Svenska
Gamereactor
artiklar
Fallout: New Vegas

En titt på Fallout: New Vegas

Obsidian axlar ansvaret med att utveckla den post-apokalyptiska världen i Fallout 3 och vi åkte till Paris för att se vad man kokat ihop. Våra handlingar ska få mer konsekvenser och vi kommer stöta på vilda gecko-ödlor...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Utanför i de vackra franska omgivningarna ser jag blå himmel och strålande solsken, och till min överraskning möter jag samma sak inomhus, där Obsidians Chris Avellone guidar journalister genom rollspelsveteranens vidareutveckling av Fallout 3-världen.

"Vi experimenterar med färgerna i Fallout: New Vegas, då vi vill ge spelet en annan stämning i ödemarken än den var i Fallout 3", säger Avellone, medan vi ser en nyskapad karaktär ta sina första trevande steg in i det lilla byn Good Springs, där resan börjar i Fallout: New Vegas.

I Fallout 3 såg allt ut som om det var indränkt med ett tunt lager grönt radioaktivt damm, men så är det inte i New Vegas, då kärnvapenkriget aldrig nådde Nevada-området. I New Vegas kan du därför njuta av en blå himmel, och även hitta växtlighet, vilket i Fallout 3 (nästan) utrotades helt av strålningen.

Trots färgerna är New Vegas inte den trevligaste platsen att befinna sig på. Spelet inleds med att du får två skott i pannan och nästan dör. Lyckligtvis hittas du av Victor, en robot med en glad cowboy på en TV-skärm som huvud, som tar dig till den lokala läkaren som får dig på fötter igen.

Detta är en annons:

Fallout: New Vegas påminner om en westernfilm och Good Springs är som taget ur en film med Eastwood och Wayne. Dammet som blåser omkring i stadens trånga gator har lagt en torr, gulaktig nyans över allting.

Mycket från Fallout 3 känns igen; stridssystemet där en knapp stannar tiden så att du kan placera skott i fienderna, SPECIAL-systemet och sättet du bygger upp din karaktär genom att välja enskilda grundläggande egenskaper och färdigheter.

Men New Vegas har sin egen twist på Fallout 3-formulan. Närstridsvapnen får en speciell attack när du når ett visst yrkes nivå. En golfklubba kan till exempel swingas som om man försöker få upp bollen ur en bunker, för att bryta fiendens revben.

Inspirerat av ambitiösa fans modifikationer av Fallout 3 finns i New Vegas också möjligheten att öppna din Pipboy och modifiera dina vapen med delar du har plockat upp i vildmarken. En vanlig 9 mm Colt-pistol kan exempelvis anpassas med ett större magasin och ett kikarsikte.

Detta är en annons:

I New Vegas belönas du för att bygga upp din karaktär på ett speciellt sätt. En gammal gruvarbetare har exempelvis dynamit som du vill lägga rabarber på, men han är försiktig med att ge bort det till vem som helst, eftersom han vet hur farliga sprängämnen kan vara. Normalt skickar gubben ut dig till sin gruva, där du kan prova de explosiva varorna utan att spränga andra i luften än dig själv. Men har du tillräckligt kunskap om sprängämnen dyker ett nytt alternativ upp i konversationen och med bevisad expertis ger han dig varorna direkt.

Detta är inget nytt och fanns även i Fallout 3, men kommer att spela en större roll i New Vegas, där många av dina val kommer att medföra fördelar i olika situationer. Dessutom kommer karaktärerna du möter att ha synpunkter på nivån på dina egenskaper, till exempel genom att kommentera din styrka. De val du gör i spelet har också en inverkan på senare händelser, genom ett ryktessystem där olika grupper reagerar olika beroende på vilket rykte du själv har skapat.

Avellone arbetade även med de första Fallout-spelen och har fyllt New Vegas med små nickningar till klassikerna. En tidig uppgift i Good Springs är att besegra en grupp Gecko, salamander-varelser som går upprätt på bakbenen (och ser komiska ut när de gör det), som man slogs med även i de gamla spelen.

"Oh-oh", utbrister Avellone, då en Gecko plötsligt tar sig in till stan och nästan slukar en av byborna. Med hjälp från oss vänder matchen, och geckon flyr med sina små korta ben roterandes som en skördetröska.

"Haha, det där har jag aldrig upplevt tidigare. Vanligtvis håller de sig utanför staden!", skrattar Avellone och fortsätter visningen, uppenbarligen road av det kaotiska resultatet som just inträffade i hans eget spel.

Vad jag såg i Frankrike övertygade mig om att Obsidian har kontroll över vad de gör med Fallout-serien. De har tagit vad som fungerade i originalspelet och förbättrat det med goda idéer som passar in naturligt. Spelarens resa genom New Vegas ser ut att bli mycket mer personlig, och mer knuten till dina egna val jämfört med i Fallout 3. Mitt rollspelshjärta bankar redan hårt.

Översättning: Jonas Elfving

Fallout: New VegasFallout: New VegasFallout: New VegasFallout: New Vegas
Fallout: New VegasFallout: New VegasFallout: New VegasFallout: New Vegas
Fallout: New VegasFallout: New VegasFallout: New VegasFallout: New Vegas
Fallout: New VegasFallout: New VegasFallout: New VegasFallout: New Vegas

Relaterade texter

1
Fallout: New Vegas - Lonesome RoadScore

Fallout: New Vegas - Lonesome Road

RECENSION. Skrivet av Jesper Karlsson

Kuriren i Fallout: New Vegas har en sista resa att bege sig ut på och denna gång finner han en person som är nära kopplat till hans egna öde. Vad är det som gömmer sig i The Divide egentligen?

3
Nu kan du spela Fallout New California

Nu kan du spela Fallout New California

NYHET. Skrivet av Andreas Blom

Det finns ett flertal ultraambitiösa mod som i detta nu håller på att utvecklas för olika Fallout-spel. Bortsett från Fallout Cascadia och Fallout Miami (som båda bygger...



Loading next content