Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
artikel

Nintendo @ E3 2015

Sist ut bland konsoltillverkarna var Nintendo, ett företag i förändring med ny konsol utannonserad. Vi kollar in vad de hade att förtälja på E3 2015...

Sist ut av konsoltillverkarna på E3 var Nintendo. Till skillnad från Microsoft och Sony har de dragit sig tillbaka från presskonferenserna för att istället visa förinspelade program av Nintendo Direct-modell. Det ger både nackdelar och fördelar, men de har snyggt anpassat sig efter formatet och gör något bra av det.

Således inleddes årets E3-show med dockor i samma anda som Jim Henson Mupparna-dockor där Nintendo-chefen Satoru Iwata, Shigeru Miyamoto och amerikanske bossen Reggie Fils-Aime sakta men säkert förvandlades Star Fox-figurer komplett med fraser som "Do a Barrel Roll". Ett småkul koncept som gav lite hopp inför vad som komma skulle och snart fick vi äntligen se nya Star Fox Wii U.

Vi fick träffa dockor både före, efter och under Nintendos presentation.
Detta är en annons:

Det var dock med blandande känslor jag såg vad som utspelade sig på skärmen. Trots begränsad prestanda brukar Nintendos spel vara otroligt snygga, men här verkar de ha genat ordentligt med blockiga farkoster och fiender, oinspirerade omgivningar och en allmän budgetkänsla. Ändå fick spelet enormt mycket utrymme där Shigeru Miyamoto förklarade hur vi ska få flyga under bågliknande strukturer och berättade om tankegångarna bakom den nya logotypens design.

Tyvärr väcker denna typ av presentationer alltid väckarklockor för mig, när små saker får så mycket tid är det nästan alltid ett tecken på att man helt enkelt inte har så mycket att säga, och det är något som skulle komma att visa sig stämma väl in på Nintendo denna gång. Reggie tog över och förklarade att Nintendo håller på att förändras, men att de tyvärr inte är redo att visa upp sin nya hårdvara NX riktigt ännu utan ska göra detta 2016.

Star Fox fick mest uppmärksamhet på Nintendos demonstration.

Istället tar Mario Maker vid, ett spel Reggie menar ligger rätt i tiden där man ger verktygen till vanligt folk. Reggie går vidare med att prata om Amiibos, där ytterligare figurer utannonseras och ett samarbete med Skylanders till Wii U avslöjas. Det överraskade åtminstone mig något eftersom jag sett dem som bittra konkurrenter, men snart kommer vi få Turbocharged-figurer av Donkey Kong och Bowser, och fler lär vara på gång.

Det första nya spelet utannonseras därefter, The Legend of Zelda: Triforce Heroes. Ett Nintendo 3DS-spel med inriktning på co-op. Massor av Link med olika förmågor ska alltså samarbeta (spelar du själv får du dras med artificiell intelligens) för att låsa problem och vi får bland annat se Link-spelarna stå på varandra för att nå högre. Trots att självaste Eiji Aonuma kallas in för att prata om spelet, så ser det inte överdrivet underhållande ut, men jag blir gärna överbevisad när det släpps senare i höst.

En bärbar version av Hyrule Warriors kommer till Nintendo 3DS tidigt nästa år.

Mer Zelda stod sedan på schemat när Nintendo skulle presentera Nintendo 3DS-versionen av Hyrule Warriors. Detta ser däremot väldigt roligt ut och tycks ha anpassats väl för det bärbara formatet. Dock räddar en konvertering inte en E3-visning och här börjar jag för min egen del känna mig direkt besviken på vad Nintendo har att erbjuda.

Det skulle dock ett Metroid kunna råda bot på, vilket händelsevis var exakt vad Nintendo hade på lut. Däremot inget traditionellt sådant, utan ett multiplayer-spel förlagt till Prime-universumet. Metroid: Federation Force kan säkert bli kul, men det är inte riktigt vad jag hoppats på. Lyckligtvis ser följande Fire Emblem Fates desto bättre ut och kommer bli ett självklart tillskott i Nintendo 3DS-samlingen med påkostade mellansekvenser och lovande story.

