Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
artikel

Våra drömmars E3 (1)

Det är bara drygt en vecka till de första E3-presskonferenserna drar igång och med detta i åtanke har vi på redaktionen nu utsett våra drömmars E3...

Detta är en annons:

Jonas önskar: Shenmue Reboot
Det finns mycket som skulle få mig att skrika rakt ut framför skärmen på E3, inte minst att Martin O'Donnell åter anställts som Halo-kompositör eller att ett nytt traditionellt Wario Ware smockat med minispel presenteras. Men i slutändan är svaret samma som de senaste 15 åren, nämligen Shenmue. Det är verkligen dags för Sega och Yu Suziki att berätta hur det går för Ryo Hazuki i hans letande efter sjömän och sin fars mördare, och återigen låta oss upptäcka Tokyos brokiga bakgator och faktiskt leva en annan persons liv på det oöverträffade sätt Shenmue erbjöd. Grafik och berättande har kommit långt sedan Shenmue, och genom att snegla på orginalet, Segas egna Yakuza-spel samt ta inspiration från Grand Theft Auto skulle mitt absoluta drömspel vara ett faktum. Och börja gärna om från början, för få spelade Shenmue när det begav sig och nu är det dags att börja om sagan och fullfölja den enda till det förhoppningsvis ljuva slutet.

Andreas önskar: Red Dead Redemption 2
En uppföljare till det mästerliga Red Dead Redemption kan vara i görningen, det finns information för och emot. Jag drömmer om att den faktiskt existerar och vad vore då ett bättre tillfälle för Rockstar San Diego att visa upp den på E3? Jag vill se en historia om hur unge John Marston mötte Duch och hur de två drog runt tillsammans med gänget och ställde till med all möjlig laglöshet. Jag tänker mig samma värld som tidigare fast cirka tjugo år innan Red Dead Redemption. Säg 1890, då Vilda Western med tågrån, dilligensrån och vanliga bankrån verkligen gjorde skäl för sitt namn. Historien om Johns ungdomsår involverar enligt mig förutom en lika snyggt och gripande skriven historia även indianer, den vita mannens väg genom landet, guldrusning, barfighter, hängningar, dueller och kampen för överlevnad som kunde skilja sig från dag till dag. Disciplin, uthållighet, var man för sig själv, tuggtobak, guldgrävare och en och annan tumbleweed. Man kan väl få drömma?

Carl önskar: Bloodborne Open World
Att vi skulle få se uppföljaren till Bloodborne på årets E3 är förstås lika sannolikt som att Jonas Mäki skulle få en jämn solbränna. Ändå kan jag inte låta bli att fantisera om hur From Software utannonserar ett Bloodborne 2 försatt i en helt öppen spelvärld. Tänk dig att du tar Bloodbornes briljanta strider, slänger in samma ödsliga, öppna landskap á la Shadow of The Colossus och ger spelaren en häst att rida på. Ingen pampig musik i bakgrunden - det är bara du, hästen och en vacker men farlig, främmande värld framför dig. En kort introsekvens i början, sedan är det upp till spelaren att utforska världen, överleva dess faror och luska ut alla dess hemligheter och historier. Jag vill inte ha en massa sidoaktiviteter och en karta med markörer. Den sortens open world-trams kan GTA och andra titlar ha. Bloodborne The Open World Game skulle släppa ut oss helt blinda i en fantastisk och livsfarlig värld och ta utforskandet till helt nya nivåer.

Oliver önskar: CD Project Red-utvecklat Star Wars: Knights of the Old Republic
Att en representant från den alldeles underbara, polska The Witcher-studion skulle kliva upp på scenen under någon av konferenserna på årets E3 för att avslöja att de arbetar på en reboot av det underbara rollspelet Star Wars: Knights of the Old Republic är något jag lovar inte kommer hända. Men nu drömmer vi och drömmar kan vara irrationella. Jag kan inte föreställa mig någon studio bättre lämpad för att bringa varumärket till den nya generationen, särskilt inte efter att ha spelat igenom det helt fantastiska The Witcher 3: Wild Hunt. KOTOR, originalet, är i mångt och mycket ett förträffligt spel även idag men det är i några avseenden i smärtsamt behov av förnyelse. I polackernas händer torde det här spelet göra sig självt. Ge Geralt en Jedi-rock, en ljussabel (som vi själva får konstruera såklart), byt ut hans magiska "signs" mot kraften, släng in honom i en förrädisk men vacker tolkning av Star Wars-universumet och kalla det en dag. Möjligheterna är oändliga. Coolast vore ändå om de, precis som i fallet The Witcher, låter din karaktär hålla sig neutral i en värld där inget är svart eller vitt istället för att tvinga in dig på den ljusa eller den mörka sidan. Du vore en jedi som inte svarar inför någon. En jedi som formar sitt eget öde, skapar sina egna personliga kontakter och egna fiender. Någon som lever utanför de normer vi förknippat med jedi-orden. CD Project Reds Knights of the Old Republic hade mest troligt blivit något utöver det vanliga, något extraordinärt. Ju mer jag föreställer mig hur det hade kunnat se ut, desto mer svider vetskapen om att det med allra största säkerhet aldrig någonsin kommer hända. Livet är orättvist - men drömma går ju.

Jonathan önskar: God of War IV
På senare år har jag mer eller mindre blivit svältfödd på utsökt balanserad action med tillhörande grekiskt övervåld och anser därför att det är hög tid för den spartanska mördarmaskinen Kratos att göra sin efterlängtade debut på Playstation 4 med God of War IV. Jag får bokstavligt talat andnöd när jag tänker på exakt hur episkt det kommer att bli. Bara annonseringstrailern för spelet borde vara minst tre gånger så storslagen som hela God of War III för att det ska kännas värdigt i min bok. Däremot så vill jag inte att det ska in och pillas på tok för mycket i det grundläggande då spelkontroll och dylikt flyter på alldeles utmärkt i sin nuvarande form. Några små förändringar men inte mer. Fokusen borde istället ligga på att göra allt större, snyggare och mer bombastiskt än någonsin tidigare. Visst, en förbättrad samt mer underhållande version av onlineläget som presenterades i trötta God of War: Ascension och möjligen chansen att kunna spela lokal multiplayer vore ju så klart trevligt. Men det mesta krutet ska, inte borde, läggas på att få till en så sinnessjukt maffig singleplayerkampanj som det bara går. Som de säger i staterna: Go big or go home.

Petter önskar: Gran Turismo Real
Chanserna för att Sony och Polyphony Digital kommer att utannonsera Gran Turismo 7 till Playstation 4 på årets E3 är goda, mycket goda. Jag skulle vilja säga att det är rätt säkert att detta är ett av de viktigaste spelen för Sony på årets mässa. Jag misstänker att vi kommer att få gamla polygonmodeller med uppskrämda HD-texturer och samma hopplösa hissmusik medan varenda kärra hasar fram i kurvorna som stendöda, understyrda stålsängar. De senaste tre Gran Turismo-spelen har alla varit besvikelser och jag hoppas såklart att Polyphony tänkt om inför sjuan. Jag drömmer om ett spel där man kastat bort hela ramverket till spelseriens fysikmotor, gett sig ut på Suzuka, kört skiten ur mängder av riktiga racingbilar och styrt upp en spelkänsla som faktiskt påminner om riktig racing. Jag hoppas att upplägget och karriärlägets styrts om helt och hållet och att körkortsproverna plockats bort. Jag drömmer om ett Gran Turismo som trots Project Cars och Forza 6, kan förändra mitt syn att se på racing på samma sätt som det första spelet gjorde.

Detta är en annons: