Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Dutch
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
artikel

Vi summerar GDC 2015

Ny hårdvara, massor av VR-snack och en och annan mysig indietitel. Carl Brännström tittar närmare på och sammanfattar årets Game Developers Conference...

Game Developers Conference är slut för i år. Det blev inget Half-Life 3 men desto mer hårdvara och ett tungt fokus på Virtual Reality. Sony jobbar som bekant som ekorrar med sin VR-satsning Project Morpheus som är en stor del av framtiden för Playstation 4 och visade under mässan upp sin senaste version. Headsetet är nu lättare än tidigare och sägs sitta mer bekvämt på huvudet. Upplösningen är upptrimmad till 1080p och den nya OLED-skärmen klockar in på 5,7 tum. Enheten stödjer 120hz bilduppdatering och har lägre fördröjning i rörelsekänsligheten. Tack och bock, säger vi. Glädjande nog fick vi också beskedet om att Morpheus kommer att släppas under första halvan av nästa år.

En konkurrent till Morpheus utannonserades av Valve och HTC. Detta var troligtvis mässans bäst bevarade hemlighet och tillika största överraskning. HTC Vive heter företagens gemensamma VR-satsning. Inte bara har HTC Vive mer imponerande prestanda än konkurrenternas diton - den ska också, enligt Valves VD, Gabe Newell, förebygga åksjuka väldigt bra. Enheten ska tillåta att spelaren utforskar 3D-miljöer genom att promenera runt i verkligheten. För att demonstrera tekniken använde Valve ett Portal-demo. Detta föranledde vissa att tro att Valve sitter och pysslar på ett helt nytt Portal men detta dementerades av utvecklaren. HTC Vive befinner sig fortfarande i ett relativt tidigt utvecklingsstadium men ser redan nu riktigt lovande ut. Med tanke på den bitiga prestandan är vi dock nyfikna på vad priset kommer att landa på.

HTC Vive är kraftfullare än både Morpheus och Oculus Rift.
Detta är en annons:

Valve presenterade även en ny streaming-enhet vid namn Steam Link. Tanken är att förenkla streaming mellan Steam-enheter i hemmet. Den kommer att stödja 1080p-upplösning och 60hz och fungera med PC, Steam Machines, Mac och Linux. I skrivande stund har vi inte fått något spikat pris eller premiärdatum för den i Europa. I USA släpps Steam Link i november och går lös på 49,99 dollar. Apropå Steam Machines; Valve passade på att delge en rad priser på olika Steam Machines på sin hemsida. Prisbilden varierar cirka 4000 kronor och 40 000 kronor. Det kommer kort sagt att finnas ett alternativ för de flesta plånböcker.

Vi fick även se en bild på den slutgiltiga versionen av Steam Controller, och sist men inte minst utannonserade Valve sin nya spelmotor Source Engine 2. Utmärkande för den är att den kommer att vara helt gratis att använda och tydligt inriktad på att öka produktiviteten hos både gemene spelare som utvecklare.

Detta är en annons:

Nvidia å sin tur visade att de inte gett upp sitt bärbara Android-koncept Nvidia Shield. Företaget utannonserade nämligen en ny version av enheten, nu som traditionell spelkonsol och med inbakat, purfärskt Tegra Z1-chip som stöder 4K-upplösning och 60 bilder per sekund. Den kommer levereras med en handkontroll och kosta cirka 200 euro. Överraskande nog ska den släppas redan i maj. Via en separat Nvidia-butik online kommer det att finnas över 50 spel tillgängliga vid lansering. Bland dessa är Batman: Arkham Origins, Star Wars: Knights of the Old Republic och Borderlands: The Pre-Sequel.

Phil Spencer menar att Microsoft försummat spelande på PC och introducerar därför cross play på alla Microsofts format, samt trådlösa Xbox One-handkontroller till PC. Dessutom har de ju lovande DirectX 12.

Microsoft var förstås också sugna på att prata lite hårdvara. Under sin presskonferens berättade Phil Spencer att de introducerar cross buy för alla Windows 10-format. Det innebär att om du till exempel köper Pinball FX till Xbox One kan du även spela det hos kompisen på dennes PC. Sitter du därefter på tåget hem kan du lira vidare på din Surface-platta eller Windows-smartphone. Microsoft kommer att erbjuda alla utvecklare att lägga till denna funktion i sina spel.

Företaget bjöd även på en del smarriga indie-utannonseringar. Hyllade Shovel Knight släpps till Xbox One med gästspel av Battletoads. En kort trailer med Rares muskelstinna krigargrodor visades och det - tillsammans med den retoriska frågan "where we will see Battletoads next" - tyder på att vi har mer grodaction att se fram emot i framtiden på Microsofts konsol. Vi på redaktionen är minst sagt otåliga på att veta mer om vad Rare jobbar på just nu.

Detta är en annons:

Tidigare PC-exklusiva Elite: Dangerous kommer också till Xbox One senare i år. Initialt rådde det oklarheter kring om det rörde sig om en tidsexklusivitet eller inte. Frontier Developments-bossen David Braben meddelade senare via Twitter att det är tidsexklusivitet som gäller och att spelet kommer till Playstation 4 i ett senare skede. När vet vi dock inte. Xbox One-diton släpps i alla fall med expansionerna "Community goals" och kommande "Wings".

I Steamworld Heist är gruvhackorna utbytta mot rediga eldvapen-.

Vad bjöds det mer på? Electronic Arts visade upp Star Wars: Battlefront bakom lykta dörrar för höjdare från diverse återförsäljare som Gamestop. Vi vet inte vad som visades men enligt EA-bossen Peter Moore utbröt det tydligen jubel hos åskådarna. Och det bör såklart ses som positivt. Förutsatt att det nu verkligen jublades - det vet vi ju faktiskt inte. Mässan gästades också av svenska indie-utvecklare. Göteborgsbaserade Image & Form visade upp Steamworld Heist (en sorts fristående uppföljare till kritikerrosade Steamworld Dig) och genererade idel glada tillrop. Även svenskutvecklade AER från Forgotten Key visades upp. Detta stealth/pusselspel ser på förhand riktigt trevligt ut och har en estetik som för tankarna till titlar som Skyward Sword, ICO och El Shaddai. Sämre inspirationskällor kan man ju ha.

Sammanfattningsvis var mycket fokus på hårdvara och VR-tekniker. Både Microsoft, Sony, Valve/HTC och Facebook storsatsar på sistnämnda. Frågan är hur stor marknaden är för såpass många, snarlika alternativ, och hur kommer prissättningen att se ut? Just nu är vi extra nyfikna på att veta mer om HTC Vive och se hur den presterar. Nvidia Shield har aldrig känts speciellt het men med nytt 4K-stöd kanske konsolen får ett litet uppryck.

Vad tyckte ni läsare var mest intressant under årets GDC?

Detta är en annons: