Svenska
Gamereactor
artiklar
Enslaved: Odyssey to the West

Vi spelar Enslaved

En aplik stav-svingare med magrutor, en rödhårig teknikbrud med ett förslavande pannband... Jonas Elfving har testat en spelbar demo på Enslaved som väntar E3-besökarna nästa vecka

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

En duo bestående av apliknande råsället Monkey och unga, teknikkunniga kvinnan Trip. En resa genom ett post-apokalyptiskt New York där naturen med gröna slingernävar kopplat strupgrepp på skyskraporna. Ja, Enslaved ser ut som både ett medryckande äventyr och ett röjigt actionspel, där vi ska få skutta mellan plattformar och stav-spöa plåten ur övergivna mechs. Alex Garland (The Beach, 28 Dagar Senare) och Andy "Gollum" Serkis ska säkra berättar- respektive animationsmässig kvalitet, så ambitionerna är det inget fel på.

Heavenly Sword-skaparna Ninja Theory visade oss spelet för ett par veckor sedan och nu har vi fått chansen att lägga nävarna på den demo av spelet som kommer att vara spelbar på E3-mässan nästa vecka. Demon var bara kring 10 minuter lång, det ska putsas innan release, men testrundan gav en hygglig bild av slutresultatet som anländer i höst.

Enslaved: Odyssey to the West

När demon börjar är Monkey och Trip på väg till det igenvuxna New Yorks Grand Central Terminal. Det ryker i fjärran från byggnaden och Monkey förklarar att hans enda väg hem är via ett slavskepp han tidigare suttit på. Utan varandra överlever duon inte, så Trip följer med, dock med makten om det livsfarliga pannband Monkey har på huvudet.

Detta är en annons:

När jag gått en bit når Monkey och Trip ett område där en mech står och väntar. De båda diskuterar situationen och feg-Trip gömmer sig bakom en stenbumling och låter mig ta striden. Lägligt nog finns containers och betongsuggor utspridda över området och Monkey kan smyga sig fram mot plåtniklasen för en omgång stav-smisk.

Enslaved: Odyssey to the West

En lätt attack görs med X-knappen (på Xbox 360-kontrollen), en tyngre med A och X och en laddad käftsmäll utförs genom att hålla in A-knappen ett tag. Animationsmässigt är striderna snygga och kameraarbetet elegant. Inzoomningar och alternativa vinklar aktiveras när jag delar ut nådastöten mot de 4-5 mechs som rusar mot mig.

Fighten tar slut och Monkey är apsur på Trip. När jag säger "gör nåt" så gör du det, menar han och Trip börjar fatta. En LB-symbol dyker upp på skärmen och jag får lära mig att den används för att rikta kameran mot viktiga punkter och Trip, samt att ge Trip olika order. Den första ordern är "följ". Trip lyder.

Detta är en annons:

En stund senare bänder jag upp en dörr åt min rödhåriga följeslagare, som attackeras av ännu en ilsken mech. Trip ser ut att få skallen krossad, men lyckas i sista sekund aktivera en elektromagnetisk puls som sätter mechen ur spel för några sekunder. Användbart, märkligt dock att hon inte plockade fram EMP:n under min tidigare strid. Trip visar sig ha en till användbar förmåga som jag kommer åt genom axelknappen - ett hologram som fungerar som skenmanöver.

Enslaved: Odyssey to the West

Vid en smal bro, under kontroll över mechs med långdistansvapen som kastar hotfulla vita streck över skärmen, blir detta perfekt. Jag trycker in decoy-knappen, alla mechs riktar uppmärksamheten mot låtsasfienden av ljus, och jag kan springa över till andra sidan av bron. Nu blir det Monkeys tur att distrahera fienden för att få Trip över till andra sidan, och jag gör det med ett aningen mindre teknologiskt sätt - jag skriker "hey" mot dem. En hackad dörr och lite mer stavsmisk senare och vi kan avancera.

Monkey och Trip närmar sig sedan ett minfält, vilket sätter vissa käppar i hjulet för avancemang. Trip lägger då fram en märklig idé för mig - fånga en av de där trollsländorna som flyger runt lite överallt. Monkey går motvilligt med på det skumma förslaget och börjar en jakt genom att klättra upp på en stege. Jaktsekvensen som följer visar prov på Enslaveds akrobatiska inslag och en riktigt rolig, välregisserad och apigt skuttig sekvens rullar igång. Monkey kastar sig mellan stegar, trädgrenar och stuprör för att få tag på det fladdriga flygfät. Kameran växlar hastigt mellan olika vinklar, det är hårt kontrollerat men samtidigt fullt av en skön frihetskänsla.

Enslaved: Odyssey to the West

Till slut infågas trollsländan, Trip monterar en kamera och sensor på den och plötsligt har vi en mindetektor. Det är bra med teknik-skills. Varje mina har nu ett fält kring sig vilket Monkey ser via sitt pannband och jag ser på skärmen. Monkey slänger upp Trip på ryggen och knallar genom minfältet oskadd, tack vare min och trollsländans hjälp. Ett ännu större minfält, omöjligt att korsa, dyker dock upp och där slutar den korta demon för Enslaved.

Enslaved: Odyssey to the West

Mycket är lovande med Enslaved, och det jag gillade bäst med demon var den akrobatiska trollsländejakten, vars like gärna får förekomma ofta i det färdiga spelet. Samarbetet med Andy Serkis, som stått som modell för Monkey, har gett frukt och både Monkeys och Trips rörelsemönster och skådespel är mycket bra. Ett spel där två personer slår följe och äventyrar står och faller med en trovärdig, intressant och gärna komisk relation figurerna emellan och på den punkten bådar Enslaved gott.

Orosmolnen består av en risk för monotona strider och en (tekniskt sett) inte suverän grafik, men sådant är det för tidigt att spekulera kring i detta skede. Jag är dock definitivt nyfiken på hur resten av Monkeys och Trips äventyr kommer att se ut och vilka spelmässiga utmaningar jag kommer att ställas inför i det färdiga spelets gröna, nedgångna New York.

Enslaved: Odyssey to the WestEnslaved: Odyssey to the WestEnslaved: Odyssey to the WestEnslaved: Odyssey to the West
Enslaved: Odyssey to the WestEnslaved: Odyssey to the WestEnslaved: Odyssey to the WestEnslaved: Odyssey to the West

Relaterade texter

Enslaved: Odyssey to the WestScore

Enslaved: Odyssey to the West

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Ninja Theory har kokat ihop ett äventyr där du som skuttsugen slavfånge slår följe med hackande tjej. De båda tar sig genom ett framtida New York där allt är grönt men inte skönt...

Svag försäljning av Enslaved

Svag försäljning av Enslaved

NYHET. Skrivet av Jonas Elfving

Ninja Theorys actionäventyr Enslaved har sålt betydligt sämre än förväntat, och sämre än vad som tidigare rapporterats. Bara 460 000 exemplar över hela världen har gått åt...



Loading next content