Svenska
Gamereactor
artiklar
Crysis 2

Vi spelar Crysis 2

Gamereactor besökte New York för att besöka New York - i en aningen mer demolerad och alienproppad version. Tur att en viss hjälte med superdräkt var där och höll hos i handen. Vi har spelat Crysis 2

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Crysis 2 - så har det stått på skärmen de senaste två minuterna, samtidigt som bullrig musik ljudit genom högtalarna. Vi i publiken småpratar med varandra, om filmer, vilka spel vi spelat och vad vi ska få se. När musiken sakta tonar bort och mörkret sänker sig över den proppfulla hallen, kommer dock en enorm tystnad, och vi håller alla andan.
 
Till tonerna av Frank Sinatras odödliga klassiker, New York, New York, framförd av en hes flickstämma ser vi New York i totalt kaos. Ruiner tornar upp sig på bilden medan vi ser enormt vackra bilder av et dystopiskt och fientligt Manhattan. När natten lägger sig över ett postapokalyptisk New York, kommer en trupp helikoptrar visslande genom luften, och vi ser några soldaters ansikten fyllas av rädsla. En soldat ser sig frenetiskt runt, och i mörkret upptäcker han plötsligt varelserna som får varelserna i I Am Legend att se ut som Barbiedockor.

Crysis 2
Spelets HUD (Heads-up display) är snyggt omgjord och liknar nu den från Metroid Prime som liksom projiceras på visiret i semi-transparent vit färgton.

Helvetet bryter lös! Ett inferno av eld och kaos är över oss, och den omtumlande upplevelsen blir bara förstärkt av den surrealistiska version av New York, New York, som ger spelet en mycket mer mörk och dyster ton än vi upplevt tidigare.

Medan enheterna slaktas i en orgie av slow motion-effekter, kliver vår hjälte, iklädd ny och förbättrad Nano-dräkt fram på skärmen. Han ser på oss, som för att säga att han har kontroll över situationen. Sedan vänder han sig mot det totala kaos som omger honom. När gåshuden är som störst tonar bilden ut i mörker och rummet fylls av varma applåder.

Detta är en annons:

"Jag tror jag har sett denna trailer 20 gånger bara i dag", säger David Demartini, General Manager för EA Partners. "Vårt samarbete med Crytek är nästan ett perfekt sådant. Vi skulle inte kunna jobba med ett bättre team. Folket bakom anställdes inte bara för att skapa en produkt, de är själva totalt uppslukade av projektet, och det känns redan nu som att vi på alla områden har överträffat våra egna förväntningar på detta spel."

Och vi kan faktiskt köpa det entusiastiska säljargumentet. Filmen vi såg var på alla sätt tillfredsställande, och framtidsdystopin i Manhattan och Crysis 2 är unik. Dess skildring av New York i sönderfall slår många sådana scenarier vi har sett tidigare.

Crysis 2
New York kommer att vara proppat av faror. Mänskliga liksom utomjordliga.

"Vi är alla överens om att Crysis var ett riktigt bra, genomarbetat spel, men vi vill ta allt till en annan nivå. Först och främst lanserar vi spelet till konsol, vilket är en dröm som går i uppfyllelse. Crysis 2 är ett mycket större spel och det kan vi bara tacka alla som spelat det första spelet för. När vi påbörjade utvecklingen av Crysis 2 såg vi varandra i ögonen och frågade: vad var inte bra nog i första spelet? Grafiken var vi nöjda med; även om spelet är 3 år gammalt, är det fortfarande ett av de snyggaste till PC. Jag kan redan nu avslöja att grafiken blir ännu mer polerad i tvåan, och att systemkraven till PC dessutom sänks."

Detta är en annons:

"Den allmänna uppfattningen var att storyn helt enkelt inte var tillräckligt bra. Så tyckte både vi de spelare som vi talade med. Därför bestämde jag mig för att kontakta en av mina favoritskribenter, science fiction-författaren Richard Morgan, för att fråga om han ville hjälpa oss med projektet. Morgan var redan ett stort fan av det första Crysis, så han tvekade inte. Det är en ära att ha med honom i laget," berättar Cryteks VD Cevat Yerli för Gamereactor.

Jag var en av de som inte gillade storyn i det första Crysis. Spelet var ett tekniskt underverk, men historien var fånig och kliché-fyllda. Science fiction-fans lär bli glada av samarbetet med Richard K Morgan och att Crytek och EA hittat ett namn av den kalibern, bådar gott.

Richard K Morgan berättar sedan själv om känslan av desperation och ensamhet. Vanligtvis har man i början av spel inte mycket information, men också en känsla av att ens karaktär vet mer om vad som händer än en själv. Detta har man i Crysis 2 försökt att ändra på, berättar Richard Morgan:

"Vi vill ge spelaren en helhetsupplevelse. En desperat upplevelse full av rädsla, och sånt måste du känna hela vägen ut, i din karaktär. Karaktären i spelet måste känna samma desperation som du, vilket vi jobbat med både i story och ren teknik. Dessutom kommer Nano-dräkten denna gång att stå i centrum för spelets berättelse. Den är ett fantastiskt verktyg, men vi ville implementera något extra. Som det brukar vara med ny teknik är Nano-dräkten inte helt pålitlig. Kan den till och med ta överhanden? Är den så kraftfull att den kan ta makten över dig och din karaktärs sinne? Tja, det får ni ser när ni lägger nävarna på Crysis 2."

