Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar
Disney Infinity 3.0: Play Without Limits

Disney Infinity dog en för tidig död

Redaktör Mäki har febrilt samlat Disney Infinity-figurer och spelat spelen. När nedläggningen av serien utannonserades i förrgår bestämde han sig för att summera varför...


Det slog ner som en bomb sent i förrgår kväll. Disney lägger ner sitt Disney Infinity-koncept. En rejäl överraskning för många med tanke på hur hårt Activision fortsätter satsa på Skylanders, att Amiibo halvt bär Nintendo och det enkla faktum att Disney nog äger fler starka varumärken perfekta för ändamålet än någon annan. Så vad gick egentligen fel?

Disney själva skriver att de inte lyckats få någon tillväxt i Disney Infinity och att utvecklingskostnaderna varit höga. Sistnämnda specificeras inte närmare, men för oss som av en eller annan anledning samlat på figurerna och spelat spelen känns det tämligen uppenbart att det varit förenat med höga kostnader. Figurerna är nämligen hutlöst snygga. Jag vågar påstå att det är de mest välgjorda från någon spelleksaksserie, och då är ändå varken Lego Dimensions, Amiibos eller Skylanders slarviga på något vis - tvärtom.

Disney Infinity 3.0: Play Without Limits
Figurerna och spelen kring Disney Infinity har hållt oerhört hög klass.

Dessutom har spelen varit sanslöst ambitiösa med möjlighet att bygga egna världar och banor till sina figurer. Det har tagit tid och kostat pengar att utveckla dessa, det syns oerhört tydligt. Nästan ännu mer imponerande är de Play Set som släppts. De har levererats med två figurer och en äventyr och varit omfattande nog att kännas som en produkt som lätt kunnat släppas som separat spel.

En av mina favoriter är Inside Out, där Disney Infinitys sandlådevärldar plötsligt byttes mot tvådimensionellt plattformande av väldigt hög klass. Det är ett äventyr jag kan rekommendera till praktiskt taget alla, så bra är det faktiskt. Eller Marvel Battlegrounds som släpptes bara härom månaden. Ett Power Stone-inspirerat fightingspel med Marvel-hjältar. Och sådär har det varit, inget i Disney Infinity andas lågbudget, utan det har varit rakt igenom påkostat.

Disney Infinity 3.0: Play Without Limits
Marvel har såklart tagit stor plats, och senaste Play Setet är ett fighting-spel där alla figurer fungerar.

Kort sagt är det inga problem att förstå att en sådan ambitionsnivå kräver en hel del försäljning för att det ska bära sig. Därför var det lite oroväckande när Disney för två månader sedan meddelade att det inte blir något Disney Infinity 4 i år. Istället skulle de satsa på fler Play Sets. Något som väl egentligen lät ganska bra. Det behövdes inget Disney Infinity 4, och med fler välgjorda äventyr så räckte det mer än väl. Om något kändes det väl snarast som en bra tanke som gynnar konsumenterna.

Hur diskussionerna gått under dessa två månader som gått sedan dess vet vi inte, men i förrgår drogs alltså proppen ur. Det blir inget mer. Men frågan är om det kanske görs i onödan. För faktum är att Disney var något riktigt stort på spåren med Disney Infinity, men har slarvat bort det. De sitter på några av de mest ikoniska figurerna någonsin, men har bara pytsat ut dessa som lösa leksaker lite på nåder.

Disney Infinity 3.0: Play Without Limits
Det har inte gått att blanda figurer hur som helst i Disney Infinity, något konkurrenterna erbjudit.

Det stora problemet för Disney Infinity är att Disney försökt vara så aktuella som möjligt med sitt koncept. Det har lett till Play Sets baserat på exempelvis The Lone Ranger, Guardians of the Galaxy och Monsters University. Säkerligen finns det ett ökat intresse för dessa varumärken i samband med lavinen av marknadsföring tillsammans med filmerna, men sedan då? Vem vid sina kroppsvätskors fulla bruk skulle gå köpa ett Play Set baserat på Lone Ranger idag? Nu var det i och för sig en skräpfilm av guds nåde, men till och med ett relativt färskt varumärke som Inside Out känns idag lite... gammalt.

Lek med tanken att The Lone Ranger istället hade varit ett Play Set med Kalle Anka och Farbror Joakim, där knattarna kunnat köpas till separat. Sedan ha ett öppet och härligt Ankeborg där vi kunnat strosa omkring, göra uppdrag, besöka pengabingen och ratta runt Kalles ikoniska bil, alternativt utforma det som ett äventyr av klassiskt Disney-snitt i stil med Duck Tales. Det hade varit ett Play Set som aldrig slutat plockats upp av föräldrar i butik. Det spelar ingen roll att det är ett, två eller tre år gammalt, det hade varit lika aktuellt ändå. Dessutom hade det varit lika roligt för ett barn som för föräldrarna eller en relativ hardcore-gamer som mig själv.

Guardians of the Galaxy då, det måste väl platsa? Ja, det är såklart oändligt mycket mer kvalitet än The Lone Ranger, men det är en film från 13 år i USA. Största publiken för leksaksspel är klart yngre än så och vet knappt vilka de något färglösa hjältarna är. Filmen är inte helt lätt att ta till sig för barn och de som skulle kunna tänkas vara intresserade handlar hellre Call of Duty än små leksaker. Även här hade det varit betydligt smartare att göra något tidlöst istället för att försöka tjäna pengar snabbt på en film som bara är aktuell ett kort tag.

Disney Infinity 3.0: Play Without Limits
Med hjälp av Toy Boy kan spelarna designa egna världar. Det är ett väldigt bra verktyg som dock kan vara för svårt för de yngsta.

Tänk om vi istället fått ett äventyr med Bumbibjörnarna, ett plattformsspel med Piff och Puff, kanske ett tokroligt partyspel med Långben, ett sportspel med allehanda Disney-figurer eller låtit oss vara Björnbusarna i något roligt rånaräventyr med lättare stealth och liknande? Möjligheterna är oändliga och det hade varit spel som stärkt Disney Infinity istället för att få det att kännas lite mossigt med figurer i hyllorna som vi annars hittar i reabackarna (för det är där övriga leksaker för The Lone Ranger och Guardians of the Galaxy finns).

Till och med Monsters University hamnar i samma fälla. Det kändes som en lite halvhjärtad uppföljare till vad som ändå måste betraktas som en av de mindre populära Pixar-filmerna. Visst, det blev en succé ändå, men tänk om Disney istället gjort ett äventyr baserat på superikoniska filmer som Lilla sjöjungfrun, Aladdin eller Lejonkungen?

Disney Infinity 3.0: Play Without Limits
Det har ofta varit för stort fokus på det senaste med Disney Infinity och klart mindre på de mer klassiska serierna.

Det har hela tiden eftersträvats det senaste istället för något alla känner igen. Därmed har Disney Infinity frontats av nya figurer som i bästa fall är på väg uppåt (ofta inte ens det) och som många inte ens känner till istället för superstjärnor som universellt älskas av alla. Disney Infinity har varit något av ett marknadsföringsverktyg där synergieffekter jagats, trots att det riktas till en publik som inte alls kräver det.

Ett bakvänt tänk som alltså med facit i hand lett till för låga försäljningssiffror. Själv sörjer jag eftersom spelen var bra, jag har lirat en hel del Star Wars i och med Disney Infinity 3.0: Play Without Limits och ett flertal tjusiga figurer tronar på mitt nördaltare. Det var ett projekt som kunde ha blivit gränslöst populärt och älskat, men där marknadsföringsteamet verkar haft mer att säga till om än det kreativa gänget. Lyckligtvis finns ännu lite liv kvar i Disney Infinity med fler figurer (baserat på kommande Alice-filmen) och åtminstone ett Play Set till (baserat på kommande Hitta Doris-filmen).

Disney Infinity 3.0: Play Without Limits
Star Wars var temat för Disney Infinity 3.0: Play Without Limits och erbjöd väldigt mycket roligt.

Sedan får vi se vad som händer med genren. Warner har heller inte utannonserat något nytt Lego Dimensions, även det ett väldigt bra spel med roliga leksaker, där det dock verkar lite oklart vem det egentligen är för. Här är det klassiska varumärken som gäller nästan rakt igenom, men de är av slaget Portal, gamla Midway-arkadspel, Doctor Who, Back to the Future, Ghostbusters och Scooby-Doo. Kort sagt varumärken som definitivt lockar den klassiska nördpubliken (dit jag räknar mig själv), men inte nödvändigtvis de barn som man kunde tänka sig att spelet främst är riktat till. Hur det går för speleet kommersiellt vet jag inte, men det slarvades rejält med lanseringen i höstas och i vissa regioner som Sverige har det officiellt inte ens släppts, trots att det finns i butik.

Skylanders fortsätter dock tuffa på som det verkar och framgångarna tycks hålla i sig. Allt är bakåtkompatibelt och spelen bra. Nintendo å sin sida har lojala fans som älskar att äga deras Amiibo-figurer, men där är problemet att de just bara är figurer för de flesta. Åtminstone de jag känner som samlar har inte ens tagit ur dem från kartongerna, och Nintendo-chefen Tatsumi Kimishima har beklagat sig över just detta. När folk tycker sig äga nog många eller bara inte vill samla mer riskerar försäljningen dala då de inte kontinuerligt används till spelande.

Disney Infinity 3.0: Play Without Limits
Redan nu märks det att det blir svårare att få tag på figurer då samlare i panik börjat komplettera.

Skylanders startade trenden med spel och leksaker, och kanske är det därför rättvist att de tillsammans med de lite annorlunda Amiibos tycks vara de som hänger kvar längst. Men jag sörjer att det nu blir mindre konkurrens på området, och det faktum att Disney Infinity aldrig riktigt nådde sin fulla potential.

Detta är en annons: