Svenska
Gamereactor
artiklar
Bulletstorm

Vi spelar Bulletstorm

Gamereactor tog flyget till USA för att hälsa på hos Epic och spela deras kommande stekheta Bulletstorm. Spelet som förvandlar sadism till en underhållande sport...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Gamereactor har varit på besök hos Epic för att provspela deras kommande Bulletstorm. Ett röjigt actionspel med extra allt, som varit under utveckling sedan 2007, detta enligt Adrian Chmielarz, creative dirctor på People Can Fly. Med i utvecklingen är även Rick Remender, legend från Marvel som normalt jobbar med Punisher-serien. En serie som är känd för både röj och ultravåld, och varför just hans erfarenheter passar perfekt för Bulletstorm blir snabbt uppenbart.

Bulletstorm kretsar kring Grayson Hunt, en man med ett ovanligt hårt arbete Som medlem av gruppen Dead Echo är det hans uppgift att se till att inte bara det närmsta polisdistriktet hålls fritt från brott, utan hela jämra universum. Ett hårt arbete som sagt, och Hunt gör myteri, lämnar gruppen, blir en extremt efterlyst brottsling och förvandlas till en försupen rymdpirat istället med sin bäste vän Ichi Sato. Hans öde slutar dock inte där, utan under en rymdresa råkar han möta sin gamla arbetsgivare, vilket slutar extremt illa och han kraschlandar på planeten Stygia, rymdens egen motsvarighet till Kanarieholmarna (fast utan sangria och helstekt gris).

Tyvärr slutar hans otur inte där, för Stygia är bara en skugga av sitt forna jag, och hela stället har helt degraderats och buset har tagit över. Stygia är idag en helt laglös planet, som om något fruktansvärt har hänt och som gjord för ett blytungt actionspel. Det finns två aspekter av historien som berättas, dels Graysons och Ichis flykt från Dead Echo, men även planetens Stygias öde som gömmer en hel del riktigt mörka hemligheter och twister i storyn.

Bulletstorm använder den senaste versionen av Epics populära Unreal-grafikmotor, och People Can Fly har gjort ett rent fantastiskt arbete med att krama ur mesta möjliga ur den. Stygia är fylld av perverst läcker vegetation, urgrymma vatteneffekter, mängder av små detaljer som skapar en levande helhet, allt utsökt ljussatt på ett sätt som nästan suger musten ur en. Tänk ett helt övergivet Dubai långt in i framtiden sedan naturen tagit över och du har en uppfattning om det övergivna hightech-landskapet.

Detta är en annons:

Stygia är som ovan nämnt en riktig drömplats för ett blytungt actionäventyr. Grayson och Ichi möter både välbeväpnade soldater från sin forna arbetsgivare, de möter vildmänniskor som tycks ha förlorat koncepterna helt och faktiskt även enorma växter som kan ställa till med en hel del otyg om man inte passar sig. Till det ska läggas ett ovanligt jävligt klimat som gör att man får kämpa sig igenom oväder som bland annat elaka magnetstormar.

Epics stjärnproducent Cliff Bleszinski är såklart även inblandad i Bulletstorm och säger att han denna gång jobbat med något han på föga blygsamt Cliffy-vis kallar "circle of awesome". Tanken är att man hela tiden ska matas med osannolikt brutal och häftig action som ska leda till att man kommer åt ännu brutalare och häftigare grejer, vilket i sin tur kommer leda till... ja, ni fattar. Hela tiden överträffa sig själva i ett hjul av häftighet.

Skill Shot-systemet från Unreal III återanvänds i Bulletstorm och tanken är att du ska få vara riktigt otrevligt sadistisk. Din redan osannolika vapenarsenal kan byggas på med mer pengar, pengar som du tjänar genom att verkligen vara grym och leka med ditt offer likt en katt lattjar med en mus innan den förvandlas till dagens munsbit. Ett exempel på hur du kan göra detta är Flail Gun, en redig kanon som avfyrar stora granater med kedjor emellan dem. Med kedjan kan du sedan nagla fast dina fienders lemmar i marken, eller varför inte fjättra dem vid en dödlig planta. Epic hoppas Flail Gun ska vara lika kul att använda och bli lika poppis som motorsågsgeväret Lancer från Gears of War.

Förutom inovativa och rejäla krutpåkar kan Grayson även sparkas samt slåss med piska. Sistnämnda kan användas till att dra både fiender till sig, slunga dem långt åt skogen samt nyttjas till ren sadism. Vilket här är något positivt. Du får till och med poäng för att göra så brutala avrättningar som möjligt. Sparkar du exempelvis din motståndare skoningslöst rätt in i en kaktus får du belöningen "Bad Touch" och 50 poäng som stärker din spelfigur. Utvecklarna har jobbat med vad de kallar kreativt kaos. Tanken är att ge dig så mycket verktyg och möjligheter att du själv ska kunna hitta på mängder av nya spektakulära sätt att dräpa motståndare på.

Detta är en annons:

Men det är inte bara tokaction i Bulletstorm, vill du hellre utforska de frodiga skogarna och ruinerna av en nu svunnen civilisation, så finns det mängder av sidouppdrag. De fyller i luckor i storyn och förklarar sakta men säkert vad som fått Stygia att totalt förfalla. Dessutom utlovas flera riktigt feta boss-fighter. Sådana där episka ögonblick som svetsar sig fast i minnet för alltid.

Och med extremdetaljerade omgivningar, fläskig action, hela badkar av blod, kreativa vapen samt riktigt taskiga avrättningar ser Bulletstorm ut att bli en actiontitel som kommer stå ut från mängden och bli väl värd att hålla utkik efter när det släpps under nästa år.

BulletstormBulletstormBulletstormBulletstorm
BulletstormBulletstormBulletstormBulletstorm

Relaterade texter

BulletstormScore

Bulletstorm

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Spelet som beskrivits som "the worst game ever" av lättstötta medier är i själva verket riktigt bra. Läs Gamereactors recension...



Loading next content