Crysis 2
Den nya Nano-dräkten kommer att erbjuda en rad nya spelmekaniska funktioner.

Detta känns som en spännande idé, som skulle kunna lyfta stämningen i spelet och ta Nano-dräkten till nya höjder. Den allmänna reaktionen var väldigt positiv och jag personligen tycker att Richard Morgans bidrag verkar bli uppfriskande. Möjligheten att ha en författare av den kalibern med i projektet är helt klart en enorm fördel för Crysis 2. Richard Morgan är särskilt entusiastisk över hur stadens historia berättas, och Cevat Yerli berättar om hur New York kommer att skildras i spelet:

"New York och Mahattan utgör en fantastisk inramning. När du som spelare tänker på en storstad som skulle passa för interaktiva äventyr blir det ofta New York. Vi är nöjda med att ha tagit spelet ur den frodiga djungeln till ett dystrare universum. Den fysiska storleken på spelets miljöer kommer att motsvara Lingshan-öarna från det första spelet, men denna gång kommer vi att ha fler nivåer - marknivån, underjorden och skyskraporna. Men ni bör ändå inte förvänta er obegränsad frihet."

Vi försöker göra allt för att skapa en god balans mellan frihet och en strömlinjeformad historia. Du kan inte gå in i vilken byggnad som helst och ta hissen upp. Vissa områden kommer att vara tillgängliga för detaljerad utforskning, medan andra, större områden är till för strider.

Crysis 2
Bomber & granater! Crytek lovar betydligt mer furiös vansinnesaction den här gången.

Tillbaka i uppvisningshallen ger Cevat Yerli oss en videopresentation av spelets tekniska egenskaper. Vi får se hur färgövergångar, ljus- och skuggeffekter skapats till konsol och PC, och får även inblick i andra aspekter av spelets teknik, som ansiktsanimationer och spelarens möjligheter att förstöra och dra nytta av omgivningarna.

Crysis 2 ser fenomenalt ut. Det är häpnadsväckande snyggt, och även om konsolversionernas teknik inte kan mäta sig med vad PC-versionen klarar, är det fortfarande en designmässig och teknisk fest för ögonen. Löv faller från träden, skyskrapor tornar upp sig majestätiskt medans eldstrider och förstörelse pågår runt omkring en. Allt utan att konsolversionerna visar märkbar svaghet.

Efter grafikskrytet fortsätter Cevat Yerli att prata om Nano-dräktens funktioner.

"Mycket av det första spelets framgång berodde på spelarens möjligheter med Nano-dräkten. För vår del var det alltså viktigt att ta de bra sakerna från det första Crysis och bygga vidare på dem. Spelaren kommer att ha full kontroll över sin dräkt, som nu inte bara är ett verktyg, utan en bit av själva historien. Du har alla möjligheter att skräddarsy din kostym genom att uppgradera de olika komponenterna, och genom att anpassa de färdigheter du använder mest. Utöver detta arbetar vi för att göra hela gränssnittet mer tillgängligt, så att du kan ägna mer tid till att få dina fiender att darra. Dräktens energi kommer att öka med 20 procent, den har 60x optisk zoom, är 32 procent starkare och utrustad med en EMP-sköld som du garanterat kommer att behöva"

"Vi var snabba med att höra oss för om människors erfarenheter med Nano-dräkten. De flesta berättade att oftast använde sköld- och osynlighetsförmågorna. Vi har därför tagit dessa två aspekter, och använt dem som byggstenar. I det första Crysis kunde du bara använda en förmåga åt gången, men denna gång vill vi visa på nya och förbättrade möjligheter genom att tillåta spelaren att använda flera av dräktens krafter samtidigt. Detta skall dock inte försämra utmaningen, eftersom fienderna i detta spel har blivit både starkare och mer taktiska. Varje gång en förstapersonsskjutare görs så prisar folket bakom den alltid spelets artificiella intelligens, men vi tror faktiskt att vi har skapat något unikt med Crysis 2."

Crysis 2
Ruskprickarna från rymden invaderar New York och landar i form av sotsvarta raketer formade som spjut.

Det låter onekligen fint, och utvecklarens optimism smittar återigen av sig. Det är dock först när Cevat Yerli släcker lyset och förbereder en tio minuter lång film med in-game-sekvenser som det verkligen tar fart. I biografen sitter vi alla förväntansfulla, som om det handlade om en galapremiär på en ny storfilm, och efter en lång laddningstid är vi äntligen redo att se hur långt Crytek har nått med sin kommande stortitel.

