Svenska
Gamereactor
artiklar
Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Kojima vs Konami (detta har hänt)

Vägen till Big Boss sista (?) äventyr har varit långt och rörig. Jonathan Björklund försöker bena ut alla turer...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Väntan har varit obönhörligt lång och odrägligt hård, men om mindre än en månad är det äntligen dags. Den femte delen i Hideo Kojimas smygarepos slingrar sig till slut ut ur skuggorna och visar upp sig i full prakt den 1 september och att kalla den hype som omger Metal Gear Solid V: The Phantom Pain för något annat än storslagen skulle vara en ren och skär lögn. Men all uppståndelse kring spelet de senaste månaderna har inte nödvändigtvis handlat om Big Boss och hans kommande äventyr. Långt ifrån faktiskt.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Kojima är en säregen liten snöflinga i spelbranschen som alltid överraskar.

Fokus har istället legat på att Hideo Kojima och Konami uppenbarligen kommit på fel fot, varpå Kojima ska ha fått kicken/valt att lämna Konami. Detta följdes, så klart, av en stadig ström med rykten och spekulationer från alla som florerar i och omkring spelvärlden och på den stora vida webben. Vad hände egentligen mellan Kojima och Konami? Och i förlängningen: Vad händer egentligen hos Konami?

Den 19 mars i år så dök det upp rapporter om att Hideo Kojima var på väg att lämna Konami. Företaget hade tagit bort undertiteln "A Hideo Kojima Game", som prytt spelskaparens alla produkter, från de flesta av sina hemsidor samtidigt som de även valt att upplösa Kojima Productions och istället titulera om studion till Unit 8. De gav en förklaring genom twitter:

Detta är en annons:

"In accordance with the recent change in production organization of all of Konami, Kojima Productions, as well as other internal production companies, has had its name, etc., changed to move into the corporate headquarters work structure. The name and organization has changed, but as before, MGSV: TPP is continuing as a work from director Kojima and the existing team members"

Ryktesvägen påstods att det handlade om interna bråk mellan Kojima och Konami. I ett mail med svar på frågor ställda av Youtube-profilen George Weidman, från källor som säger sig ha insyn men vill förbli anonyma, framkommer det bland annat att Konami-bossen Kagemasa Kozuki uppenbarligen ogillar Kojima. Företagets nya fokus på produkter som är billigare att utveckla och som ger mer avkastning, mobilspel och spelmaskiner i detta fallet, är något som dessutom ligger Kojima i fatet (Metal Gear Solid V: The Phantom Pain ska ha kostat över 80 miljoner dollar). Men Konami menade att allt var så lugnt och att det var en del av omstruktureringen, samtidigt som Kojima skulle fortsätta fixa med Metal Gear-relaterade produkter åt Konami:

"As we have already announced, we are shifting our production structure to a headquarters-controlled system, in order to establish a steadfast operating base capable of responding to the rapid market changes that surround our digital entertainment business. Konami Digital Entertainment (including Mr. Kojima), will continue to develop and support Metal Gear products. Please look forward to future announcements"

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Att spelets budget galopperat iväg upp till över 80 miljoner dollar sägs vara en anledning till brytet mellan Konami och Kojima.
Detta är en annons:

Trots att Konami får det att låta som att Kojima ska hänga kvar och pilla med Metal Gear-prylar även efter släppet av den femte delen, vilket är underligt då Kojima inte gick att finna när företaget presenterade sina nya team, så lät Kojimas egna uttalande klart mer som att han endast är kvar fram till dess att Metal Gear Solid V: The Phantom Pain är helt klart:

"I am 100% involved and will continue working on Metal Gear Solid V: The Phantom Pain; I'm determined to make it the greatest game I've directed to date"

Det får vi sannerligen hoppas då Metal Gear Solid V: The Phantom Pain-prislappen på över 80 miljoner dollar ska vara en av anledningarna till att Konami surnat till på Kojima. Och med tanke på företagets nya inriktning på billigare produkter med mer avkastning, som för övrigt verkar vara rätt väg att gå rent vinstmässigt, så är det väl inte en jätteöverraskning att de gör sig av med Kojima.

Och det är ju inte heller då någon överraskning att denna nya inriktning möjliggör att de kan ta bort en studio som Kojima Productions helt, för att sedan anställa folk med mindre erfarenhet, ge dem mindre betalt och på kuppen få samma eller helst högre vinst som tidigare. Detta enligt brevsvararen i det tidigare nämnda mailet till George Weidman. Tilläggas ska även att Konami självmant tagit bort sig från den amerikanska börsmarknaden.

Och så enkelt kanske det är. Att ekonomiska intressen är den "vinnande" orsaken till att det skar sig mellan Konami och Kojima. Men med tanke på allt som uppdagats angående Konami som arbetsplats de senaste månaderna, varpå fokusen skiftat från att handla om Konami/Kojima till enbart Konami, känns det ändå otroligt att allt kokar ned till endast pengafrågan. För i en artikel som publicerades av japanska sajten Nikkei får vi läsa om en annan del av Konami som företag.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Att alltid sikta framåt och alltid erbjuda spelarna något nytt är en självklarhet i Metal Gear Solid-serien.

Till och börja med handlar det, så klart, om pengar. Enligt artikeln så tar förändringen av Konami vid 2010 tack vare lanseringen av dunderhiten Dragon Collection till smartphones. Ledningen hos Konami såg pengarna spruta in och därefter ska företaget ha blivit mindre sugna på att fortsätta satsa stora summor i storslagna, och potentiellt riskabla, konsolprojekt framför säkra kort som mobilspel (som är väldigt stort i Japan). Konami ville helt enkelt tjäna mer deg, inga fel i det, och detta förklarar självfallet de sura minerna angående den horribelt höga kostnaden på Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Men den fortsatta läsningen handlar inte så mycket om pengar som det gör om människor.

För vidare i artikeln får vi läsa om en arbetsplats som tillämpar hårda och strikta arbetsförhållanden, bland annat om hur folk som tagit för lång rast kan hängs ut inför alla sina medarbetare och dessutom märkliga email-system som försvårar mer än hjälper korrespondensen, samtidigt som personalen övervakas såpass hårt att vissa enligt uppgift fått sparken för att ha gillat Facebook-inlägg från tidigare kollegor som slutat på Konami för att börja jobba för någon annan. Som om det inte vore nog så finns det även berättelser om utvecklare som inte anses hålla måttet enligt ledningen och som då får göra saker som att städa gymmet eller tillverka Pachinko-maskiner (ett japanskt automatspel). På grund av allt detta sägs det att många stora utvecklare valt att hoppa av företaget.

Som med allt annat i dessa "hysch-hysch"-tider så är det självfallet mycket av den här information vi inte kan verifiera (än) så att ha lite salt i fickan angående mycket som skrivits här är en god idé. Men det är väldigt mycket som pekar åt att tiderna håller på att förändras något gruvligt, inte bara för Metal Gear som spelserie utan även för Konami som företag. Något som dock står klart är att Konami ska fortsätta utveckla fler Metal Gear-spel. Hur det kommer att te sig är en annan femma.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Händelserna hos Konami skördade inte bara mänskliga offer; Silent Hills lades ned i tumulten.

Det är såklart goda nyheter, inte minst för mig, jag älskar nämligen Metal Gear och det är orsaken till att jag författat denna artikel. Jag har vurmat för serien ända sedan den dagen då jag tog mina första stapplande steg på Shadow Moses 1998 och jag går i spagat varje gång någon ens nämner namnet, oavsett sammanhang. Men jag skulle ljuga om jag sade att jag inte kände någon som helst oro inför spelseriens framtid. Det är nog främst den ekonomiska aspekten av det hela som oroar mig, och då i synnerhet Konamis hårda syn på det.

För Metal Gear är en spelserie som alltid strävat uppåt, förbi tidigare släpp i serien och som alltid velat leverera mer bombastiska och storslagna spelupplevelser än föregående giv. Och det kostar så klart. Min rädsla är att Konami börjar mjölka serien med halvdana och urvattnade titlar istället för att överträffa sig gång på gång som tidigare för att få en sjyst vinst i protokollet. Inte Solid-serien, den tror jag är helt färdig efter Kojima lämnar, utan jag tänker mer på sidospår såsom Metal Gear Rising. Detta leder då i sin tur till att Metal Gear som varumärke blir passé och faller i glömska. Förhoppningsvis är detta en helt omotiverad oro från min sida men med tanke på allt som uppdagats under de senaste månaderna, om det visar sig stämma, så tror jag tyvärr inte det är på tok för långt från sanningen.

Men egentligen kommer väl allt till hur väl Metal Gear Solid V: The Phantom Pain presterar rent försäljningsmässigt när det släpps om drygt en vecka. Är det positiva siffror som rapporteras kan vi säkert räkna med att de kommer förvalta serien mer försiktigt än vad jag pessimistiskt förutspår. Är det däremot dåliga siffror så kanske serien läggs på långvarig is istället.

Den som lever får se. Vem vet, säljer det som smör i solsken kanske vi kan se den där återföreningen mellan Kojima och Konami som EA-bossen Peter Moore hoppas på? Till och med en chans till att återuppliva Silent Hills? Jag tror inte Konami har så mycket att säga i frågan utan det beror nog helt och hållet på Kojima och vad han vill. För Kojimas version vet vi absolut inget om. Han var fortfarande under kontrakt när den här texten skrevs och kunde inte dela ut någon information utöver det att han var hängiven att göra Metal Gear Solid V: The Phantom Pain till hans bästa spel till dato. Och en succé blev det verkligen.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Om och/eller när Kojima lämnar, så är det väl ändå bäst om historien om Big Boss får somna in?

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain fick ta emot helt lysande recensioner från en enad kritikerkår när det släpptes, bland annat från vår alldeles egna Jerry Fogselius. Succén var ett faktum och trots alla motgångar såg Kojimas svanesång ut att bli ett klart godkänt avslut för hans tid på Konami. Hur skötte sig då Konami i slutskedet av Kojimas anställningen? Spoiler: Inte så värst bra. Ett exempel på dåligt beteende skedde här för några veckor sedan.

Hyllningarna lät så klart inte hålla på sig för Metal Gear Solid V: The Phantom Pain och priser skulle det komma att bli, i synnerhet under årets The Game Awards där Metal Gear Solid V: The Phantom Pain vann priset för årets bästa actionäventyr. Problemet? Konami förbjöd Kojima att medverka på galan. Helt.

Det var i ett uppmärksammat uttalande från branschprofilen Geoff Keighley som det kom fram att Konami alltså inte tillåtit Kojima att medverka på galan, då han fortfarande var under kontrakt hos företaget. Ett helt absurt och oerhört frustrerande drag från Konami, något de snart kommer kunna ta ut en patent på sett till årets alla missöden, så klart och att vi vill ha svar på varför de gjorde som de gjorde är inte precis någon överraskning. Men det kommer vi sorgligt nog inte att få (inte från Kojima i varje fall).

För Konami har knutit ihop säcken fint genom att låta Kojima skriva på ett lagligt bindande kontrakt som förbjuder honom att tala om varför han och företaget kom på kant med varandra. Vad än som har hänt mellan de tu så är det uppenbarligen något som Konami inte vill ska se dagens ljus. Men vi lever trots allt i informationsåldern och att något kan komma att läckas ut till allmänhetens beskådan gällande uppbrottet är egentligen ingen omöjlighet. Men Kojima kan inget säga. Surt sa räven.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Kojima och Sony-chefen Andrew House.

Men den här bittra historien verkar ändå få ett hyfsat lyckligt slut. Nyligen, efter att hans anställning hos Konami löpt ut, gick Kojima ut och berättade att han ska starta upp en ny spelstudio i maskopi med Sony, där ett nytt spel ligger i sin linda som kommer släppas till Playstation 4 (tidsexklusivt). Vi vet inte särskilt mycket om det här spelet vid det här laget, men det spelar egentligen ingen roll. Kojima Productions är tillbaka och vi kan knappt vänta på att få se vad de lyckas koka ihop.

Men hur Konami ska lyckas vinna tillbaka den publik som högljutt förkastat företagets underliga beteende under året som gått är en fråga utan något klart svar. Möjligen så rör det dem inte ryggen då de uppenbarligen kan skratta hela vägen till banken, men att inte ta kritik från sin publik på allvar kan få allt att krackelera i det långa loppet.

Tyvärr tror jag inte att det här är det sista vi hör om Konami/Kojima-incidenten. Oavsett lagliga bindande kontrakt eller inte så kommer jag säkerligen kunna uppdatera den här artikeln igen under 2016. Än är inte det sista ordet sagt gällande den här röran, var så säker.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Den helt nya loggan för den helt "nya" studion. Vi ser fram emot vad som skall komma därifrån!

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain släpptes den 1:e september till Xbox One, Playstation 4 och PC.

Metal Gear Solid V: The Phantom PainMetal Gear Solid V: The Phantom PainMetal Gear Solid V: The Phantom PainMetal Gear Solid V: The Phantom Pain

Relaterade texter

4
Nu finns Quiet spelbar i Metal Gear Solid V

Nu finns Quiet spelbar i Metal Gear Solid V

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Det har gått tre år sedan Metal Gear Solid V: The Phantom Pain släpptes och lika lång tid sedan Konami sade att de inte skulle fokusera lika mycket på spel längre. Med...



Loading next content