Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Dutch
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
artikel

Vi summerar årets E3-mässa

E3 är officiellt slut och det är ett år kvar tills nästa gång. Jonas Mäki kollar in de mest avgörande händelserna på årets mässa...

Så är E3 över för den här gången, och mässan har definitivt varit mer intressant än på länge med åtskilliga stekheta utannonseringar. Under E3 och senaste två veckorna har stora påkostade spel som Fallout 4, Mirror's Edge Catalyst, Horizon: Zero Dawn, Shenmue 3, Gears of War 4, Recore, Dark Souls III, Sea of Thieves, Hitman, Doom och Mass Effect: Andromeda utannonserats eller visats för första gången. Jag tror ingen säger emot att spelvärlden är löjligt mycket mer intressant idag än när månaden började.

En tendens vi kan se i spelvärlden är att blockbuster-produktionerna blir allt mer omfattande, något som var tydligt under årets E3-mässa. Stortitlarna blir färre, men större. Istället har indies vuxit och blivit något annat än det vi vande oss vid när begreppet fick genomslag för gemene man i spelvärlden. Tidigare i år släpptes det väldigt påkostade Ori and the Blind Forest, Hotline Miami 2: Wrong Number med flera som visar att dessa blivit den nya motsvarigheten till det som förut kallades AA-spel (där storspel är AAA).

Tre av de nya spel som utannonserades i samband med E3, från vänster till höger: Mirror's Edge Catalyst, Horizon: Zero Dawn och Recore.
Detta är en annons:

Under E3 demonstrerades gott om liknande spel där vi fick se bland annat Cuphead, Tacoma, Beyond Eyes, Ashen, Ios med flera, och många stora utvecklare (och utgivare) har också startat egen produktion av spel som dessa. Bra titlar som spelare älskar, men som inte behöver kosta så mycket. Det här är en utveckling jag verkligen uppskattar, och det verkar även gillas av er läsare.

Detta är en annons:

En annan tydlig trend från spelvärlden var mängden kvinnliga huvudpersoner som introducerats. Efter alla debatter som rasat, verkar utvecklarna ha lyssnat och nu kommer vi kunna spela damer i spel som Assassin's Creed: Syndicate, Dishonored 2, Gears of War 4, Halo 5: Guardians, Horizon: Zero Dawn, Recore, Beyond Eyes, Fallout 4 och såklart Lara Croft i Rise of the Tomb Raider samt Faith i Mirror's Edge Catalyst - bara för att nämna några.

Kvinnliga spelhjältar var ett tydligt tema på årets E3.

Det mesta intressanta var som brukligt presskonferenserna, vilka jag tidigare summerat i tre artiklar. För att lite kort sammanfatta dem hade Sony den mest spektakulära tack vare flera riktigt tunga utannonseringar. Frågan är dock om inte Microsoft vann i längden då de tack vare sin E3 kunde visa att det här blir en riktigt bra höst att vara Xbox One-ägare. Det är en diskussion som lär pågå länge ännu, men för min egen del känns båda som vinnare, på olika sätt.

Utöver en massa stora heta spel (vilka jag alltså redan skrivit om), var det flera andra saker som hände på presskonferenserna som jag tycker är värt att kolla in lite extra. En av dessa är det faktum att Halo 5: Guardians inledde Microsofts presskonferens istället för Call of Duty: Black Ops 3 som saknades helt, märkligt eftersom det senaste Call of Duty varit första (eller sista) spel att visas de senaste fem åren hos Microsoft. Hos Sony dagen därpå fick vi svaret. De har nu istället inlett ett samarbete med Activision, och Playstation är nu huvudformat för serien.

Activision har fördjupat sitt samarbete med Sony, och både Call of Duty och Destiny får DLC först till Playstation 4.

Det är intressant dels för att det är en väldigt stor grej, dels för att jag undrar om Sony verkligen fattat ett klokt beslut. Stor därför att det visar hur viktig Playstation 4 blivit. Xbox har alltid varit det självklara formatet för förstapersonsskjutare, men så är alltså inte fallet längre och den största serien optimeras nu efter Playstation 4. En viktig PR-seger för Sony, helt enkelt.

Men även om det säkerligen var billigare för Sony än för Microsoft att få denna uppgörelse (eftersom de har en kommersiellt mer gångbar konsol), så tror jag det kan vara lite av en pyrrhusseger. Försäljningen för Call of Duty har nämligen dalat drastiskt de senaste åren. Modern Warfare 3 anses ha sålt runt 30 miljoner exemplar, men sedan dess har Ghosts sålt under 20 miljoner och Advanced Warfare under 15 miljoner. Kanske vänder det nu, kanske inte, men jag är inte säkert på att de sannolikt enorma summor det kostar att få en månad exklusivt Call of Duty-DLC var värt det, kanske hade dessa pengar kunnat användas bättre.

Microsoft utannonserade bakåtkompatibilitet till Xbox One under E3. Det är något Ubisoft nyttjar genom att ge bort båda de senaste Rainbow Six-spelen gratis till de som köper Rainbow Six: Siege till Xbox One.

Dessutom var det många Xbox 360-ägare (utöver besvikna PC- och Playstation 3-spelare) som klagade på denna uppgörelse när Call of Duty var som störst. Xbox 360-ägarna ville hellre ha nya spel än fyra veckors tidigare DLC, och det är också en av tendenserna som är tydliga i år. Sony hade helt enkelt färre spel, i synnerhet färre egna spel. Det är ett ovanligt besked från vad som tidigare varit en av de största spelmakarna i världen. Nu tycks istället Sony ha satsat på samma stil som Microsoft gjorde under Don Mattrick med få spelserier och mycket exklusivt DLC.

Det återstår att se hur (tids)exklusivt DLC till Batman, Star Wars: Battlefront, Hitman, Destiny, Call of Duty, Assassin's Creed, Disney Infinity 3.0 med flera kommer kompensera för frånvaron av exklusiviteter, men risken är att det inte blir fullt så populärt som Sony hoppats på. En annan sak som överraskade var hur Kickstarter tagit sig in på de stora scenerna.

Mässans överlägset största överraskning var att Shenmue får nytt liv igen. Finansieringen väcker en hel del frågetecken och debatt dock.

Under Sonys presskonferens utannonserade Yu Suzuki plötsligt Shenmue 3, detta är såklart enormt, men han gjorde det med en Kickstarter-kampanj. Där efterfrågas $2 miljoner, ett belopp som nåddes på rekordtid. Detta är dock bara en bråkdel av vad spelet ska kosta, och resten verkar Sony stå för. Kickstarter används därmed bara som reklam, mer eller mindre. All världens spelmedia skriver massor av nyheter om hur det går för Shenmue på Kickstarter med jämna mellanrum (Gamereactor är inget undantag) och spelet får massor av PR utan att Sony behöver göra något.

Dessutom var det självklart att det skulle slå Guinness världsrekord efter att kampanjen presenterats på E3 i direktsändning. Även det ett PR-genidrag. Men det är naturligtvis inte därför Kickstarter finns till. Lek med tanken att Microsoft skulle finansiera Halo 6 på samma sätt och be om $2 miljoner, eller att Rockstar gör det med ett nytt Grand Theft Auto: Vice City. Det skulle helt förstöra syftet med Kickstarter och skymma alla indies som inte presenteras på E3. Det har redan klagats på Kickstarter bland utvecklare och det här var faktiskt inte särskilt snyggt.

Detta är en annons:
Cuphead och Unravel hör till mässans mysigaste spel. Sistnämnda utvecklas i Norrland och utspelas... i Norrland.

För att summera den utläggningen och framstå som en duktig hycklare, så ja, jag har redan gått in med $120 i Shenmue. Det var det värt, som jag har längtat efter det. Men jag önskar verkligen att det skötts bättre, missbruk av Kickstarter är inget jag vill ska beblandas med Shenmue.

En annan stor grej, just för att det inte var en stor grej, var Nintendos E3-show. De kör på förinspelade grejer men hade bokstavligen ingenting av värde att visa upp utöver relativt billiga spinoffs. Att de sparar krutet till något annat är helt uppenbart, och jag hoppas verkligen att Nintendo lyckas med vad de än företar sig härnäst (NX, får jag förmoda). Det har tyvärr blivit lite synonymt med Nintendo att helt ge upp sin konsol sista perioden i väntan på något nytt. Det är inte en strategi jag tror på eftersom folk tröttnar och köper andra konsoler istället. Nu känns Wii U mer eller mindre pensionerad utan att det finns en yngre förmåga redo att ta över.

Mario Tennis: Ultra Smash och Animal Crossing: Amiibo Festival blir säkert underhållande, men räcker inte på långa vägar för att tillfredsställa Wii U-ägare som absolut hade förtjänat några nya storsatsningsar.

Lyckligtvis gäller detta inte Nintendo 3DS som Nintendo uppenbarligen fortfarande satsar på. För de som har den bärbara enheten väntar härliga tider framöver och den fortsätter vara oumbärlig som reskamrat. Som ren paradox till detta finns Sony som istället under E3 låtit bekräfta att de inte längre tänker släppa några storspel till sin PS Vita, som därmed också officiellt påbörjat pensionen. Om inte Nintendo vågar satsa på något nytt bärbart kan det vara den sista generationen vi ser nu på området.

En annan kul sak som varit känt länge, men som bara blir mer och mer tydligt, är hur bilspelen blivit extremt viktiga för de riktiga biltillverkarna. Kanske minns ni att Saab en gång i tiden blankt sade nej till att låta sina bilar vara med i Gran Turismo, idag står mer kommersiellt kunniga aktörer på kö för att få synas. Såldes var Ford GT med under Microsofts presskonferens presenterad av självaste Henry Ford III inför Forza Motorsport 6. Nya tider, helt klart.

Bilspel har blivit oerhört viktiga reklampelare för biltillverkare och självaste Henry Ford III var med på Microsofts presskonferens för att visa firmans senaste vrålåk.

Avsaknaden av Virtual Reality på årets spelmässa förvånade också. Det fanns på mässgolvet, men på presskonferenserna ville inte Microsoft prata HoloLens i mer än ett par minuter och Sony var snudd på tyst om Project Morpheus. Om det betyder att de börjat vackla i tron på produkterna, att de ligger längre fram i tiden än vi trott eller något helt annat återstår att se.

Efter E3 vankas nu två lugna sommarmånader innan Gamescom drar igång i Tyskland. Microsoft har lovat att satsa stort och ska bland annat visa Crackdown för första gången, Remedys hypade Quantum Break, det Platinum Games-utvecklade Scalebound och även bjuda på helt nya utannonseringar. Sony ska visserligen inte ha någon presskonferens, men det lär ändå visas något nytt, och förhoppningsvis känner Nintendo att de bör presentera något underhållande till sina trogna fans.

Den väntade Virtual Reality-satsningen uteblev hos både Microsoft och Sony. Något för E3 2016, kanske?

Men annars är det ett helt år kvar tills nästa E3, och nu ska vi skörda det vi just fått se och även spela det som är på gång den närmsta tiden. Det inkluderar Gears of War-betan, Street Fighter V-betan och möjlighet att ladda hem och avnjuta flera nya storspel till EA Access. Vad tyckte du själv om årets E3?

Vi har även maffiga genomgångar av vad som visades på de tre konsoltillverkarnas E3-demonstrationer. Här kan du läsa om Microsoft, om Nintendo och om Sony.

Detta är en annons: