Svenska
Gamereactor
artiklar

Petters årskrönika 2014

Ett år av halvfärdiga spel och förseningar lider nu mot sitt slut och Gamereactors chefredaktör har sammanfattat 2014

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

All of your colours turn to grey. Don't really matter anyway. Bleeding impressions were you were tied. Can't really say how you lost your mind. Hollow as a mountain. All tunneled and drilled below...

Alice in Chains sjunger om tomhet och det sammanfattar min bild av spelåret 2014 ganska väl. Trots allt. Lite väl melodramatiskt, såklart, men samtidigt talande. Att sammanfatta året med ett kärleksbrev till spelvärlden hade varit att föredra, men det vore vare sig uppriktigt eller särskilt rättvist. Det är svårt att mäta sig med 2013, såklart. Som spelår betraktat var fjolåret det bästa vi på Gamereactor upplevt sedan vi grundade den här siten/tidningen och för min egen del är det endast 1996 och 1998 som kan tänkas konkurrera med 2013.

Att vi skulle jämföra året som gått med det föregående kommer knappast som en chock för någon av er läsare, men visst känns det nästan parodiskt att 2014, inklusive sprojlans nya konsoler och hundratalet heta releaser, inte ens lyckades leva upp till en tiondel av den briljans som 2013 bjöd på. Att kalla spelåret 2014 för svagt vore en magnifik underdrift som jag ser det. De gångna tolv månaderna står sig som några av de blekaste jag upplevt och det är ingen munter min jag nu klär mig i när jag sätter mig ned för att sammanfatta.

Det har absolut släppts en del riktigt bra spel i år, det försöker jag på intet sätt förneka. Men att årets två bästa titlar som erhållit högst betyg är två stycken 2013-spel som släppts på nytt med marginellt uppgraderad grafik - säger dock det mesta. Grand Theft Auto V och The Last of Us: Remastered står sig som 2014 års främsta releaser medan titlar som Alien: Isolation och Far Cry 4 hör till mina "nya" favoriter. När vi för en dryg månad sedan påbörjade redaktionsdiskussionerna om vilket som var årets bästa spel - blev det extra tydligt vilket svagt år vi precis upplevt. Vanligtvis, alla tidigare år sedan Gamereactors födelse, har vi alltid haft flera klockrena favoriter som vi mot sluttampen av diskussionerna alltid valt mellan. I år fanns det inga. Nog för att både Alien: Isolation och Mario Kart 8 är kanonkvalitativa titlar, men det fanns inget spel från 2014 som enligt oss på Gamereactor skrek "Game of the Year" som det brukar se ut.

Detta är en annons:

Tomheten som Chains sjunger om går igen i mycket när det kommer till spelåret 2014. Förutom att fem av årets tio hetaste spel alla försenades till 2015 (Project Cars, The Order 1886, The Witcher 3, Batman: Arkham Knight och Dying Light) har de senaste tolv månaderna fyllts till bredden av smått pinsamma spelreleaser av titlar som inte sällan varit halvfärdiga. Trenden i år har varit för utgivare och utvecklare att dundra ut hett efterlängtade titlar innan tillräcklig buggtestning utförts vilket lett till ett högljutt och minst sagt motiverat jämrande från samtliga av er som dagligen besöker och kommenterar våra recensioner på Gamereactor.

Petters årskrönika 2014
Gamereactor-omslagen under året som gått.

Världens största spelutgivare måste ta sig i kragen nu, ta fiaskoåret 2014 som viktig lärdom och bättra sig inför 2015. Att släppa spel som NHL 15 eller Driveclub, som inte håller hälften av de löften som utlovas på spelboxens baksida, kan omöjligtvis vara en särskilt framtidssäker (eller särskilt finurlig) affärsplan. När hälften av de utlovade spellägena saknas eller den hysteriskt hypade onlineportionen av spelet inte fungerar trots flertalet patchar är det givetvis dags att kompensera de som betalat 600 kronor för ett spel som man utgår från ska fungera förhållandevis felfritt. EA Sports UFC är ett annat exempel på ett spel som verkligen hade behövt sex månaders extra utvecklingstid. F1 2014 ett annat. Codemasters slungade ut ett halvt spel och belönade sina trogna fans med en slapp, slö och ofärdig produkt som skämmer ut hela studion. Skärpning. Jag hoppas att 2015 blir ett klart bättre spelår med betydligt fler kvalitetsspel och framförallt mer genomarbetade produkter.

I övrigt har spelåret 2014 gått i upplösningshetsens- och fanboyismens tecken. Striden mellan märkeslojala Xbox One-ägare och Playstation 4-spelare har pågått dagligen de senaste tolv månaderna och även om jag sett detta ske vid starten av varje ny konsolgeneration sedan 1995, är det alltid lika fascinerande att på håll bevittna hur vuxna människor idiotförklarar likasinnande bara för att de valt att lägga pengarna på konkurrentens spelenhet. Engagemang och passion är bra, dock. Spelvärlden kokar av det och som chefredaktör har jag samtidigt älskat att se hur många av våra läsare som brinner för att i detalj förklara vad som gör en specifik spelmaskin bättre än de andra. Inför 2015 önskar jag mig dock ett lite mindre hätskt debattklimat fast samma mängd engagemang... Det är det som i mångt och mycket skiljer oss från andra delar av kulturindustrin.

Detta är en annons:

När det inte diskuterats fördelar/nackdelar med Xbox One vs Playstation 4 har upplösning kontra skärmuppdatering stått i fokus. Att våra nya, dyra, kraftfulla spelmaskiner under året inte lyckats rendera stekheta, ursnygga storspel i den tilltänkta, tidigare utannonserade maxupplösningen har gjort mången skjut/smygsugen gamer ordentligt frustrerad och även om skillnaden mellan uppskalad 900p och native-upplösningen i våra nya konsoler (1080p) är mindre än vad många tror - blir det extra spännande att se hur det kommer att se ut från utvecklarnas sida under 2015. För medan resten av hemelektronikvärlden nu helt och hållet fokuserar på 4K krävs det inget stygghumör för att faktiskt anse att avsaknaden av 1080p-upplösning i snordyra spelproduktioner som Thief och Call of Duty: Advanced Warfare (för att nämna två exempel) är en smula sniket.

På samma gång vill jag avsluta den här babbliga årskrönikan med något positivt. Nu har jag gnällt tillräckligt (så det räcker och blir över, till och med) och tänker inte fortsätta att grina illa över tolv spelfattiga månader, förseningar, fanboyism, irriterande buggar och utgivarnas oförmåga att färdigställa sina spel innan de väl släpps. Jag vill nu istället skriva om alla de saker som skett i Gamereactor-världen under året som gått som varit enbart positiva. För vi har fortsatt att växa, ni har blivit fler, visat ett odödligt engagemang och hjälp oss att bli bättre, skarpare och större.

122 000 uppmätta läsare gluttar i vår papperstidning varje månad och cirka 150 000 unika besökare slinker in här på siten varje vecka. Detta tillsammans med att våra bloggar växt och det faktum att vi som redaktion aldrig varit starkare - känns såklart jätteroligt inför vad som ser ut som ett superhett 2015. Efter tolv år och fem månader som Gamereactors chefredaktör och ansvariga utgivare upplever jag mitt dagliga arbete som roligare än någonsin. Jag älskar att bjuda på Sveriges bästa speltidning och att fortsätta bygga på Sveriges största spelcommunity. Under 2015 är tanken att utveckla tidningen ytterligare, bli ännu bättre på djuplodande artiklar, få in ännu fler tester av livsstilsinriktad hårdvara, dra igång Gamereactor Academy samt fortsätta skriva om världens bästa underhållningsform, på ett underhållande sätt.

Med det sagt vill jag passa på att tacka dig för att du läser, deltar, tävlar, bloggar, frågar, skriver och kommenterar. Tack för de gångna tolv månaderna med en förhoppning om att du hänger kvar och tar del av Gamereactors 2015 som just nu ser riktigt bra ut.

Gott nytt år!

Teckna en prenumeration på Gamereactor, stöd din favorittidning



Loading next content