Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
artikel

Gamereactor recenserar E3 2016 (1)

Hur står sig våra E3-förväntningar och förutsägelser nu med facit i hand? Låt oss ta en titt tillsammans...

  • Text: Redaktionen

Så Electronic Entertainment Expo, snyggt förkortat till E3, gick av stapeln denna veckan och vi fick som vanligt se massor av vad spelindustrin har att erbjuda inom de kommande två-tre åren. För lite drygt en vecka sedan sammansatte vi på Gamereactor en artikel med våra individuella förväntningar, förhoppningar och förutsägelser om vad som skulle visas på E3 och nu när vi har mässan i backspegeln är det dags för oss att summera hur rätt (eller fel) vi alla hade.

Detta är en annons:

Oliver Thulin hade rätt i att:
Half-Life 3 visades inte i år heller. Surprise... Jag hade också rätt i att Sony arbetar på ett Spider-Man-spel men trodde fel i att det var Sucker Punch som utvecklade. Istället är det Insomniac som står för kalaset och det känns som en bra studio att sätta på licensen. Det pratades en del om VR men inte lika aggressivt som jag väntat mig, nästan som om utgivarna insett att VR är en mardröm att demonstrera på scen. Microsoft visade ny hårdvara men Sony backade ur, så halvt rätt där. Det blev inget Metroid från Nintendo den här gången heller. Jag grät och ingen förlät dem för Wii U.

Bethesda visade inte en Wolfenstein-uppföljare som jag trodde utan gav oss Quake istället. Inget The Evil Within 2, som jag hade hoppats (men glömt skriva om) heller. Jag hade mestadels rätt om EA. Det var Star Wars-fattigt, inte för att de inte pratade om Star Wars, utan för att de inte hade något att visa utöver korta sekundlånga klipp. Jag hade räknat med att Mass Effect: Andromeda skulle bli konferensens största fokus och spelet fanns där, men vi fick ytterligare en bakom kulisserna-video istället för gameplay. Jag hade helt fel om Beyond Good & Evil 2, till ingens större förvåning och det blev inget Splinter Cell som jag önskat.

Och Red Dead-uppföljaren blev inte av heller. Å andra sidan skrev jag att det inte skulle bli av och att det var rent önsketänk men ändå. Red Dead blev inte av. Vi håller en tyst minut på redaktionen idag.

Kim Orremark hade fel om det mesta:
Jag trodde verkligen på Playstation Neo, trots att Sony meddelande annorlunda. Istället blev Microsoft som dominerade hårdvarusidan med ny Slim-enhet och den mystiska Project Scorpio. Jag sade att Sony skulle prata VR, vilket de också gjorde, men å andra sidan var det så givet att jag inte belönar mig själv med ett rätt för det. Jag var helt övertygat, 100%, nära att sälja ägodelar för i år var det dags för uppföljaren till Red Dead Redemption. Som bekant hade jag fel (igen) Rockstar uteblev helt från mässan och det efterlängtade spelet känns ännu längre bort nu. Jag hade även fel om Valiant Hearts 2. Ubisoft visade ingenting från Ubiart, överhuvudtaget, vilket var en rejäl besvikelse för undertecknad.

Jag ger mig själv rätt för The Last Guardian och dess releasedatum och för att jag sade "Pratar vi spel tror jag nya avtäckanden kommer lysa med sin frånvaro" och det stämde rätt väl. Jag missade att förutspå God of War men är i extas över att det visades. Jag hade fel om nästan allt, jag vet. E3-mässan har dock varit en fantastisk upplevelse (som vanligt) och Bethesda, Microsoft och Sony rockade verkligen med briljanta konferenser, jag längtar redan till nästa år.

Andreas Blom hade rätt om följande:
Då står vi nu här - trötta, uppspelta, lyckliga. Eller ledsna... Hur blev det egentligen och vilka av våra förhoppningar införlivades under de energiska konferenserna? För egen del kan jag direkt bocka av både Call of Duty och närmare bestämt den upphottade versionen av Modern Warfare (som mot min förhoppning fortfarande endast kan fås om man förhandsbokar Infinite Warfare). Vi fick också se mer (fast inte så ofantligt mycket mer) av The Last Guardian men vad som fick mig att höja på ögonbrynen var att vi också fick ett releasedatum. 25:e oktober smäller det.

Även fast det inte var under någon konferens nåddes vi också av nyheten att Sniper Elite 4 numer släpps i februari 2017 och inte i år, men om man frågar mig så är suget efter bly i närbild inte så ofantligt stort, och förhoppningsvis använder Rebellion tiden väl. Inte fick vi något från Rockstar heller, trots mycket förhandsspekulering. Inget tillägg till Grand Theft Auto V vilket jag å andra sidan misstänkte.

Men jag hade några fel också. Vad som grämer mig enormt (och som mina kära kollegor under natten fick utstå konstant) var att Red Dead Redemption 2 inte visades upp. Jag förstår kanske varför med tanke på att Rockstar inte skulle närvara vid E3 men som man säger, hoppet är det sista som överger människan. Det finns därute... och kommer, någon gång... Det kommer...

Björn Ragvald hade både fel och rätt:
Nu är den över, denna mustiga spelfest och jag är nöjd. Microsoft överraskade stort med utannonserat av inte bara en utan två(!)dunder-enheter. Jag hade förväntat mig att man hade nöjt sig med en mindre och mer slimmad variant av Xbox One, men här gavs vi både mer kraft och snygg design. Spelmässigt var det lite som jag förväntat mig, med en hel del fokus på klassiska spelserier såsom Forza och Gears Of War. Trevligt var det också med utannonserandet av State Of Decay 2 och flerspelarmyset som det kommer bjuda på. Microsoft visade också upp en klar vision i sitt sammanlänkande av PC och konsol.

För Sonys del hade jag både rätt och fel. Visserligen la man ner en hel del tid på att sälja in VR och man visade faktiskt upp mer från Horizon: Zero Dawn, men mer rätt än så blev det inte för min del. Ett nytt God Of War och även spel som Days Gone var svårgissade, men trevliga överraskningar. Fel hade jag också (igen) i min tro om uppvisandet om beryktade Playstation Neo, som aldrig blev av. Jag förutspådde ett lite mindre, lite tröttare E3 detta år, men det är med yttersta tillfredställelse jag erkänner vad som måste varit min grövsta felberäkning- det här blev en riktigt hejdundrande trevlig tillställning.

Lisa Dahlgren ville verkligen ha rätt:
Ännu en E3-mässa avklarad och det är dags att sammanfatta hur mina förväntningar och förhoppningar stämde överens med verkligheten.

Drömmarna om något nytt från Remedy krossades innan presskonferensen ens börjat så redan innan mässan hade jag fel.

På Microsofts konferens fick vi se mycket av Xbox One S, en ny version av Elite-kontrollen visades upp (vilken ultimat best till kontroll) och det visades mer av Rares multiplayer-äventyr Sea of Thieves (som ser helt fantastiskt ut). Även Recore tog plats på skärmen. Jag kände att jag faktiskt hade sett framtiden med min förväntningar-text, investerade i en spåkula och var i full gång med ett karriärbyte. Den nya karriären blev kortlivad då hololens inte ens pratades om (dock inte mig emot). Jag hade fel vad gäller Nintendos uppvisning av NX, det hände aldrig. Jag kan åtminstone trösta mig med att jag hade rätt i att de skulle göra oss besvikna. Sony visade, som väntat, upp feta indies fantastiskt stora exklusiviteter och folket jublade. VR var även den synlig och många av oss var totalt ointresserade medan vissa jublade även här. Dock kom ett fel från min lista framtidssyner som ett slag i mitt stolta spådams-ansikte, Naughty Dog syntes inte till alls. Ett av mina mest efterlängtade spel, Dishonored 2 visades dock upp en hel del på Bethesdas konferens.

Det kom ingen Witcher-samling, Hellblade visades inte upp, Rockstar bojkottade E3-scenen helt och gänget bakom Mass Effect: Andromeda visade oss i stort sett selfies istället för ett efterlängtat spel. Vi avslutar med mitt mest väntade fel, vi blev utan ett nytt Vampire: The Masquerade. Jag fortsätter att vänta, Paradox.

Kom tillbaka imorgon för den andra delen av denna artikel.

Detta är en annons: