Svenska
Gamereactor
artiklar
Homefront

En titt på Homefront

Om 15 år har Kim Jong-ils son blivit USA:s största hot och bara en resursfattig motståndsrörelse står i hans väg. Elfving åkte till New York för att bevittna den koreanska invasionen i Homefront

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

I en nära framtid, i vår alldeles egna galax: Nord- och Sydkorea kastar allt groll åt sidan och enas under Kim Jong-ils son, Kim Jong-un, som lovar en fridfull och stabil framtid. Löftena visar sig vara tomma och denna Kim Jong har mycket av sin far i sig. Med hjälp av en allians med Sydostasien styr man upp en invasion av USA:s västkust och jänkarna själva är handlingsförlamade av utslagen kommunikation och en envis superflunsa. Västra och östra USA är avskiljt från varandra av ett radioaktivt Mississippi. Tuffa tider! Och upptakten till Kaos Studios och THQ:s kommande actiontitel Homefront.

Jag avnjuter denna bakgrundshistoria i en New York-biograf, när den första trailern för spelet (se nedan) visas. Till sin hjälp med Homefronts story har utvecklaren Kaos Studios anlitat före detta CIA-anställda Korea-experten Tae, som tas upp på scenen. Taes efternamn får vi inte ta del av "på grund av säkerhetsskäl". Coolt. Åtminstone tills efternamnet (Kim!) senare nämns ett par gånger under presentationen.

Hursomhelst, Tae berättar långt och utförligt om hur tidsaxeln för den fiktiva invasionen i Homefront ser ut. Taes jobb har varit att se till att varje steg i spelets bakgrundshistoria har varit trovärdigt. Hitler gjorde ungefär samma sak på kort tid, Alexander den Store också. USA:s ekonomi är på väg ned, Koreas upp, och så vidare. Visst, jag köper det. Mer osannolika storylines har jag definitivt hört. Rex Dickson, lead level designer på Kaos Studios, fyller i med lite bakgrundstänk:

- USA är ovana med attacker och framförallt invasioner. Homefront handlar med om USA:s reaktion, hur de civila påverkas och så vidare, än skildringen av Koreas sida. I Call of Duty ser du till exempel aldrig civila, i Homefront finns de överallt, berättar Rex Dickson.

Detta är en annons:
Homefront

Jag får se en punktlista på Nordkoreas kännetecken och de tre största är "propaganda, brutalitet och en ovilja att värdera liv". Utan att bli för politisk undrar jag varför detta berättas för mig, visst är det en diktatur det handlar om, men detta börjar likna propaganda också. Är det för att rättfärdiga våldet, för att skrämma upp oss eller för att bara bidra med kuriosa? Vi spelare är vana att slåss mot alla möljiga nationaliteter, djur och rymdvarelser och nu är det hög tid att få se lite av spelet. Vilket vi får.

Vår huvudperson, en hittills väldigt anonym man kallad Jacobs, vaknar upp. Hans kamrat Connor, en mer ärrad ingenjör, ber honom följa med ut. Huset vi rör oss genom är nedgånget och hemtrevligt på samma gång. Tavlorna hänger snett och väggarnaär fyllda av sprickor, men ett foosball-spel och en puttrande gryta kompenserar detta. Folk bor här, och försöker ha det bra.

Homefront
Detta är en annons:

Ute på gården möts jag av ett mycket fint designat område, ett rustikt litet samhälle som kämpar för att återgå till ett liv som det såg ut innan invasionen. Här finns odlingar och växthus. Solpaneler. Leksaker och kamouflagenät. En provisorisk skola i form av ett par bänkar och en svart tavla. En muttrande gubbe upptagen med getmjölkning. En absurd men genial omvandling av en träningscykel, som pumpar upp vatten ur marken. Jacobs tittar sig omkring, men blir sedan ombedd av Connor att greppa ett vapen och krypa ned i en källare i ett av byhusen.

Demon stannar för ett ögonblick och THQ samt Kaos Studios tar till orda igen. Man kallar scenen i byn för ett "why we fight moment", ett tillfälle att motiveras till krigandet utöver skrikande överordnande eller simpla textrutor med uppdragsbeskrivningar som vi är vana med. Visst är det ett enkelt knep att zooma in på några hostande barn för att trigga blodtörst, men det är subtilt och effektivt gjort. Jag hoppas att såna här ögonblick kommer förekomma ofta i det färdiga Homefront och med manusförfattaren och regissören John Milius (Red Dawn, Apocalypse Now) ombord kan inramningen bli riktigt bra.

