Svenska
Gamereactor
artiklar
Blur

Neon och powerups - vi testar Blur

Vad får man om man blandar Burnout med Mario Kart och doppar allt i en tunna neonfärg? Blur förstås, ett galet racingspel som ser mycket lovande ut. Gamereactor åkte till Liverpool för en provtur

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Rummets belysning är dämpad. Tanken bakom detta är tydlig: att få de självlysande Blur-skyltarna att lysa extra starkt, och de fluorescerande färgerna bländar en rejält om man tittar direkt på dem. Fönstret har täckts och bara lite av morgonljuset tränger genom.

Om det är en tidigare okänd klaustrofobi som kryper på mig vet jag inte, men jag måste ta mig till fönstret och kika ut över Liverpool. Klockan är åtta på morgonen och dimman ligger tjock över staden. Husen ligger nära varandra och blandningen av gamla befästningar och ultramodern arkitektur, krocken mellan viktorianskt och modernt, påminner mig om hur Blur, det nya racingspelet från Bizarre Creations, också är en blandning av gammalt och nytt.

Efter ett tag kommer vi till en biograf och väntar på att presentationen ska börja. Gareth Wilson, en av flera lead designers, dämpar belysningen och börjar med ett liten historielektion. Han börjar med att berätta om hur bilspel tidigare var för alla. Sedan den första Playstation, har tekniken blivit mer sofistikerad, och plötsligt förändrades ­bilspel från vara enkla och lättillgängliga, till att vara tekniskt krävande.

Målgruppen har minskat, och det är Wilsons förhoppning att Blur kan vara ett nytt sätt att förstå bilspel på, ett racingspel som inte bara är för entusiaster.

Detta är en annons:

Bizarre Creations har en imponerande meritförteckning av racing, där man bland annat kan hitta Formel 1-spel till Playstation och Metropolis Street Racer till Dreamcast. I dessa titlar lades grundstenen för utvecklarens största framgång hittills: Project Gotham Racing. Denna serie har nu pågått i 4 spel och har tillsammans med Forza Motorsport varit ett av de viktigaste racingspelen till Microsofts konsoler.

Wilson lämnar över scenen till Ged Talbot, den andra lead designern som börjar spela Blur på den stora biografduken. Från de första sekunderna av den korta single player-racet, blir det tydligt varför vi var samlade på en biograf: skärmen exploderar med neonfärger då loppet inleds och 20 bilar bränner iväg nerför en motorväg i Tokyo.

Ett djupt basdån ljuder när energimissil skjuts ut från fronten på bilen och intensiva ljuseffekter snurrar runt bilen när Talbot försöker undvika lila projektiler. Det är verkligen ett totalt som utspelar sig på skärmen.

Efter det fantastiska loppet berättar Talbot mer om de olika power-ups spelet använder sig av, och betonar att Blur är just ett "power up-drivet racingspel." Blur är ett spel som innehåller mycket verklighet i form av de 60 licensierade bilarna och 29 banor baserade på verkliga platser, men man har även gett det en rejäl twist, genom alla överdrivna vapen.

Detta är en annons:

När jag senare fick tillfälle att fråga om tanken bakom detta, förklarade Wilson att Blur ska fungera som ett slags Mario Kart för vuxna. När jag till slut får greppa handkontrollen själv börjar visionen bakom spelet successivt blir allt tydligare för mig. Blur är inte ett racingspel med actioninslag, det är ett actionspel med bilinslag.

I online-multiplayerdelen av spelet kan 20 bilar kappköra på samma gång. En våldsam hög siffra jämfört med vad som är standard nuförtiden. På detta sätt förblir intensiteten konstant hög och istället för att vara ett spel där det bara handlar om att vara i fronten, är det lika viktigt att sabotera och kriga mot sina medspelare med olika vapen. Det fungerar otroligt bra.

Balansen mellan alla sex power-ups är mycket väl avvägd, och eftersom du kan ha tre vapen på lager och växla mellan dem, finns möjlighet att ge spelet ett otroligt strategiskt djup. Det finns ingen möjlighet till fusk, eftersom det hela beror på vilka vapen du har. Om du är på humör att experimentera, kanske du upptäcker ett nytt sätt att använda sekundärt vapen. Det är lätt att förstå men svårt att bemästra.