Ett nytt Metroid utannonserades, dock helt utan Samus.

Även Shin Megami Tensei X Fire Emblem visas upp och det ska tydligen släppas i Europa. Det ser dock väldigt smalt ut och lär tilltala de som verkligen gillar japansk populärkultur. Kontrasterna är stora mot Xenoblade Chronicles X som visas direkt efteråt. Det lovar såklart väldigt gott, men jag kan inte låta bli att jämföra det med Horizon: Zero Dawn till Playstation 4 som visades under gårdagen. Nintendo skulle behöva värre hårdvara, ett spel i Xenoblade-serien skulle verkligen gynnas av det. Nåväl, det är stekhett oavsett och absolut ett spel jag kommer skaffa.

Animal Crossing: Happy Home Designer visades därefter upp som hastigast, men jag har svårt att känna något verkligt engagemang. Det har jag heller inte för Animal Crossing: Amiibo Festival, ett brädspelsliknande Wii U-spel. Idén är inte alls dum, men det känns verkligen som utfyllnad i väntan på ett riktigt Animal Crossing till nästa generations konsoler från Nintendo. Det är en massa spel i serier vi alla saknat, som dock inte är det vi vill ha utan sidospår som tröst.

Två Anima Crossing-spel visades upp, varav nget egenltigen är en ordinare del i serien utan mindre sidospår.

Lyckligtvis ser Yoshi's Woolly World desto bättre ut, men det släpps om tio dagar. Det känns inte sådär supermotiverat med en visning om framtiden och satsa på ett spel som ska lanseras precis nu. Det blir liksom utfyllnadsvarning när åtminstone jag hade velat ha nyheter. Nåväl, det lär bli en höjdartitel som sagt och demonstrationen var bra och visade på spelets mysiga design och de möjligheter som finns.

Efter detta väntade Yo-kai Watch som blivit rena hysterin i Japan. Jag hade gärna velat se mer av detta, då det faktiskt verkar lovande. Väst har svarat ganska bra på denna typ av grejer och spel som Persona 4: Golden och Tomodachi Life har båda blivit succéer. Nintendo kan ha något bra här om de bara vågar satsa fullt ut. Efter detta vankades sedan ett längre inslag om Mario & Luigi: Paper Jam, ett nytt Paper Mario-spel där de båda pannkaksplatta börderna nu får sällskap av sina tredimensionella. Att det kommer leda till hutlöst roliga pussel och krockar med 2D och 3D är jag övertygad om.

Om Nintendo vågar satsa på Yo-kai Watch i väst finns enorm potential. Det ser verkligen skitkul ut.

Ämnet glider sedan in på Mario Tennis Ultra Smash, vilket är ganska precis vad det låter som. Det ser såklart roligt ut, och med tanke på bristen på bra tennisspel just nu är det välkommet att få åtminstone något bidrag i sporten. Inslaget om tennisen är dock kort och Mario Maker tar vid, där vi får se gamla skisser på hur original-Super Mario Bros en gång togs fram för 30 år sedan. Att Mario Maker här kommer bli en riktig höjdare för väl ses som givet, och det ska bli kul att se hur folk designar sina banor. Verktygen verkar otroligt smidiga och det går till och med att ha simmande Goombas. Men här avrundas också Nintendos visning och det står därmed smärtsamt klart att Wii U nu i praktiken är övergiven. Det kommande Zelda får jag förmoda fortfarande ska släppas, men att en uppgraderad version till NX också görs tar jag för givet.

Medan Microsoft och Sony verkligen lade ribban högt 2015, så blir det ett svagt år för Nintendo. De tycks fortfarande tro och satsa på Nintendo 3DS, lyckligtvis, och det är väl främst där Nintendo-magis ska upplevas det kommande året.

Mario Tennis Ultra Smash utannonserades under spelmässan. Lättsam partytennis med bonusföremål.

Motsvarande artikel för Microsoft hittar du på denna länk.

Motsvarande artikel för Sony hittar du på denna länk.

Detta är en annons: