv och död. Det hela bäddar för ett väldigt spännande och dynamiskt spelsystem där Alan måste göra allt i sin makt för att skapa ljuskällor med allt han kan få tag i. Detta samtidigt som han måste lösa mysteriet med sin försvunna fru och sin egen mentala hälsa. Kan det vara så att allt bara utspelar sig i hans huvud?

Remedys lista över inspirationskällor till spelet kan göras lång. Stephen King är den kortaste linjen att dra med gulliga småstäder i nordvästra USA som rycks upp med rötterna av okända makter. Det går också att skymta inspiration från otaliga andra källor som David Lynch, Twin Peaks, H.P. Lovecraft och Lost. Att Remedy förälskat sig i ordet cliffhanger är också något som de gärna berättar för alla som vill lyssna.

Så till syvende och sist, kommer alla bitarna att falla på plats? Alan Wake är ett elefantkliv bort från Remedys tidigare spel av tredjepersons neo-noír action. Ändå går det inte att låta bli att se tydliga likheter mellan Alan Wake och företagets förste son, Max Payne. Båda bär de putslustiga namn och de actionmoment vi fått ta del av i spelet visar att Remedy tagit med sig sin kärlek för slow-motion och kameraåkningar i 360 grader. Den gameplay som vi fått skåda påminner också starkt om de välgjorda och ruggiga mardrömsscener som vi upplevde i Max Paynes tidigare spel.

Detta är en annons:

Så ett spel helt i linje med dessa där stämningen är så tjock att inte ens niomillimeters kulor kan göra hål på den? Ja, tack. Ja, tack snälla! För även om vi får byta ut drömmen om ett stort öppet mysteriespel mot ett mer linjärt sådant hoppas vi på en än mer narrativt stark och omskakande upplevelse, som förhoppningsvis kan bli en värdig synonym till uttrycket "mind f*ck". I maj släpps Alan Wake och våra frågetecken står på kö till sträckbänken för att bli uträtade.

Alan WakeAlan WakeAlan WakeAlan Wake
Alan WakeAlan WakeAlan WakeAlan Wake
Alan WakeAlan WakeAlan WakeAlan Wake
Alan WakeAlan WakeAlan WakeAlan Wake
Alan WakeAlan WakeAlan WakeAlan Wake

Relaterade texter

Alan Wake: The WriterScore

Alan Wake: The Writer

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Så var det dags för Remedy att knyta ihop säcken i den avslutande delen av Alan Wake. Gamereactor har hårdtestat den finske författarens splittrade psyke...

Alan Wake: The SignalScore

Alan Wake: The Signal

RECENSION. Skrivet av Jonas Mäki

Den finske författaren Alan Wake är återigen fast i sina mardrömmar i första expansionen The Signal...

0
Gamereactor Live: Vi hälsar på Alan Wake

Gamereactor Live: Vi hälsar på Alan Wake

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Efter att ha spelat Control-expansionen 'The Foundation' i Gamereactor Live tidigare denna veckka, tänkte vi idag gå tillbaka till en av studions klassiker, nämligen...

1
Nu är Alan Wake tillbaka på Xbox Store

Nu är Alan Wake tillbaka på Xbox Store

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Alan Wake-fans blev milt sagt förskräckta när de noterade att det Twin Peaks-doftande äventyret plötsligt var borta från Xbox Store för snart tre år sedan, på grund av...



Loading next content