Hårdare. Mer realistisk än någon annan tidigare tolkning. Välkommen till Vilda Västern som du aldrig sett den förr. Gamereactor är mäkta imponerade av Red Dead Redemption efter en ingående testrunda hos Rockstar i London. För fans av westernfilmer och Grand Theft Auto är detta en stekhet blandning av de båda.
1800-tal är på väg att bli 1900-tal. Vilda Västern-epoken är sakta men säkert på väg att dö. John Marsten inser detta efter att ha blivit bedragen av sitt gamla gäng, och funderar på att ge upp livet som bandit och att bilda familj. En dag knackar det på dörren. Agenter från vad som i framtiden kommer att heta FBI ger Marsten ett mycket enkelt val. Antingen kan han jaga ner sina före detta skurkkompisar, döda eller levande. Eller så kommer Marstens familj att dödas.
John Marstens uppdrag tar honom genom tre gigantiska och helt öppna områden i sydvästra USA och norra Mexiko. Miljöerna i Red Dead Redemption är så vackra att du kan åka runt i timmar och bara njuta av vad du ser. Men Rockstars western-historia är inte bara stor i kvadratkilometer (det slår både Grand Theft Auto: San Andreas och Grand Theft Auto IV) det är också omfattande vad gäller innehåll. Vi spelade genom två uppdrag och på vägen mellan dem fanns otaliga sidospår, oväntade händelser och tillfälliga godbitar som en shootout mellan lagens långa arm och ett gäng banditer.
I ett av uppdragen skulle en efterlyst man infångas. Vi sköt honom i foten och satte honom ur spel, medans speljournalisten bredvid oss dödade skurken. Vi fick höra att sådana val kommer att få synliga effekter i spelet; begår du för många brott blir du efterlyst, om du mejar ner ett helt samhälle kommer det att bli en spökstad nästa gång du kommer dit. Red Dead Redemptions värld är alltså väldigt dynamisk och vi älskar detaljer som att en dödad smed innebär en för gott stängd smedja.
Red Dead Redemptions upplägg känns som en förfinad och mer realistisk version av Grand Theft Auto IV och spelkontrollen är väldigt bekant. Alla gamla vapen från tidseran fungerar realistiskt; hagelbrakaren sparkar bakut som en åsna och elefantbössan fick det att ringa i våra öron när vi avfyrade den. Under eldstriderna måste du dessutom ta skydd och cover-systemet fungerade riktigt smidigt. Det är relativt uppenbart var man kan ta skydd, utan att det för den skull ser artificiellt övertydligt ut. Förbered dig på många frenetiska eldstrider.
Även Red Dead Redemptions fysik är putsad till häpnadsväckande briljans. När vi sköt en fiende i foten sjönk denne ihop och försökte krypa iväg, och knäppte vi en galloperande häst rasade den rakt ner i marken varpå ryttaren kastades av. En annan fräck grej är att du kan skjuta av någon hatten utan att döda honom, bara för att vara sådär ljuvligt badass. När vi letade ett Gatling Gun i en gruva fick vi gömma oss bakom stenar och prickskjuta TNT-lådor, och ljudeffekter, grafik och fysik samspelade ljuvligt i spektakulära explosioner som fick skurkar att flyga över hela skärmen.
Förutom intensiva actionmoment och dynamiskt innehåll är samlande även en stor del av Red Dead Redemption. Skjuter du exempelvis en hästtjuv får du kanske ett klädesplagg som belöning. Dessa kan sedan kombineras ihop till hela outfits som Marsten kan bära. Du kan också jaga djur och flå dem för att sedan sälja huden. Roliga sidospår som lär ta mycket tid i anspråk.
Rockstar beskriver Red Dead Redemption som en andlig uppföljare till Red Dead Revolver från 2004. Vi kan inte hålla med helt, det enda de två spelen har gemensamt är snarlika namn och något som kallas Dead Eye. Detta är helt enkelt ett bullet-time system som tillåter dig att sakta ner tiden och markera fienderna som du vill att Marsten ska skjuta. När du sedan kramar avtryckaren fyras kulorna av i sann revolverman-stil.
Multiplayer-delen visar upp ännu en härlig sida av Red Dead Redemption. Flerspelandet bygger vidare på Grand Theft Auto IV, men med många förbättringar. Vårt favoritläge lät oss springa omkring i hela den öppna världen för att utforska, skjuta varandra eller slå oss samman för att göra sidouppdrag. Ett annat flerspelarläge heter Gold Rush, där vi var tvungna att samla guldsäckar, och här finns också vanliga dödsmatcher och en Capture The Flag-variant. En liten detalj vi älskade var att inför varje match står bägge lagen uppradade mot varandra i klassisk western-duellposition. På detta sätt får man se sitt eget och fiendens lag ansikte mot ansikte, vilket innebar en påminnelse en vem vi ska skjuta på, och dessutom en chans att skjuta det andra laget innan matchen ens kommit igång.
Rockstar har ägnat flera år till research inför Red Dead Redemption och ansträningarna märks verkligen. Det är helt enkelt ytterst levande, coolt och underhållande. Skulle vi välja en bild av Vilda Västern och säga: "så där måste det ha varit," får historieböckerna storspö av Red Dead Redemption. Vi har hittat en ny westernhjälte, en ny favoritvärld och briljant actionspel vi längtar ihjäl oss efter.
Översättning: Jonas Elfving