Svenska
Gamereactor
artiklar
Gears of War 3

En titt på Gears of War 3

Gillen har dragit och tittat på Epics kommande actiondräpare Gears of War 3 och hans peppmätare är högt, högt upp...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

När du har chans att besöka en presentation av ett spel som Gears of War, så vet du att du kommer att se något viktigt. Spelserien har förtjänat den garantin, och förväntningarna är inte ens solkade med oro. Jag har haft förmånen att spela genom de första kapitlen i det tredje spelets kampanj.

Denna presentation kommer samtidigt som invigningen av Microsofts nya italienska högkvarter, i hjärtat av Milans Southern Park. Här finns ett enormt presentationsrum med Gears 3-loggan projicerad på en lika stor vägg. Det är lika subtilt som en hammare, men det är förstås vad man förväntar sig.

18 månader har gått sedan den avslutande fighten i Gears of War 2. Locust har stoppats och koalitionstrupperna har hittat en ö. Inte så mycket resort dock, som en hårt bevakad sista utpost.

Gears of War 3
Detta är en annons:

Storyn från de tidigare spelen visas upp i början av sekvensen. Gears of War 3 börjar med en spelbar drömsekvens där vi får bevittna Adam Fenix död, varpå Marcus vaknar och får reda på att hans far fortfarande lever. Så börjar kampanjen på riktigt, när vår tuffa skvadron lämnar Raven's Nest på väg för att utforska en Locust-infesterad ö, med bara några få människoutposter kvar.

Som vanligt vill dessa inte ha något att göra med COG-gänget. De civila tycks vara mer organiserade än i tidigare kapitel, och mänskligheten har delats in i stammar som delats upp i diverse städer, ovilliga att acceptera nykomlingar. Som traditionen lyder är spelet uppdelat i fem akter, som alla består av sex kapitel. Utvecklaren uppskattar att varje kapitel tar tre timmar. Det är 17 timmar gameplay, det.

Intressant nog så fokuserar varje kapitel på en enskild karaktär, något som eventuellt gjorts för att spela genom kampanjen i fyramanna-co-op. Även om vi under presentationen inte fick spela längre än första akten, har det bekräftats att vi ska få spela som Marcus och Dom i kampanjen, men vi kommer även att styra snubbar som Cole och Baird.

Gears of War 3
Detta är en annons:

Karaktärernas förflutna och personligheter spelar en stor roll denna gång. I det första kapitlet ställs Cole mittemot en replika av sig själv i naturlig storlek, en relik från en tid där han gjorde reklam för ett fotbolls-TV-spel. En kanske inte jättesubtil metareferens som tacklar sig genom den fjärde väggen.

Den första akten introducerar också Anya Stroud. Producenterna försäkrar oss om att kvinnor kommer att ha en framträdande roll denna gång, men vi ser inga bevis på den saken i vår spelstund. Till sist har vi en till intressant aspekt vad gäller storyberättandet: det finns nämligen en diskontinuitet mellan story och handling.

Storyn utvecklar sig inte på ett linjärt sätt utan hoppar i stället fram och tillbaka mellan historiepunkter. Det andra kapitlet i den första akten till exempel, utspelar sig en timme för det första. Ett beslut som betonar författarnas förmåga att introducera några intressanta skruvbollar i vad som anses vara en hjärndöd genre.

Gears of War 3

Kikar vi på gameplay märker vi genast en stor skillnad. Checkpoints är denna gång utmärkta med en stjärna på kartan, och vi har definitivt känslan av att områden är betydligt större än förr, vilket låter oss utforska. Vi är glada bara av att beundra de vackra omgivningar Unreal-motorn ritar upp; neoklassisk arkitektur med en orientalisk touch.

Detaljarbetet är riktigt bra. När du exempelvis hoppar på kanontorn och vyn byter till första person, blir kameran lite suddig för att betona djupet i bilden. En cineastisk effekt, visst, men men användbar när man ska fokusera på fiender.
Dina vänners A.I. är fortfarande lite av ett problem. Det finns inget som ens liknar mänskliga taktiker eller omtanke för gruppen, men vi märker åtminstone att våra kamrater är mindre benägna att begå masssjälvmord. Som vanligt är Gears of War roligast i co-op, vilket vi snabbt lärt oss att uppskatta under vår spelsession. På den tuffaste svårighetsgraden är det en brutal men brutalt underhållande historia.

Ta de giganto-stora fienderna som introduceras under de första spelminuterna till exempel. För två spel sedan kunde dessa ha varit en kamp mot den sista bossen, medans här slängs de in som enkla hejdukar.

Den enorma rädslan inför att möta dem finns kanske inte kvar, men det känns ändå rätt med tanke på spelseriens eskalerande maffighet. Fem år och otaliga omspelningar av de två första kampanjerna har lett till denna logiska slutstation; Epic slänger allt de har på oss, men bara eftersom de vet att vi förtjänat gradbeteckningarna och krigsärren, eftersom de vet att något mindre hade varit en besvikelse.

Gears of War 3

Med ett singleplayer-läge som verkar lika matigt som multiplayer ser Gears of War 3 ut att bli ett av de tuffaste spelkrigen den här vintern på båda fronter. Så det finns bara en sak att göra: grabba tag i din Lancer och gör dig i ordning.

Gears of War 3Gears of War 3Gears of War 3Gears of War 3
Gears of War 3Gears of War 3Gears of War 3Gears of War 3
Gears of War 3Gears of War 3Gears of War 3Gears of War 3

Relaterade texter

Gears of War 3 - Raam's ShadowScore

Gears of War 3 - Raam's Shadow

RECENSION. Skrivet av Mathias Holmberg

I denna nedladdningsbara Gears of War 3-kampanj har Mathias Holmberg haft det tvivelaktiga nöjet att få återbekanta sig med en av spelvärldens mest ökända slutbossar...

Gears of War 3Score

Gears of War 3

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Marcus Fenix drar återigen på sig bandana och Lancer för att rädda världen, hitta sin farsa och spränga såväl Lambent som Locust



Loading next content