- John Milius bestämde tonen och hur story-upplägget skulle vara. Samarbetet var mycket givande; när vi har sade åt John att spelet innehåller en attack på en affär återkom han med massvis av förslag för hur det skulle kunna göras, Rex Dickson, lead level designer på Kaos Games.

Homefront

Storyn kommer nästen enbart att berättas via "in-game storytelling", så mellansekvenser kommer alltså att vara sällsynta. Den som spelat Half-Life 2 vet hur det fungerar, och att det kan fungera ypperligt: karaktärer berättar saker samtidigt som vi kan röra oss fritt omkring dem.

Homefront rullar igång igen och nu är det dags att se spelets action in action. Vi befinner oss utanför en "Shopmart", en butik som tycks sälja allt från timmer till tuggummi, och parkeringsplatsen ska tillhöra kapitel 3 i spelet. Great Balls of Fire ljuder i bakgrunden och lämpligt nog kommer en enorm bombräd över parkeringsplatsen. Koreanerna vi spionerar på blir träffade av de stora fosforkloten, fattar eld och springer omkring skrikande. "Put them out of their misery" skriker den Alyx Vance-liknande karaktären Rhianna till oss och Jacobs plockar fram krypskyttegeväret och delar ut en serie nådaskott. Detta är en frivillig handling för spelaren, och är både obehaglig och effektiv, oavsett vilket val man gör.

Homefront

Efter detta brakar hela helsicket löst och kampen förs bland annat mot en Goliath, en sexhjulig tank som är fjärrstyrd av fienden. Dessutom angrips vi av koreaner med EMP-raketgevär som häckar bland takåsarna. Allt är intensivt, mycket händer samtidigt. En bil sprängs och soldater skriker. Hela sekvensen avslutas med en helikopter som kraschar rakt in mot vår spelares synfält, enligt en särskild spelmässig "magnetism" som gör att all viktig action dras till spelaren.

- Vissa element är skriptade, andra inte. Helikoptern som du såg i demon kommer att krascha varje gång. Bilen som sprängdes exploderar olika beroende på hur du närmar dig den, förklarar Rex Dickson, lead level designer på Kaos Games, och lovar också stor variation i uppdragen. Vi kan vänta oss helikopteruppdrag och åkturer med Mammoths, men framförallt är fokus riktat mot narrativ och story.

Homefront

Kaos Games har tidigare snickrat ihop populära multiplayerlägen i spel som Frontlines: Fuel of War och Battlefield 1942-modden Desert Combat (då under namnet Trauma Studios). I Homefront kommer vi att få se mycket av den expertisen, men under eventet i New York är läpparna förseglade kring flerspelarläget.

- Multiplayer berättar vi om i augusti på Gamescom. Fler än 16 spelare kommer att kunna spela samtidigt, men mer än så får jag inte säga nu. Kom ihåg att detta är Desert Combat-skaparna vi talar om, multiplayer finns i deras gener, berättar Danny Bilson, executive vice president på THQ.

Jag får samma information, eller brist därav snarare, från Kaos Studios själva som dock förklarar skillnaden mellan kampanjen och multiplayer. I enspelarläget kretsar upplevelsen kring assymetrisk krigsföring, där vi slåss i underläge med en motståndsrörelse. I multiplayer kommer dock hela amerikanska armén att kämpa mot koreanerna.

Homefront

Homefront ser lovande ut och vi är nyfikna på mer information om både kampanjen och multiplayern. Den grafiska designen med de nedgångna amerikanska mijöerna är vad som sticker ut mest, och när vi får prova på striderna själva vet vi mer om detta är det nya THQ som THQ själva talar om, där kvalitet ska gå för kvantitet. En koreansk invasion är kanske precis vad (spel)världen behöver.

HQ
HomefrontHomefront

Relaterade texter

HomefrontScore

Homefront

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Utvecklarna bakom Frontlines målar upp en dyster och ytterst våldsam framtid där Korea invaderat USA och slagit ut den amerikanska militären. Petter har satt betyg på Homefront



Loading next content