Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
artikel

När fyra miljoner är mer än fem

Det här med spelförsäljning är inte så lätt och att mäta antalet sålda spel ger ofta en falsk bild av verkligheten. Jonas benar ut och förklarar i försäljningsdjungeln...

Det här med uppföljare och spel har aldrig varit mer relevant än precis just nu. Det behöver för övrigt inte ens vara uppföljare, utan spelen namnges ändå på ett sätt som antyder att de hör ihop för att kunna dra nytta av starka varumärken. Tanken är förstås att de ska sälja bra, för utan försäljning blir det inga fler spel. Så enkelt är det.

Halo 5: Guardians och Call of Duty: Black Ops 3 är två av de uppfölare som släpps denna höst.
Detta är en annons:

Men vad som är bra försäljning är desto svårare att svara på, och det folk oftast gör för att få reda på det är att titta på antalet spel som krängts. Men det är betydligt mer komplicerat än så, och ett spel som sålt fem miljoner kan i utgivarnas ögon ha sålt klart sämre än ett som har sålt fyra. Det är inte alls så märkligt som det kanske låter, utan grundar sig delvis i ett spels budget.

Till exempel kunde vi nyligen rapportera att Metal Gear Solid V: The Phantom Pain behöver sälja sex miljoner för att överhuvudtaget gå runt. Det betyder förenklat att efter sex miljoner sålda spel så är Konami fortfarande plus/minus noll. Om du pantar en burk och får en krona har du tjänat mer pengar än Konami gjort med hundratals anställda som jobbat i ett halvt decennium på samma spel. Sex miljoner skulle alltså betyda att det inte heller finns några pengar att utveckla uppföljaren för. Det blir ett risktagande för Konami att offra eget sparkapital under fem år för att förhoppningsvis ha mer tur nästa gång.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain behöver enligt uppgift sälja sex miljoner för att överhuvudtaget gå runt.

Kort sagt kan en absolut magnifik försäljning som sex miljoner vara alldeles för lite. I detta specifika exempel skulle det rent av kunna vara döden för Metal Gear Solid som mastodontbudgetserie. Den som bara ser det som staplar där högst vinner, har missat hela grejen. Paralleller är sällan helt klockrena, men det kan jämföras med att jubla över att Sverige vunnit flest landskamper under ett år där vi visserligen rott hem alla träningsmatcher men torskat varenda kvalmatch, medan motståndaren torskande sina vänskapsmatcher men vann de som gäller. Ja, Sverige har flest vunna - men det är i praktiken helt menlöst.

Det som verkligen brukar ställa till saken är dock bundles och kampanjer. Att spel bundlas med konsoler hör idag till vanligheterna. Dels i vanliga officiella paket, dels i något som kallas "soft bundles". I sistnämnda säljs konsolen med spel, men spelet är löst jämte enheten som alltså inte har några förtryckta grejer som visar att en viss titel ingår. Ofta är det butiker själva som helst enkelt skickar med en viss titel.

Wii Sports blev världens mest sålda spel, men de absolut flesta var bundlade med konsol.

Dessa spel räknas ändå som sålda och är orsaken till att exempelvis Wii Sports fick så makalöst hög försäljning. Nu hade Wii Sports sålt ohyggligt bra oavsett, men naturligtvis inte fullt så bra som det nu gjorde (Japan var enda landet där det inte bundlades, men det sålde raketbra även där). Men det är mer intressant när det kommer till spel som haft det svårare separat.

Ta Halo Wars som exempel. Det har sålt närmare tre miljoner exemplar. Det är en fantastisk siffra för ett realtidsstrategispel till konsol. Bäst någonsin, om vi får tro Microsoft, rent av. Därmed borde en uppföljare vara given, men åren gick och utvecklaren lades ned. Först helt nyligen utannonserades ett Halo Wars 2, nu med ny utvecklare och helt nytt system och koncept - och när det släpps har det gått över sju år sedan vi sist såg det. Det är ett ynka år och fyra ännu ynkligare månader mer än sedan vi sist fick något nytt till Half-Life i och med Episode 2 till Half-Life 2. En evighet, med spelvärldsmått mätt.

