Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Dutch
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
artikel

Gamereactor recenserar E3 2016 (2)

Vi fortsätter att granska våra förhoppningar och förutsägelser om E3 2016 nu när vi vet hur mässan gick...

Igår publicerade vi den första delen av denna artikel. Här kommer den andra, nu med resterande redaktionsmedlemmars tankar.

Detta är en annons:

Carl Brännström hade rätt i precis allt:
Det är såklart ingen vidare bragd att skryta om, egentligen, då jag enbart tjatade om Conker i förra artikeln. Enbart, som den trasiga singelskiva jag är. Jag gissade att vi inte skulle få se något Conker i år, och inte fan fick vi se något Conker i år. Surprise. Men jag ska erkänna att jag också hade hoppats på att få se Wolfenstein 2 och The Evil Within 2. Att Bethesda inte visade så mycket som en retsam t-shirt-logga från något av dem gjorde att jag inte sörjde så mycket att väckarklockan jag ställde inför Bethesda-konferensen aldrig ringde. Jag är dock oerhört glad över att ha fått ett premiärdatum för både The Last Guardian och South Park: The Fractured But Whole. Slutligen riktigt skoj att Microsoft bekräftade Project Scorpio. Ska bli intressant att se de färdiga specsen och var prislappen landar. Och såklart hur Sony svarar.

Detta är en annons:

Mathias Holmberg anser att årets E3 blev ett i mängden:
I 10 års tid har jag sett mer fram emot E3 än julafton, men årets mässa blev dessvärre inget att hänga i granen. Inte är jag besviken för det, för vi visste redan att det skulle bli ett ganska så händelselöst år. Vi visste sedan tidigare att Nintendos fokus skulle ligga på nya Zelda - inte deras NX - och vi anade dessutom att EA inte hade allt för mycket att visa eftersom de inte ens hade en plats på mässgolvet. Sony hade redan sagt att de inte skulle visa upp en PS4K, och mycket av Microsofts program läckte ut på nätet i förväg. Jag behövde inte plocka upp hakan från golvet en endaste gång under årets E3 vilket är lite tråkigt, men hörrni, vad spelar det för roll? Nya God of War ser ju fenomenalt ut, Crash Bandicoot är på väg tillbaka, Resident Evil 7 har fångat mitt intresse, Horizon: Zero Dawn tycks bli nästa års mest klockrena köp, och Mass Effect: Andromeda kan bli exakt hur bra som helst. Man behöver inte nya konsoler, VR-apparater och booth babes för att njuta av E3 - det enda man verkligen behöver är grymma spel. Och det fick vi gott om anser jag.

André Wigert läste sina tarotkort medelmåttigt:
I mina förväntningar inför årets största spelblottande fanns det ett litet hopp om att en riktig supertitel skulle bli bekräftad till Virtual Reality. Nu blev det inte riktigt så, fast helt på grönbetet var jag faktiskt inte. Bethesda gick som känt ut med att både Doom och Fallout 4 skulle landa till HTC Vive under 2017, vilket står sig som ett genidrag enligt mig. Föreställningen om att smyga sig på ett Super Mutant-läger med 3 kilo VR-brillor på skallen lockar mig något enormt, likaså att lägga benen på ryggen och näst intill vrida nacken ur led medan en Deathclaw går till vansinnig attack.

Till skillnad från Microsoft som både har en Elite Controller sedan tidigare, och som nu visade upp Xbox Design Lab underpresterade Sony i år igen genom att inte dunka fram en Super Dualshock. Fast när det kommer till besvikelser är det tveklöst Nintendo som plockar hem priset. "Inte kan de vara så lama och envart visa Pokémon och Zelda", tänkte jag innan Treehouse-sändningen drog igång. Jo, exakt så lama visade det sig... Nu såg förvisso Breath of the Wild riktigt trevligt ut, men besvikelsen är ändå hård för den som väntat in att något nytt och fräscht skulle komma till Wii U. På spelfronten däremot var det blandad kompott utifrån det jag förväntade mig att se. The Last Guardian och Recore fick minsann äntligen sina släppdatum, men däremot lämnades Cuphead utan ett sådant och Wild tillsammans med Kingdom Hearts fick vi inte se en endaste sekund av. Fast mitt allra största rätt, denna mässans triumfkort utifrån kaffesumpet jag spådde i, blev att No Mans Sky inte tordes visa sitt fula, på tok för redan uppvisade tryna på någon konferens. Bra!

