Svenska
Gamereactor
artiklar
Battlefield 2

Uppdrag: Battlefield 2

Gamereactors egen commando knöt kängorna och käkade upp myggstiftet. Uppdrag - Battlefield 2.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Battlefield 2 - uppföljaren till en av tidernas bästa onlineaction närmar sig med stormsteg. Gamereactor Special Forces innästlade Digital Illusions högkvarter och förhörde Lead Designer Lars Gustavsson om spelets alla hemligheter.

En av de saker som verkligen utmärkte Battlefield 1942 var att man kunde göra allt ifrån att smyga i buskarna till att kontrollera slagskepp. Hur tar ni serien till nästa nivå?
Man kan kanske säga att Battlefield började redan med Codename Eagle. På sätt och vis var det ett simpelt med ändå mycket bra första steg på vägen mot Battlefield. När vi satte oss ner för att planera Battlefield 1942 så ville vi inte ha några begränsningar målet var att spelaren skulle ha total eller mycket stor frihet. Man skulle kunna hitta sitt eget sätt att spela spelet Efter att ha utvecklat spelet med expansionerna och Battlefield: Vietnam så kände vi att det var dags för en helt ny del. Vi ville ta de saker som var bra med spelet och lägga till nya och spännande moment som vi tror att fansen kommer att älska.

Det känns som om ni varit försiktiga med spelets huvuddrag?
Precis. Battlefield 1942 är fortfarande ett mycket populärt spel och vi ville fokusera på att göra spelupplevelsen bättre utan att för den skull förändra grundkonceptet för mycket. Battlefield 2 ska passa både hardcore-fans och nya spelare.

Ni kommer att lansera en onlinecommunity tillsammans med spelet, vad innehåller den?
När man registrerar sitt spel så skapar man samtidigt en spelarprofil. Den profilen använder du sedan i Battlefield 2. Onlinecommunityn håller sedan reda på all din statistik och av sådan finns det massor. Spelet håller reda på 42 olika typer av statistik. Allt från hur duktig du är på att skjuta pistol till hur bra du är som sjukvårdare. Är man riktigt duktig så får man medaljer och andra utmärkelser. De följer med din spelarprofil tillsammans med din ranking. Man stiger nämligen i graderna ju bättre man blir. Högre rang låser också upp helt nya vapen. Det är respekt med hög rang helt enkelt.

Detta är en annons:

Upplägget med befälhavare och grupper är ett exempel på nyhet, berätta lite om den.
Vi ville ge spelarna möjlighet att samarbeta bättre. Genom att integrera teknik för att kunna använda röstkommunikation via Voice Over IP har alla spelare som äger en mikrofon möjlighet att kommunicera via sin röst med andra spelare. Befälhavaren är en spelare som inte är med ute på fältet. Han ser bara kartan och var de egna enheterna befinner sig. Där markeras även de observerade fiendeenheter som de andra spelarna upptäcker. Befälhavaren kan använda ett antal funktioner för att hjälpa sina trupper. Han kan manövrera lagets artilleri eller beställa in flyganfall. Befälhavaren kan också skicka in förnödenheter och ammunition till sina trupper och själv spana efter fiender med hjälp av obemannade spionflygplan. Befälhavaren kommunicerar direkt med sina gruppchefer. Varje lag kan ha upp till nio grupper med max sex spelare i varje grupp. Det är, som du har sett själv, enkelt att gå med i eller lämna en grupp. Gruppcheferna får alltså orders av befälhavaren. De kan välja att följa eller strunta i ordern. Alla de här funktionerna är helt frivilliga. Vill man spela helt själv så fungerar det prima. Man kan till och med stänga av funktionen för befälhavare i server-inställningarna.

Vad hände egentligen med Middle Eastern Coalition, alla brandbomber och hemmagjorda vapen? Skulle inte de olika sidorna skilja sig åt mer än de gör nu?
Jo, så var det tänkt från början. USA skulle ha det högteknologiska övertaget och Kina en mer traditionell armé. MEC var tänkt som en mer gerilla-liknande styrka som använde allt från pick-uper med maskingevär och molotov-cocktails. Men med tanke på det rådande världsläget och situationen i Mellanöstern så ville vi inte riskera att göra underhållning på mänskligt lidande. Spelet vinner inget på att banorna heter Falludja eller Ramallah. Balanseringen av de olika sidorna blir också mycket bättre av att enheterna liknar varandra.

I Battlefield: Vietnam så är inte sidorna helt jämbördiga. Varje enhet hos ena sidan har inte sin motsvarighet hos den andra. Är det en balanseringmodell som ni går ifrån i Battlefield 2?
Battlefield: Vietnam var ett experiment i hur man kunde balansera två sidor i ett onlinespel. Vi tycker att det fungerade mycket bra, men ville inte riskera att driva fansen från Battlefield 2 genom att mixtra för mycket med ett redan vinnande koncept. I Battlefield 2 kommer balanseringen att likna den som finns i Battlefield 1942. De olika sidorna kommer alla att ha fordon och vapen som liknar varandra i användningsområde och effektivitet men de kommer samtidigt att ha avgörande skillnader.

Systemet där banornas storlek förändras beroende på hur många spelare som är online på servern verkar extra spännande - berätta.
Ett problem med bandesignen hos onlinespel är att man måste göra olika banor för olika antal spelare. En karta som är underbar med 32 spelare inloggade är väldigt ödslig när man bara är åtta spelare. I Battlefield 2 så kan banorna ändra storlek beroende på hur många spelare som är inloggade. När man i Battlefield 1942 till exempel kunde säga att det var Ivo Jima som var ens favoritbana så kommer man i Battlefield 2 förmodligen höra att kartan X för 16 spelare är den bästa. Storleksförändringarna sker snyggt och utan osynliga barriärer och annat som förtar spelkänslan. Vi har även gjort om banornas gränser. Förut så hade alla banor samma sidogränser för både mark- och lufttrupper. Det här gjorde det väl svårt för piloter att hålla sig inom spelets gränser och de tog allt för ofta skada av att flyga utanför kartans område. I Battlefield 2 så finns det olika nivåer för olika typer av enheter. Flygplan och helikoptrar kan röra sig längre ifrån huvudområdet utan att ta skada.

Detta är en annons:

Moddarna har verkligen älskat Battlefield 1942. Hur har ni förbättrat möjligheterna för moddar?
Ja, vi är verkligen stolta över att spelet blivit så populärt hos mod-communityn. I Battlefield 2 så har vi tagit ytterliggare ett steg och skickar med en speleditor för att man enklare ska kunna göra kraftfulla moddar baserade på spelet. Vi har faktiskt använt samma verktyg själva för att bygga alla banor i Battlefield 2.

Battlefield 2Battlefield 2Battlefield 2Battlefield 2
Battlefield 2Battlefield 2Battlefield 2Battlefield 2

Relaterade texter

Battlefield 2Score

Battlefield 2

RECENSION. Skrivet av Lars Jensen

Digital Illusions fastställer återigen att man är kungar på onlineskjutare. Battlefield 2 är bäst helt enkelt!

4
Upplev Falklandskriget i Battlefield 2

Upplev Falklandskriget i Battlefield 2

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Project Reality heter en av de mer populära moddarna till Battlefield 2 och i den senaste utgåvan har Falklandskriget lagts till, komplett med brittiska och argentinska...



Loading next content