Svenska
Gamereactor
artiklar
Forza Motorsport 4

Forza Motorsport 4-intervju

Gamereactor träffade Dan Greenawalt, mannen bakom Forza Motorsport-serien för ett snack om trimning, headtracking och vad man egentligen kan lära sig av deras senaste simulator...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ
Forza Motorsport 4
Dan Greenawalt, game director och creative producer

Under demonstrationen valde du en BMW M3 i spelet och sade att det var din nya bil. Gäller det verkliga livet med, varför byta från en Audi S4 till en BMW M3? Kör du BMW för gott nu?
- Nej, nej. Jag vill aldrig låsa mig vid ett bilmärke utan byter hela tiden. Dessutom hade jag den där Audin alldeles för länge. Dessutom brukar jag alltid trimma mina bilar, så ju längre tid jag haft dem ju mer modifierade är de. Och därmed samtidigt även mindre pålitliga. Och jag hade den där Audin i nästan åtta år, så...

Och sedan gick den sönder?
- Den gick sönder långt före det. Den var grymt snabb, men jag insåg att jag borde ha haft den i max tre år, så jag sålde den och köpte BMW:n. Ska behålla den i runt tre år, trimma den och sedan sälja för att skaffa nytt. Grejen för mig är att jag kontinuerligt vill förändra hur mina bilar känns. Audin var turboladdad, hade en V6:a, fyrhjulsdrift och var framtung. Min M3 har 50/50 viktdistribution, sugmotor och är bakhjulsdriven.

Har du varit på tyska Autobahn under denna resa?
- Inte under denna resa, men jag har gjort det tidigare. I en BMW 7-serie.

Detta är en annons:
Forza Motorsport 4
Dan Greenawalt menar att vi redan nu ser hur bilsimulatorer ändrar hur folk kör bil på riktigt.

Och du körde själv?
- Nej

Körde du något alls själv på Autobahn?
- Nej

- Du skojar?
- Tyvärr inte, en skam, jag vet. Men grejen jag uppskattar med tyska vägar är hur de tar fram de kulturella skillnaderna i hur man bygger bilar i Tyskland. Hela min familj kör tyskt. Autobahn är så jämn och fin och därför har ni snabbare bilar med mer styv fjädring. I USA är motorvägarna ojämna och bilarna därför inte byggda för sådana hastigheter.

Detta är en annons:

Kan simulatorer som Forza Motorsport 4 förändra sättet folk kör bil, i synnerhet i USA?
- Ja, vi kan faktiskt redan se att spelet förändrar hur folk kör bil. Vi gör dem snabbare. Till och med racerförare använder vårt spel för att bättra på tiderna. Till exempel kom Stephane Sarrazin från Peugeout till vår studio för att öva på Road Atlanta som han aldrig tidigare hade kört.

Men vanligt folk då?
- Forza gör dig till en snabbare förare. När man lär sig använda allt grepp som finns i däcken blir man snabbare även utanför spelet.

Gör det dig även till en bättre förare?
- Hmm... För att ta exemplet när folk kraschar, där de skulle behöva parera sladden, så vet de flesta inte vad de ska göra när bilen börjar snurra. I ett spel som Forza Motorsport 4 som ju beter sig som verkligheten kan folk därför öva på att häva sladd och därigenom få fördelar när de drabbas av samma grej i verkliga livet.

Forza Motorsport 4
Turn 10:s målsättning är att förvandla spelare till bilälskare och bilälskare till racerförare.

Jag spelade lite med Kinect i Forza Motorsport 4 och det känns ärligt talat som en finess spelet inte behövde och som en gimmick ni satt dit bara för att?
- Nej, det är faktiskt inte alls sant. En av våra målsättningar är att förvandla spelare till bilälskare, och bilälskare till racerförare. Vi kollar alltid på alternativa sätt att göra spelet mer involverande samt tillföra fler upplevelser. Min erfarenhet, i synnerhet med headtracking, är att folk specifikt vill testa just den funktionen ingående och därför helt fokuserar på den. Vilket är fel. Man ska inte fokusera på Kinect, utan spela normalt. Då märker de flesta inte ens att kameran är på och det tillför den där extra dimensionen till Forza Motorsport 4.

Jo, det är onekligen en subtil grej.
- Vilket också är målsättningen. Att vara subtil är en viktig grej i en simulator. I fåniga spel kan man såklart lägga till gimmickar. Men vi integrerar nya grejer väldigt diskret och baserat på hur folk verkligen kör. Så beroende på vilken typ av spelare man är kan man såklart resonera att det bara är en tillagd menlös funktion - och det är helt OK att tycka så. Spelare är olika. Men Kinect är inte en gimmick för vår del. När jag spelar på jobbet har jag alltid Kinect och headtracking på av den enkla anledningen att det fungerar. Jag märker det knappt ens. Och Kinect Voice öppnar upp spelet för en bredare publik samtidigt som Autovisa inte alls är samma sak utan Kinect.

Fanns det något annat du ville använda Kinect till?
- Vi hade såklart massor av idéer, men man behöver rätt idé vid rätt tillfälle. En bra idé vid fel tillfälle är en dålig idé. Men i slutändan handlar det förstås om att få dem att fungera bra, vilket är det som kräver mest jobb.

Forza Motorsport 4
Dan Greenawalts egen favorit i Forza Motorsport är Autovista-läget.

Kan man inte lägga till funktioner senare med patchar till spelet?
- Nej, det går tyvärr inte. Den nya funktionen för ljus krävde att vi behandlade alla banor olika. Samma sak gäller för fysiken, community-funktionerna och allt sådant som krävs i en ny titel. Det är så mycket innovation i Forza Motorsport 4. Till exempel hade bara Autovista kunnat vara ett eget spel. Och om man respekterar gaming-kulturen så vet man att det finns olika sorters spelare, inte minst hardcore-folket men även flera andra. Och vi respekterar både spel- och bilkulturen. Vi vill ha en bred approach och inte offra någon av de båda delarna.

Om du skulle plocka ut den grej i Forza Motorsport 4 som är den största enskilda förbättringen sedan Forza Motorsport 3, vilken skulle det vara?
- De flesta av våra nyheter är faktiskt inte förbättringar, utan helt nya funktioner. Oftast handlar det alltså inte om att något är bättre än i Forza Motorsport 3, utan att det helt enkelt är nytt för fyran. Men för att besvara din fråga så kommer jag att tänka på två saker. Som spelare vet jag att Rival Mode kommer bli väldigt populärt. Det nyttjar det mesta av den nya fysiken, använder klubbfunktionen och är väldigt involverande. Som Creative director är jag också förtjust i Autovista-läget eftersom det känns så nytt och fräscht. Folk måste spela det för att verkligen förstå det. Och lite beroende på vilken typ av spelare man är lär man sedan gilla eller ogilla. För några kommer det vara en skymt av framtiden, för andra en gimmick. Jag är öppen för synpunkter och ser fram emot att få ta del av vad folk tycker om det.

Du jobbade med Top Gear också, i synnerhet med Autovista-läget. Fick du träffa killarna?
- Nej, tyvärr inte ännu. Flera ur teamet har gjort det dock. Däremot träffade jag deras creative producer, vid ett flertal möten.

Forza Motorsport 4Forza Motorsport 4
En bra idé vid fel tidpunkt är en dålig idé, enligt Turn 10.

Fick du prova att registrera en tid på deras bana?
- Nej

Är det något du skulle vilja göra?
- Jag har gjort det i spelet. Vi spenderar så mycket tid med bilar och banor för mesta möjliga simulering. Jag känner mig rätt övertygad om att tiden jag får i spelet är bättre än den jag skulle få i verkliga livet eftersom jag slipper vara livrädd och bekymra mig för skador.

HQ
Forza Motorsport 4Forza Motorsport 4Forza Motorsport 4Forza Motorsport 4

Relaterade texter

Forza Motorsport 4Score

Forza Motorsport 4

RECENSION. Skrivet av Petter Hegevall

Redaktionens racingexpert har återigen klätt sig i brandsäker Sparco-overall och rattat Nissan GT-R i årets mest efterlängtade fyra



Loading next content