Svenska
Gamereactor
artiklar
Resident Evil: Operation Raccoon City

På återbesök i Raccoon City

Efter framgångarna med Left 4 Dead insåg såklart Capcom att de borde ha varit de som först bjöd på en zombie-drypande co-op-fest. Bättre sent än aldrig heter det ju och nu förvandlas spelvärldens mest klassiska skräckserie till lagbaserad action med tunga vapen och coola karaktärer...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Efter utflykter till såväl den spanska lands-bygden som Afrikas träskmarker är det äntligen dags för en kär gammal serie att komma hem igen. Det kommande Resident Evil: Operation Raccoon City är en spin-off som tar avstamp i bekanta landmärken och karaktärer, men som landar i delvis otrampad terräng. Som titeln antyder är handlingen förlagd till staden som varit centrum för mycket i seriens rika historia. Faktum är att vi kommer få ta del av en kampanj som löper parallellt med händelserna i Resident Evil 2 och 3, med både nya perspektiv på sådant vi upplevt tidigare och potential att ändra historiens gång.

Fokus kan dock komma att ligga mindre på handlingen än vi är vana vid. Operation Raccoon City är nämligen inget traditionellt Resident Evil, utan ett co-op-baserat actionspel i tredjepersonsperspektiv. Inramningen blir läskig, men inte skrämmande. Tempot bär också stora kontraster mot upplägget i de något stela föregångarna. Speltekniskt finns större likheter med Left 4 Dead eller Battlefield: Bad Company. Eller varför inte producenten Masachika Kawatas eget favoritspel, Call of Duty: Modern Warfare.

Resident Evil: Operation Raccoon CityResident Evil: Operation Raccoon City

Handlingen kretsar kring tre grupperingar: Umbrella Security Service, de biologiska monstren BOW (Bio-organic weapons) samt elitförband i form av Spec ops. När vi som enda nordiska spelmedie flög till Vancouver för presentationer och intervjuer med utvecklaren Slant Six fick vi veta att USS är det enda lag som har en bekräftad kampanj i nuläget. Det skulle givetvis innebära en ganska dramatisk skillnad gentemot att styra Chris, Jill och andra gamla protagonister, som sorteras under Spec ops. Inofficiellt så antyddes dock att det i slutändan nog blir minst en kampanj utöver Umbrellasoldaternas. Det är också naturligtvis något vi hoppas så, då fler synvinklar på handlingen genom separata kampanjer är en fin gammal Resident Evil-tradition.

Detta är en annons:
Resident Evil: Operation Raccoon City

Under den demonstration vi bevittnade fick vi se hur en grupp på fyra USS-soldater krigade sig fram på gator fulla av T-virusets skadeverkningar. Tanken är att vår lilla trupp ska bestå av individer som utlovas ha utmärkande personligheter och specialförmågor. De unika krafterna kan till exempel vara nya vapen eller förmågan att göra sig själv osynlig korta stunder, och låses upp när visa mål uppfyllts. Ambitionen att skapa sinsemellan väldigt olika soldater är också en av de viktigaste anledningarna till att spelet inte ses ur förstapersonsperspektiv, berättar Masachika Kawata.

Resident Evil: Operation Raccoon City

De små grupperna passar naturligtvis också väl ihop med lagspel, så kampanjens stöd för co-op känns både glädjande och självklart. Vad gäller tävlingsinriktad multiplayer så är ingenting alls demonstrerat i nuläget, men upplägget skulle onekligen kunna göra sig väl online.
Vad som däremot är mer oroväckande är Slant Six magra meritlista. Sedan grundandet 2005 har den kanadensiska studion släppt en handfull spel som alla fått ljumma mottaganden.

Detta är en annons:
Resident Evil: Operation Raccoon City

Mest känt är företaget troligen för Socom: Confrontation från 2009, som var en ojämn och buggfylld historia. 5/10 i betyg talar sitt tydliga språk och en uppryckning krävs för att göra Resident Evil rättvisa. Att Capcom genom Kawata och andra Resident Evil-veteraner står bakom det hela inger dock förtroende. Förhoppningsvis tyder den japanska jättens tillit till Adam Bullied och de andra på Slant Six på bra magkänsla. Det finns nämligen aspekter av spelet som kan bli riktigt bra om de i genomförandet håller en kvalitet som motsvarar utvecklarens rika ambitioner.

Resident Evil: Operation Raccoon CityResident Evil: Operation Raccoon City

En sådan aspekt är interaktionen med Raccoon Citys många zombier. "Zombier kan vara nyckeln till din framgång, men det är på samma gång ett tveeggat svärd. Det kan också utgöra ett allvarligt hot.", som Kawata uttrycker det. Stadens många zombier kan nämligen med hjälp av lite slughet användas till spelarens fördel, då de agerar väldigt förutsägbart. Börjar du blöda kan du till exempel få en flock hjärnsugna typer efter dig, vilket i sin tur kan attrahera mer intellektuellt kapabla fiender. Men vad händer om rätt motståndare börjar blöda vid rätt tillfälle, eller om det plötsligt börjar väsnas där fienden står? Rätt använda kan stadens zombier vara ett kraftfullt vapen.

Apropå vapen så har jakten efter nya gevär och hushållandet med kulor ofta varit viktiga inslag i tidigare spel. I rollen som Umbrellasoldat är detta problem inte särskilt kännbart. Slant Six Andrew Santos förklarar det med "Ammunition är för dem kanske inget stort problem. Vanligtvis." varpå studions kreative chef Adam Bullied flikar in "Vi tänker inte ge dig ett coolt gevär utan att ge dig kulor, det vore helt enkelt inte rättvist". Att spela för det ondskefulla företaget medför också andra obekanta inslag.

Resident Evil: Operation Raccoon City

Huvuduppdraget är till exempel att utplåna alla spår som kan leda katastrofen till den egna verksamheten, oavsett om dessa spår råkar vara väldigt levande och oskyldiga. En nyckelfras i utvecklingen är faktiskt "Kill Leon", vilket är ett rimligt mål för Umbrella. Om de verkligen lyckas lär tiden utvisa. Helt klart är dock att Leon S. Kennedy lär få det hett om öronen till vintern.

Exakt hur hett Operation Raccoon City i sin helhet blir är svårt att svara på i det här skedet, men fokus tycks ligga på att hitta en fungerande spelmekanik för att sedan bygga därifrån. Det låter som rätt väg att gå, särskilt då man får mycket av atmosfären gratis när en hel värld av fans otåligt väntat på att få återvända. Visst kan det ses som billiga tricks för att slå an nostalgisträngarna att slänga in välbekanta landmärken, men den här världen är älskad av oss spelare av en anledning. Det ska bli riktigt spännande att komma hem igen.

Resident Evil: Operation Raccoon CityResident Evil: Operation Raccoon CityResident Evil: Operation Raccoon CityResident Evil: Operation Raccoon City

Relaterade texter



Loading next content