Svenska
Gamereactor
artiklar

Inte samma spel i år igen

Ted har tröttnat på ilskna kommentarer om att sportspelen alltid ser likadana ut år efter år. Nu är det dags för honom att hålla ett försvarstal.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

I takt med att höstlöven börjar falla och kylan så smått smyger sig på, inleds också sportspelssäsongen. Vi har precis varit där. September och oktober är heliga månader då vi vanligtvis får stifta bekantskap med nya delar av flertalet stora och populära sportspelserier. De flesta av oss som verkligen uppskattar sportspelen ser fram emot den här tiden under hela året. Det är ju då en ny tideräkning inleds. Det är då vi får en chans att börja om, att glömma den där förlustraden som bara tycks växa i all oändlighet.

Inte samma spel i år igen
FIFA säljer som smör - år efter år. I FIFA 16 fick vi för första gången spela som kvinnliga fotbollsspelare. En mycket välkommen nyhet.

Det är dock många som inte förstår hur vi känner. Varje år dyker det upp kommentarer kors och tvärs om hur onödigt det är att släppa ett spel som ser så identiskt ut med föregående spel. Det kommenteras redan innan spelet är släppt bland annat om att det är "samma spel som förra året" och att prislappen därför är fullständigt omotiverad. Men faktum är att det aldrig är "samma spel". Det finns skillnader åren emellan, även om det inte alltid syns på bilder.

De där skillnaderna vi märker från år till år i detaljerna, de är inte synliga från utsidan. Grafiken har oftast inte tagit ett enormt steg, för det hinner den ju inte göra på ett år. Men under ytan döljer sig desto mer som får oss insatta sportspelare att höja på ögonbrynen. Det är spelbarheten som tydligt skiljer sig. Det är där vi märker att utvecklarna har skruvat och vridit på fler spakar än vad man vid en slarvig första anblick kan anta.

Detta är en annons:

Hockeyrinken är den samma, bortsett från en aning mer spolad is. Den virtuella gräsplanen innehåller möjligtvis några fler grässtrån men känns i övrigt igen. Basketkorgarnas nätmasker har samma mönster som alltid, om än kanske med några fler trådar. För den som inte har lagt ner hundratals timmar i de föregående spelen kan jag på sätt och vis faktiskt förstå varför frågorna dyker upp och varför de är så extremt kritiska.

Inte samma spel i år igen
NHL-serien är tillbaka på allvar i år efter förra årets katastrofsläpp då flera spellägen var bortplockade.

Men FIFA 16 är inte samma spel som FIFA 15. Och NHL 16 är definitivt inte samma spel som NHL 15. Vi som årligen köper de senaste delarna av respektive sportspelserie spenderar en hel del pengar under vår livstid på just dessa spel. Men vi får också valuta för pengarna. Tidigare i texten nämnde jag hur utvecklarna ofta har vridit på fler spakar än man kan tro. Den där detaljen som var oslipad i föregående spel, den är helt plötslig polerad till briljans. Det där obalanserade skottsystemet som var lika orättvist som orealistiskt, det har fixerats och blivit betydligt mer representativt för den verkliga sporten. Små detaljer, absolut. Men vi ska inte glömma bort att täta matcher ofta avgörs genom det som på förhand kan ses som obetydligt nonsens.

Många som kritiserar de årliga utgåvorna hävdar att utvecklarna lika gärna hade kunnat släppa nya laguppställningar och tröjor i en uppdatering. En uppdatering som givetvis hade kostat några slantar men å andra sidan varit betydligt billigare än ett fullprisspel. Jag förstår tankesättet och att vi lever i en annan tid nu jämfört med tiden då online-stöd på konsol var något otänkbart. Det hade självklart varit en smidig lösning med dagens nästintill ständigt uppkopplade maskiner. Men charmen hade försvunnit. Den känslan jag som sportnörd upplever när jag utforskar till exempel ett nytt FIFA- eller NHL-spel är obeskrivlig. Det här är spel som strävar efter realism, och för varje år som går blir spelen mer realistiska.

Detta är en annons:
Inte samma spel i år igen
NBA 2K16 är det senaste spelet i en serie som har tagit enorma kliv de senaste åren.

Tekniska framsteg görs hela tiden, och tack vare de årliga utgåvorna får utvecklarna ständigt möjlighet att applicera denna teknik i spelen. Det är inga stora skillnader från år till år i den allmänna betraktarens ögon, men för oss initierade sportnördar kan den där minimala skillnaden i hur en djupledsboll ska slås vara som en uppenbarelse. Jag vet inte hur många gånger jag har suttit bänkad framför TV:n under en Premier League-eftermiddag och noterat smågrejer i matcherna för att instinktivt tänka varför det inte ser ut så i FIFA.

Något eller några år senare har EA implementerat många av dessa moment i spelen. Det tas helt enkelt små steg mot perfektion varje år. Små steg som trots sin ringa storlek tillför en hel del till spelet. En liten förändring betyder mycket i helhetsupplevelsen. Det är viktigt att tillägga att dessa adderingar inte alltid blir en homerun. Men intentionerna finns i alla fall där, vilket betyder att det finns en grund att stå på inför framtiden. Och det kan vara nog så viktigt.

Jag förstår att inte alla vill ha nya sportspel varje år. Några av er kanske bara plockar fram NHL några gånger om året när det vankas spelkväll? Då är det fullt förståeligt att en årlig uppgradering inte känns motiverad. Men det är inte tvunget att köpa det nya spelet, och det finns ingen anledning till att skrika sig hes i diverse kommentarsfält. Det finns en annan sida av myntet. Jag vill inget hellre än att rycka av plasten av ett nytt sportspel och avnjuta de mest realistiska virtuella versionerna som hittills har skapats. Det är en kittlande känsla. Och den smyger sig på varje år, i takt med att höstlöven faller ner från träden utanför mitt köksfönster.



Loading next content