Jonas Mäki är nöjd med mässan - trots läckor:
Det fanns väl egentligen inget på E3 jag hade velat se mer än Red Dead Redemption 2. Så blev det som bekant inte, och det är bara att inse, Rockstar håller sig borta från denna monstermässa. Och jag säger det i vetskapen att jag kommer förutspå spelet nästa år med, förutsatt att det inte redan presenterats. En annan viktigt punkt för min egen del som lös med sin frånvaro var Bioshock 3, det hade jag trott skulle visas upp, men så blev det alltså inte.

Utöver det var detta ett ryktenas E3. Visst var det lite anitklimax att Sony utannonserade Playstation 4 Neo dagarna före mässan och sedan inte visade upp den, men de tog igen det med riktigt fina Playstation 4-spel. Microsofts omtalade Scorpio visade sig vara sann och Resident Evil gjorde storstilad comeback, medan Prey rebootas. Då är det svårt att vara missnöjd. Allt som allt är jag därför väldigt nöjd med årets mässa, även om den där riktiga spelbomben likt Shenmue 3 eller Final Fantasy VII Remake saknades.

Detta är en annons:

Kristian Kask var helt ute och cyklade:
Det är väl aldrig värst kul att behöva erkänna att man haft fel, men det är väl det jag kommer behöva göra. Så här i efterhand var det nog inte så värst smart att lägga alla ägg i samma Star Wars-korg. I slutändan fick vi nästan se mer Star Trek, i form av Ubisofts VR-kommandobryggespel, än Star Wars på mässan. Det blev bara lite dev diaries och gameplay från Bespin i Star Wars Battlefront. Men med tanke på hur lite Star Wars det var i år lär nästa års E3 vara fullproppad med godsaker från en galax långt, långt borta.

Överlag är jag dock rätt nöjd med årets E3. De flesta hade rätt intressanta presentationer, Microsoft med sina nya konsoler och Xbox Play Anywhere, Kratos återkomst och Spindelmannens nätsvingande hos Sony var några av årets höjdpunkter. Återigen valde Nintendo att gå en egen väg när det kom till Treehouse-presentationen och fokuserade på två spel, eller tre beroende på hur man vill se på det hela, något som jag verkligen tycker var ett misstag. Sådana djupdykningar i spel kan gärna visas upp senare under E3, eller vid andra tidpunkter, men inte som huvudnumret. Enligt mig har E3 alltid varit till för att visa upp nya spännande spel eller något nytt från redan tidigare utannonserade spel, inte sitta i timtal och disskutera designval och spelkameran i ett spel som utannonserades för tre år sen.

Joakim fick delvis som han ville:
Vi fick visserligen se en del ny hårdvara på E3 i år men jag tycker samtidigt inte det var som jag initialt fruktade - att nya burkar och modeller skulle stjäla allt fokus från spelen. Jag är sedan överlag rätt ointresserad av Scorpio, men att Phil Spencer valde att bekräfta dess existens tror jag var ett smart drag så inte spekulationerna börjar gå överstyr. Innan mässan startade hoppades jag sedan att vi skulle få se mer av Recore och Sea of Thieves vilket vi även fick. Jag hade visserligen önskat lite mer av den förstnämnda titeln men Sea of Thieves var samtidigt en av mässans absoluta höjdpunkter. Visst, själva spelarsnacket i presentationen kändes något krystat men trots det kan jag verkligen inte vänta på att få leka packad sjöbuse ute på de digitala haven.

Angående EA trodde jag att de skulle spotta ur sig Star Wars i massor men det enda vi egentligen fick se var små retsamma klipp som varken sa bu eller bä. EA var överlag den stora besvikelsen i år då enbart deras hyggliga Titanfall 2-visning samt skönheten kallad Battlefield 1 får godkänt.

Sony? Ja, de hade den bästa konferensen, inget snack. Jag bryr mig förvisso inte nämnvärt mycket om vare sig Resident Evil, God of War eller (slå mig inte!) Kojima men det går inte att neka att Sony kan det här med konferenser. Att Crash inte fick ett nytt spel är egentligen enda missen, även om det affärsmässigt är helt förståeligt. I motsats till Sony kan slutligen Nintendo ingenting om säljande pressevent, inget snack där heller.Trots det är The Legend of Zelda: Breath of The Wild med lätthet mässans stora vinnare enligt mig. Det ser verkligen vanebildande mysigt ut och alla spelmekaniska nyheter gör mig fullkomligt tossig av förväntan.

Detta var Gamereactors E3 2016-eftersnack. Hur stod sig dina förhoppningar gentemot mässan i år?

Detta är en annons: