Svenska
Gamereactor
artiklar
Need for Speed: Hot Pursuit

Vi spelar Need for Speed: Hot Pursuit

Ni läsare har bönat om det i flera år nu - mer biljakter, mindre legaliserad streetracing och foliedrakar. Och ja, EA lyssnade till era böner. Gamereactor reste till London för att provspela racinggenrens mest efterlängtade comeback!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Om vi hade fått en krona för varje gång ni läsare frågat efter ett nytt Hot Pursuit-spel hade vi alla varit rika vid det här laget. Ibland går önskningarna i uppfyllelse. Ibland lyssnar spelföretagen på fansen, som i det här fallet. Need for Speed: Hot Pursuit är under utveckling av studion bakom Burnout-serien och Gamereactor reste dit för att smygkika på världens just nu hetaste, kommande, racingspel.

Need for Speed: Hot Pursuit bygger (såklart) vidare på det gamla favoritkonceptet med tjuv & polis, från 1998. Craig Sullivan (project director) tar emot oss i Criterions lokaler ett stenkast från London och berättar att dessa biljakter med skurkar och lagens män är exakt vad Need for Speed: Hot Pursuit handlar om. Enligt Sullivan har seriens fans tjatat om ett nytt Hot Pursuit i flera år nu. Han tar fram två leksaksbilar och leker lite på skrivbordet medan vi snackar. EA har redan tidigare provat att återuppliva konceptet i Need for Speed: Under-cover, berättar han. Det gick dock inget vidare och utförandet var alltför banalt och sålunda tråkigt i längden. En bra idé på pappret, säger han och tillägger att det var betydligt svårare att realisera och göra ett roligt spel av det.

Att Criterion själva lyckats göra detta är Sullivan dock övertygad om. Tanken är att dela upp Need for Speed: Hot Pursuit i två, där halva spelet kommer att utspelas på rätt sida av lagen, halva på fel. Det gäller både online och offline. Criterion har helt valt bort föregångaren Under-cover som inspirationskälla och istället är det Most Wanted man sneglat på. Där var det roligt att försöka undkomma konstaplarna, och spelglädje är naturligtvis det viktigaste i ett spel. Därför får vi återse Heat-mätaren, som indikerar hur mycket du brutit mot lagarna och som ger båda sidor nya hjälpmedel. Snuten kan till exempel använda EMP-vapen, sätta upp vägblockader och kalla in helikoptrar i jakten på bovarna, som i sin tur kan sabba polisens radar och få tillfälliga hastighets-boostar.

Need for Speed: Hot Pursuit
Istället för att som i andra bilspel pracka på spelaren gamla luggslitna Toyotor och hostande Volkswagens får man här köra de bästa bilarna direkt. Lamborghinis, bland annat.
Detta är en annons:

Online-delen kommer att vara en väldigt viktig aspekt i Need for Speed: Hot Pursuit, och Criterion vill att upplevelsen ska fortsätta även sedan du stängt av din konsol genom att få till en riktig stabil community. Det tänker man åstadkomma bland annat genom ett system som påminner om Bungies Halo-lösningar, där du in i minsta detalj kan se vad du och alla dina polare åstadkommit i spelet, med uppdatering i realtid. På det sättet kommer man att kunna tävla mot sina vänner även när de inte råkar vara online för tillfället. Criterion kallar funktionen för "Comparison Play" och med tanke på hur fantastiskt bra Burnout Paradise fungerar online, är förhoppningarna givetvis höga.

Till skillnad från Burnout-spelen som alltid haft fantasikärror innehåller Need for Speed: Hot Pursuit riktiga, licensierade bilar. Detta är man tacksamma för och Sullivan säger att man länge velat göra ett racingspel med licensierade fordon, vilket han ser som ett av de stora försäljningsargumenten för Need for Speed-serien. Utbudet kommer att sträcka sig från grymma bilar till ännu grymmare bilar. Att knattra fram i trista herrgårdsvagnar utan minsta väghållning är inte den känsla man vill förmedla, något vi tackar för. Istället kommer man att kastas rakt in i hetluften bakom ratten på supersportbilar som Koenigsegg CCX, Ford GT och Lamborghini Murcielago.

Need for Speed: Hot Pursuit
Need for Speed: Hot Pursuit är uppdelat i två lika stora delar där man dels får jaga fartsyndare, dels själv vara fartsyndaren som tar den ettriga snuten mest på skoj.

Enligt Criterion är Need for Speed: Hot Pursuit ännu ganska ofärdigt. Trots det får Gamereactor chansen att provspela två omgångar av Cruise & Patrol, där en spelar som tjuv och en annan som polis. Vi börjar som snut i en tjusig polisbil och jagar en ligist med bristande respekt för hastighetsbegränsningarna. Det blir en vild jakt som går genom pittoreska förorter och breda motorvägar och det blir en hel del bilslalom för att undvika krascher. Polisens bil har betydligt mer hästkrafter än rymmarens och sakta men säkert äts den fartglade tokens försprång upp.

Detta är en annons:

Tanken är att jag ska trycka till honom ordentligt i framvagnen för att få honom att flyga av vägen. Men efter att ha gnuggat lack med honom några gånger lyckas han smita. Snabbt ringer jag in vägblockeringar, vilka skurken dock flinkt slinker igenom. Jakten går bra, tills kontrollen över bilen förloras och jag kanar rätt in i en stolpe. Bilen har sett sina bättre dagar och ryker illa, men motorn startar och jakten ska återupptas. Tyvärr har den skyldige redan hunnit undan. Staten går miste om några sköna böter, och förlusten är ett faktum.

Livet som tjuv går betydligt bättre. Istället för att jaga efter en okänd tölp, får man själv vara skurken och försöka undkomma rättvisan. Efter att ha driftat som en kung och gjort några 180-graderssvängar börjar det kännas som att uppdraget ska sluta med vinst. Självförtroendet växer. Det är då den stora skylten med "Återvändsgränd" dyker upp upp. Illa. Snuten kommer närmre i alltför hög fart och min bil rammas i sidan och börjar ryka. Jag gör ett sista tafatt försök att smita, men icke. Bang, luftkudden utlöses och jag är fast. Grattis polisen.

Need for Speed: Hot Pursuit

De båda testracen var intensiva och Need for Speed: Hot Pursuit lovar gott. Att det är Criterion som utvecklat märks tydligt och det finns flera drag från Burnout-serien, inte minst i spelkänslan. Need for Speed: Hot Pursuit går oerhört fort och det gör jakterna härligt arkaddoftande. Det krävs att man har nerver av stål då minsta snedsteg riskerar att linda bilen runt en betongpelare. Lägg sedan till Criterions sedvanligt ursnygga grafik och de feta vrålåken, och du har ett riktigt lovande racing-spel i höst som äntligen kommer att tysta alla de fans som i åratal skrikit efter mer högoktaniga polisjakter.

Relaterade texter

Need for Speed: Hot PursuitScore

Need for Speed: Hot Pursuit

RECENSION. Skrivet av Jesper Karlsson

Need for Speed-serien får sig en behandling av gänget som gjorde Burnout och resultatet är en blandning som inte känns som något av tidigare berörda spel, funkar det verkligen?



Loading next content