När alla 20 spelare lirar samtidigt och missiler, minor och elektriska fällor flyger runt banan är det helt enastående. Man är helt spänd och måste verkligen ha god reaktionsförmåga när man går i krig med en motståndare. Förutom de klassiska tävlingarna kommer det att i den slutliga versionen att finnas fler möjligheter, till exempel ett Destruction Derby-läget.

En intressant sak om Blurs onlinedel är den tydliga inspiration från ett lite oväntat spel: Modern Warfare 2. Efter varje tävling man får poäng i form av "fans", som låter dig stiga i rang efter att du har uppnått ett visst antal.Genom att stiga i rang får du tillgång till nya bilar och mods. En skön detalj är hur spelet förhandsvisar de prylar du får i nästa rang, allt för att hålla spelaren limmade vid handkontrollen.

Mods liknar Modern Warfare 2:s Perks. Man får kombinera tre stycken, av antingen offensiv eller defensiv karaktär och kan därför skräddarsy den onlineupplevelse man vill ha. En funktion som dock är helt uppfunnet av utvecklarna, är de sociala nätverk- möjligheterna. Blur är anslutet till ditt Twitter-konto och kan skicka ut meddelanden om dina prestationer, eller användas för att utmana dina vänner i multiplayer. Huruvida detta blir en succé får vi se, men det är verkligen originellt.

Bilarna i Blur är ett kapitel i sig. Här finns 60 licensierade bilar, några verkliga och andra mer åt koncepthållet, och här finns allt från amerikanska muscle cars och Hot Rods, till off-roadbilar och 1951 Beetles. Körkänslan skiljer sig mycket från bil till bil och även storleken på bilens hälsomätare varierar (ja det finns en sån också). Bilarna är indelade i klasser som bara kan köras på vissa banor. Vissa banor tillåter endast off-road-bilar, andra bara Hot Rods, och så vidare.

För att verkligen uppskatta den kaotiska actionfilm-liknande stämningen i Blur, är det viktigt att ha en tillräckligt avancerad anläggning. Ljudteamet har lagt ned mycket möda på att göra vapnen till en fest för öronen, med hjälp av en subtil bas som skickar ett surr genom rummet när vapnet avfyras. Detaljarbetet är enormt och varje vapens ljudeffekter upplevs verkligen tredimensionella, ljudet är till exempel olika beroende på var du befinner dig i förhållande till projektilen.

En väl genomtänkt funktion som blir alltmer sällsynt nuförtiden, är stödet för split screen för fyra spelare (som omedelbart för tankarna till Mario Kart). Här är det maximala antalet åtta bilar istället för tjugo. Ett väl genomtänkt val, eftersom det gör det lättare för spelare att möta varandras bilar än i 20-bilersinfernot.

När jag sedan står i Liverpool Airport, omgiven av stressiga asiater och människor som väljer just denna tidpunkt för att släppa väder, drar jag slutsatsen att jag är positivt överraskad av Blur. Något som vid första anblicken ser ut som en Burnout-klon blandat med Mario Kart har verkligen lyckats skapa en egen identitet. Bizarre Creations har kombinerat sina otroliga kunskaper om bilspel med actionspelsinslag och dessutom skapat en unik multiplayer-funktion.

Om man vill locka människor som normalt inte spelar racingspel, måste Bizarre Creations med rätt PR förklara för folk att Blur är ett actionspel. Men om alla bitar faller på plats, kan det hända att Blur markerar en renässans för bilspelsdesign.

(Översättning: Jonas Elfving)

BlurBlurBlurBlur
BlurBlurBlurBlur
BlurBlurBlurBlur

Relaterade texter

BlurScore

Blur

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Studion bakom Project Gotham Racing-spelen laddar på med verkliga bilar, plasma-raketer, 20-manna-race och mängder av fräcka multiplayer-idéer. Här kommer vår Blur-recension...



Loading next content