Trots att Halo Wars blev tidernas bästa sålda realtidsstrategispel till konsol, var dess tre miljoner så lite värda att det inte blev någon uppföljare förrän nu.

Varför tog det så långt tid när spelet nu sålde så förbaskat bra? Svaret är att väldigt mycket var bundlade spel. Microsoft kunde alltså inte sälja nog med Halo Wars och fick skänka bort det gratis med konsolerna. Dessa tre miljoner är därmed inte värda på långa vägar så mycket som man kan tro.

En sidoeffekt är dock att folk på det här sättet kan få upp ögonen för Halo Wars (eller vilket bundlat spel det nu än handlar om). Det finns absolut solskenshistorier där just detta hänt, men det finns betydligt fler bevis på motsatsen där begagnathyllor dignat över av något spel ingen vill ha efter att det delats ut gratis med konsol. Spelförsäljning är extremt orättvis, och riktigt bra spel ratas ibland helt i onödan medan folk satsar på säkra kort. Ofta handlar det dock om för smala spel som inte riktigt har den där breda publiken. Och för att fortsätta min liknelse med just Halo Wars, så var det ett sådant spel.

MIljonsäljaren The Order: 1886 riskerar att inte få någon uppföljare. För lite av försäljningen skedde till fullpris.

Det är en av mina favoriter från förra generationen, men det är verkligen inte för alla. Mycket riktigt så spelades det inte överdrivet flitigt ens sedan folk fått det gratis. Men det finns såklart även andra exempel på spel som sålt bra men ändå gått dåligt. Ett färskt sådant är The Order: 1886 som gott och väl är en miljonsäljare. Spelet är ingen katastrof på något som helst vis och man kunde tycka att det för en ny serie ändå var ett godkänt resultat.

The Order: 1886 har bundlats i viss omfattning, men det är framför allt ett spel där priset skars ner ganska snabbt och kunde ofta fyndas riktigt billigt kort efter lanseringen. Av denna miljon är alltså en okänd andel bundlade och en ganska skaplig andel prisnedsatt. För den som lite okunnigt bara räknar antal sålda spel är miljonen just en miljon, Sony mäter dock höjden på de sammanlagda dollarbuntarna det dragit in, och de är rimligen inte lika lyckliga.

Minecraft är ett av tidernas bäst säljande spel med bundlingar borträknade.

Trots att The Order: 1886 blev en miljonsäljare känns det tveksamt om det blir mer av den varan, och börjar du titta tillbaka på spel du undrar varför de inte fått uppföljare så finns det ofta sådana här ledtrådar som kan avslöja ett och annat. Även om ett spel sålt två-tre miljoner så kanske en tredjedel skänkts bort med nya konsoler och en tredjedel behövt reats ut. Hur mycket har egentligen sålts till fullpris?

Och vad kostade spelet att utveckla? Om Metal Gear Solid V: The Phantom Pain säljer sex miljoner har vi som sagt troligen sett den sista riktiga dundersatsningen på serien, men om Halo Wars 2 säljer sex miljoner kommer Microsoft börja släppa årliga uppföljare och aldrig sluta prata om serien. Börjar du titta dig omkring är det plötsligt lätt att förstå varför Sony inte använder Little Big Planet mer än de gör, varför Microsoft varit så motsträviga att göra en Kameo-uppföljare, varför Nintendo inte släpper loss Samus Aran på nya äventyr och varför Capcom valt att försöka omvandla och förnya Dead Rising och Lost Planet så mycket.

Devil May Cry 4 sålde dryga tre miljoner, trots det ansåg Capcom att de behövde göra om hela serien och låta en ny utvecklare ta över. Ett tecken på att försäljningen helt enkelt var för dålig.

Allt sådant blir mer självklart om man tar sig en titt på försäljningssiffrorna och verkligen försöker förstå dem. Att bara titta på hur många miljoner ett spel sålt räcker sällan inte eftersom det finns så många andra faktorer som spelar in. Fyra miljoner sålda spel kan helt enkelt vara betydligt bättre än fem miljoner.

Detta är en annons: