Svenska
Gamereactor
artiklar
Tron: Evolution

Vi tittar på Tron: Evolution

Kultrullen Tron blir spel och vi tar reda på hur livet inuti en dator ser ut. Kan Tron: Evolution bli en Prince of Persia-dödare eller bara ett slappt licensspel?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Hur är livet inuti en dator? Otaliga människor har ställt sig den frågan och massvis av filmer och spel har försökt att visualisera en sådan virtuell verklighet. Men ingen av dem har fått samma kultstatus som filmen Tron.

Ända sedan Jeff Bridges i sin roll som Kevin Flynn tog de första stegen inuti ENCOM:s centraldator i Disneyfilmen från 1982, har den klassiska Tron-estetiken kopierats i både musikvideos och filmer. Till och med Toy Story-skaparen Johnn Lasseter har erkänt Trons enorma influenser på datoranimerade filmer överlag. Nu när filmen till slut ska få en uppföljare, Tron Legacy, skapar Disneys egna studios ett medföljande spel som ska knyta ihop de båda filmernas handling. Vi bjöds in till London för att ta en närmare titt på hur Tron-världen har utvecklats de senaste 28 åren.

Tron: Evolution

I Tron: Evolution spelar du som Anon, ett datorprogram designat för att skapa fred mellan de olika befolkningsgrupperna inuti Tron-universumet. Nya program med fri vilja, så kallade Isos, har dykt upp som resultat av den digitala evolutionen och lever nu i datorsystemet. Men de är inte ensamma, och utan att avslöja för mycket blir det totalt kaos mellan de olika falangerna. Det blir Anons jobb att sätta P för konflikten.

Detta är en annons:

I ett tredjepersonsupplägg likt Prince of Persia måste Anon klättra, springa på väggar och slå sig genom de många hinder och fiender som finns i Tron-världen. Han är utrustad med en "Identity disc", ett frisbee-liknande vapen som håller fienderna på avstånd. Om de kommer för nära kan de slås ut med ett kampsportssystem delvis inspirerat av Capoeira. So far, so good. I presentationen vi såg rullade spelet på smidigt och utan avbrott. Grafiken kanske inte får oss att dansa lindyhop av förtjusning, men Propaganda Games har lyckats fånga känslan och estetiken som fanns i originalfilmen.

Tron: Evolution

När jag träffar game director Darren Hedges frågar jag om de största utmaningarna med att ta tillbaka Tron efter ett 28 år långt ide. Darren berättar att utvecklarna har besökt filminspelningarna sen den första dagen av produktionen, och om att filmteamet och spelutvecklarna har utbytt idéer, tankar och konceptkonst för att knyta samman de två världarna så bra som möljigt. Både vad gäller looken och inramningen av spelet, men också vad gäller filmen i sig, som kommer att referera till händelser i spelet.

I vårt snack med Darren pratade vi även om multiplayer, något han ser som den mest spännande aspekten med spelet. Spelare kommer att kunna ta sina karaktärer online, samla ihop poäng för att uppgradera dem och sedan återgå till enspelarläget med sina nya skills. På detta sätt blir det mer lockande att pröva på olika spellägen för nya spelare, som får en morot att pröva onlineläget.

Detta är en annons:
Tron: Evolution

När vi testar multiplayer en sväng får vi spela med de ikoniska Light Cycles, Tron-universumets svar på motorcyklar. Dessa hojar är dödliga i multiplayer då de lämnar en solid barriär efter sig var de än kör. Det känns fort som en 3D-variant av klassiska spelet Snake, där vi försöker fånga våra motståndare inuti våra barriärer samtidigt som vi undviker deras. Det är en unik och ganska underhållande upplevelse och med lite puts kommer det säkert kunna sno flera timmar av din tid.

Från vad vi har sett av Tron: Evolution ser spelet inte alls dåligt ut. Men än så länge ser det inte ut att spela i samma division som det nämnda Prince of Persia, då spelet helt enkelt inte är utmanande nog. Det verkar också lite väl lätt för erfarna spelare. Men om du är ett fan av universumet och filmen från 1982 finns det mycket att se fram emot. I synnerhet vad gäller Playstation 3-versionen, som stöder både 3D och Move.

Nyckelordet är "transmedia" och målet är att leverera en sammanhängade upplevelse över flera mediatyper. Vi ser fram emot att se huruvida utvecklarna lyckas med att skapa ett spel som känns som en naturlig förlängning av filmen, eller om vi bara får en lam licenstitel riktat mot spelare som kan minnas året 1982.

Översättning: Jonas Elfving

Tron: EvolutionTron: EvolutionTron: EvolutionTron: Evolution

Relaterade texter

Tron: EvolutionScore

Tron: Evolution

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Tron får nytt liv i ny biofilm och med den kommer ett spel signerat Propaganda Games. Andefattig licensprodukt eller bra?

Vinn motivlackad PS3:a

Vinn motivlackad PS3:a

NYHET. Skrivet av Redaktionen

Ta chansen - delta i årets hittills fetaste tävling där du kan vinna massor av heta Tron Legacy-priser. Disney har tillsammans med Gamereactor bakat ihop ett riktigt grymt prisbord...



Loading next content