Långt över gatunivå ser vi vår protagonist röra sig med lugna steg mot kanten på en skyskrapa. En vy av ett New York i ruiner paralyserar sinnet. Jag har nu varit i staden i 5 dagar och att se de gator jag själv gått på i ett sådant förfall är skrämmande. Berlin efter andra världskriget ser mysigt ut i jämförelse. Även om det inte är jag som spelar blir jag orolig, och påverkas känslomässigt av den storstad som på många vis är en symbol för mänsklig utveckling de senaste 100 åren.

Blad från träd virvlar runt i luften medan byggnaderna hopar sig i ett mecka för destruktion. Grafiken är fenomenal och lämnar inget att önska. Vi ser spelet köras på Xbox 360 och trots att jag tidigare var lite orolig över konsolversionerna kan jag nu se att oron var obefogad. Bilderna glider nästan helt felfritt över skärmen (vi pratar trots allt om ett spel som släpps först till jul!) och detaljnivån är överväldigande. Om spelet ser så här läckert ut på konsol, kan jag bara gissa hur vas grafik PC-versionen kan komma att ha.

Crysis 2
Crytek räknar med att Crysis 2 kommer att innehålla tre stycken helt nya puffror.

Cevat Yerli fortsätter att berätta för oss:

"Vårt team har arbetat lika hårt med Crysis 2 på alla tre plattformar. Om folk vill diskutera vilken konsol de föredrar är det okej för oss, men i slutändan försöker vi att skapa de snyggaste spelen på alla plattformar. Du kommer inte att få se några dåliga konverteringar, utan en produkt där arbetet anpassats för varje konsol. Alla vet att om man går ut och köper en helt ny dator så är den grafiska prestandan bättre än i konsolversionerna av Crysis 2, men vi kommer ändå att göra spelet till det snyggaste spelen på både Playstation 3 och Xbox 360. Så vi hoppas på mindre skitsnack och att människor kommer att köpa spelet till den plattform de nu äger."

Crysis 2
Denna bild (och de nedan) är från Xbox 360-versionen medan de ovan är från PC-spelet.

Våra krigare inleder kampen mot de privata soldater som tagit över staden. Vi vet ännu inte varför, men vi står uppenbarligen mellan dem och något som de söker efter. Efter att ha kämpat emot privata soldater, hoppar vi framåt i spelet för att ta ställning mot några seglivade fiender som vill ge Nomad en rejäl match. Natten har sänkt sig över New York och det gör inte grafiken i omgivningen mindre imponerande.

Vår hjälte hoppar från biltak till biltak medan han utnyttjar både sköld, osynlighet, styrka och mycket mer i dräkten. Bomber och granater flyger kring våra huvuden, och explosionerna utgör en strålande ram runt denna orgie av våld. Utomjordingarna är en enorm utmaning och precis när vi tror att fighten är över, när det sista alienslöddret bitit i gräset, kläcks de i stället i en ny, intensivare form och ger oss storstryk. Sedan börjar en filmsekvens rulla, som vi tyvärr inte får se i sin helhet.

Crysis 2

Crysis 2 lyckas fascinera sin publik i sådan grad att jag inte kan minnas sist jag varit så entusiastisk. Filmen vi nyss har fått se har gett mig gåshud och utifrån de spelsekvenser vi har fått se framstår alla andra förstapersonsskjutare som det gamla Wolfenstein i jämförelse. Manhattan erbjuder dessutom en perfekt miljö för spelet. Det är en enorm metropol, och ett monument över mänsklig utveckling. Skulle du rädda en stad från utomjordingar eller förstörelse skulle sannolikt peka på New York, som i vilken grad är en ikon.

Vad har då Crytek på gång vad gäller multiplayer? Där får vi tyvärr inte reda på särskilt mycket och teamet är försett med munkavle. Inga ytterligare detaljer om spelets story, Nomad, Prophet, eller andra personer har heller avslöjats. Men det känns som om EA och Crytek kommer att kittla vår nyfikenhet igen vid ett senare tillfälle.

Crysis 2

Jag kom till New York, med lika stor del förväntan som skepsis, utifrån vad jag upplevet i det första Crysis. Men Crysis 2 är redan i detta skede en säker kandidat för titeln årets spel 2010. Alla aspekter från story till nano-dräktens egenskaper till all grafiklyx är underbara. Jag kan inte föreställa mig hur spelet ser ut om 8 månader, men jag kan lugnt säga att det är en upplevelse du borde unna dig själv.

Crysis 2 får väldigt gärna släppas snart. Jag är verkligen glad av att ha fått chansen att uppleva spelet redan, och kan nu bara vänta otåligt på att få uppleva samma pirr i magen som sist.

Crysis 2Crysis 2Crysis 2Crysis 2

Relaterade texter

Crysis 2Score

Crysis 2

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Cryteks stekheta uppföljare är en stilstudie i smart designad frihet med underbar grafik. Petter Hegevall har satt betyg...

Crysis 2 Remaster kan vara på gång

Crysis 2 Remaster kan vara på gång

NYHET. Skrivet av Måns Lindman

För hur skall man annars tolka det som skrevs på Crysis officiella Twitterkonto nyligen? Det finns förstås massor av olika sätt att tolka budskapet på men för oss som är...



Loading next content