GR STREAMING
Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Dutch
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
artikel

De kvinnliga spelhjältarna invaderar

Kvinnor har i spel allt för ofta stått i skuggan medan männen stoltserat med den ena förmågan värre än den andra. Det är numer ett minne blått.

Vad har Snövit, Aristocats och klassiska Rapunzel alla gemensamt? Vad har Princessan och Grodan, Modig och Aliens alla gemensamt? Hur skiljer sig dessa från varandra? Jo, i såväl Disneys Snövit som Aristocats och Bröderna Grimms saga har åtminstone en kvinna huvudrollen. Men den stereotypiska bilden av henne kvarstår - en kvinna i nöd som måste räddas av en enligt tradition en modig prins. Kvinnorna är passiva och bara väntar på den dagen då prinsens vita springare dyker upp.

Rosa, gul frisyr och kidnappas en gång i veckan enligt säkra källor, Prinsessan Peach i ett nötskal.

I Princessan och Grodan, Modig och Aliens är det fortfarande kvinnor som har huvudrollen men dessa är, till skillnad från de första exemplen, inte lika passiva. I Prinsessan och Grodan gör en ung kvinna ett aktivt val för att nå dit hon vill och istället för att vänta på någon som kan hjälpa henne att nå sin dröm börjar hon arbeta hårt för den själv. I Modig är det en prinsessa som går emot alla förutfattade meningar om hur en prinsessa ska bete sig. Bland annat genom att själv ge sig ut på jakt efter ett botemedel efter det att hennes mamma förvandlats till en björn. I Aliens har vi Ripley som i korta ord visar att en kvinna kan vara minst lika företagsam och framåt som en man.

"Att hjälpa vackra damer i nöd är liksom min specialitet." Jo, jo...

I spel har det varit ungefär samma ton. Män har haft huvudrollen medan kvinnorna visserligen funnits, men som New York Times beskriver det, ofta varit "generally damsels, princesses or sex objects, not heroes.". Prinsessan Peach från Super Mario-serien är ett exempel på hur kvinnan framställdes i spelens barndom. Liten, söt och oskyldig. Men då hon kidnappades av Browser (vilket ironiskt beskrivits som en gång i veckan) blir det upp till Mario (en man) att rädda henne. Ett exempel på en klassisk Rapunzel-historia. Dead Or Alive-serien känner nog de flesta till, och även fast den handlar om något så enkelt och trivialt som Volley Boll-spel så har diskussionerna till största delen berört framställningen av karaktärerna, snarare än sporten. Bara framställningen säger en del, kroppsliga proportioner verkar inte vara Team Ninjas starkaste sida. Inte heller valet av funktioner då det i Dead Or Alive till Nintendo 3DS gick att, med hjälp av maskinens skakfunktion, få behaget att skumpa. Man framställer helt enkelt kvinnan som sexobjekt.

I underläge och framställda som sexobjekt (Assassin's Creed IV: Black Flag introducerade på allvar kvinnliga lönnmördare, men bestämde sig för att köra lagom täckande kläder) är vad många kvinnor i spel porträtterats som. Det funnits som tur är undantag, (Samus Aran from Metroid Prime-serien exempelvis) men tyvärr har det varit just undantaget snarare än regeln. Nu verkar det dock förändring skönjas och det är med besked.

Ridley Scotts rymd-skräckis gör upp med förutfattade meningar.

Anledningen är till stor del sociala medier, tror speljournalisten och författaren Sam Maggs (som bland annat skrivit boken "The Fangirl's Guide to the Galaxy"). Hon fortsätter med tesen om att Internet har gett nya forum där "our voices can be heared". Och tack vare det så blir det allt svårare för spelutvecklare att ignorera det faktum att drygt hälften av deras kunder kräver bättre representation i spelen.

Ser man också till de hot som spelkritikern Anita Sarkeesian nyligen fått ta emot för sitt jobb med att visa på hur just den typiska synen på kvinnan i spel, inser man hur vrickad situationen faktiskt håller på att bli. Det är 2000-talet och att behålla den klassiska synen på kvinnan och mannen i spel blir mindre och mindre uppskattat för varje dag som går. Filmer har som jag pratade om i början redan börjat ta fasta på det här och blanda om rollerna medan spel är på väg att göra samma sak.

Anita Sarkeesian har fått ställa in föreläsningar om synen på kvinnor i spel, på grund av dödshot.
Detta är en annons: