Svenska
Gamereactor
artiklar

Vi testar brädspelet Star Wars Armada

Bygg din egen flotta av Star Wars-skepp och ta dig an fienden i episka strider. Jonas Mäki har spelat Star Wars Armada och delar nu med sig av sina intryck...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Under det senaste året är det ett spel jag lagt mer tid och resurser på än något annat. Under alla andra år sedan 2001 hade det enkla svaret varit någon Halo-titel, men inte 2016. Istället är det Fantasy Flights Games miniatyrbrädspel Star Wars Armada som stulit min tid fullständigt.

Grundpremissen är egentligen ganska enkel, till skillnad från i princip alla andra spel där du aktivt själv ska göra saker, så delar du här ut order ombord på de enorma slagskeppen som finns i Star Wars-universumet. Det ger en ny syn på Star Wars där du från din kommandobrygga liksom blickar ut mot kriget och beordrar underhuggarna vad de ska göra.

Vi testar brädspelet Star Wars Armada
Star Wars Armada-skeppen är väldigt deljerade, och när de inte används agerar de istället hyllprydnader i mitt arbetsrum.

Därmed får vi äntligen se när exempelvis skepp som Admiral Ackbars elegant cigarrliknande Home One ställs inför en Imperial Star Destroyer, eller när nämnde Imperial Star Destroyer omringas av en flotta mindre Corelliska Corvetter. Det här ger Armada en ganska unik karaktär där det hittar sin egen lilla motiverade plats i miniatyrkrigsuniversumet. Sägas ska att jag spelat flera varianter av miniatyrspel tidigare. Inget direkt aktivt, men ändå provat titlar som MechWarrior, Blood Bowl och Warhammer 40K.

Detta är en annons:

Något som för mig, med tummen mitt i handen, brukar vara en så kallad "dealbreaker" med dessa spel är det faktum att alla figurer levereras omålade. De är därmed grå och tråkiga trots otrolig detaljrikedom. Armada (liksom syskonet X-Wing) har inte detta problem utan skeppen kommer färdigmålade, och det går fort att få till ett vackert stjärnornas krig, i en galax någonstans långt borta. Allra bäst blir spelet med en matta med rymdmotiv att spela på eftersom figurerna dels glider mindre, men dels även för att också det tillför stämning då krigandet görs med något vackert stjärnsystem, en galax eller nebulosa som bakgrund.

Vi testar brädspelet Star Wars Armada
Alla skepp medföljer i två utföranden. En billigare variant (priset i nedre högra hörnet på båda korten) med färre och sämre tärningar, och en dyrare med extra allt.

Miniatyrspel har med visst fog rykte om sig att vara väldigt komplicerade historier som tar evigheter att spela klart. Armada är ett av de lättare spelen i denna kategori, dock utan att göra avkall på speldjupet. Eftersom din ordergivning ombord på de enorma skeppen går långsamt, så är det ett spel som mer än något annat jag sett handlar om planering. Låt mig ge ett exempel.

En hel omgång Armada är bara ynka sex rundor lång. Men innan runda ett överhuvudtaget ens har börjat, måste du när du ställer ut en Imperial Star Destroyer ha klart för dig vad du vill göra i runda tre. De här skeppen är såpass långsamma i ordergivning och reaktioner att du helt enkelt bör veta om du mitt i matchen kommer behöva göra reparationer på sköldar eller skrov, om du kanske ska nyttja dina Tie Fighters, satsa extra krut på vapnen eller försöka dig på någon giftig manöver.

Detta är en annons:
Vi testar brädspelet Star Wars Armada
Du kan ha flera av samma skepp för att bygga just den flotta du blir ostoppbar med.

Du måste därför ha något slags plan redan från start. Att ha planerat att nyttja sina Tie Fighters runda tre och märka att de alla är döda innebär att den ordergivningen var förgäves. Övertag motståndaren. Om du å andra sidan är sönderskjuten med pulveriserade sköldar så kanske de där extra reparationerna du gav order om är precis vad som krävs för att du ska hinna spränga motståndaren och glida därifrån med livhanken i behåll.

Striderna utförs med tärningar, där svarta används på nära håll och ger groteska skador (med nackdelen att du måste vara just nära, motståndaren kommer skjuta tillbaka - om de överlever det vill säga), de blå är medeldistans jonkanoner som främst påverkar elektronik och de röda rekorderlig laser med mycket lång räckvidd. En mätpinne som avgör hur långt du kan skjuta medföljer, liksom en vridbar linjal som avgör dina förflyttningar.

Vi testar brädspelet Star Wars Armada
Det är gott om Star Wars-fanservice med skepp och personer från bland annat den digitala spelvärlden, Timothy Zahns böcker och serier som Star Wars Rebels.

Utöver de stora skeppen finns även så kallade skvadroner. Det vill säga bland annat ovan nämnda Tie Fighters, men även prisjägarvarianter som IG-88 eller smugglare som en viss Han Solo. De är ett oumbärligt komplement till de större skeppen som har svårt att skjuta ner de minsta. Lite som att jaga mygg med älgstudsare. Dina skvadroner kan alltså ha lilla julafton om din motståndare plockat med sig för få sådana och sakta men säkert bryta ner även de största rackarna till skepp, vilka ju heller aldrig kommer kunna gira undan.

Här märker du säkert att jag hittills nästan bara talat om Imperiets skepp. Det är av den enkla anledningen att jag helst spelar som just Imperiet och har den största samlingen av sådana skepp. Du kan dock precis lika gärna spela rebell, och faktum är att de har lite större utbud av mer varierade grejer. De har inte riktigt Imperiets överlägsna vapenarsenal, men kompenserar det med bättre finesser och tjuvtrick. Många Armada-spelare kanske protesterar mot en så grav förenkling, men generellt skulle jag säga att du som Imperie-spelare får förlita dig på våldsam eldkraft så du kan göra slut på motståndaren snabbt, medan rebellspelaren gärna åker runt motståndaren med bättre manöverduglighet och tar flera mindre bett.

Vi testar brädspelet Star Wars Armada
Många små skepp kan vara en bra strategi, men medför samtidigt att du saknar rejäl eldkraft och kommer behöva acceptera många förluster.

Upplägget är att du i en match har 400 poäng att handla på dig en armada (en "lista" som det heter på fansens fikonspråk) för. Dessa poäng ska räcka till skepp, skvadroner, beväpning, eventuella officerare, extrautrustning och mycket annat. För att ge en uppfattning om vad det räcker till så kostar den dyraste varianten av Star Destroyern 120 poäng. Tar du en sådan och kompletterar med Darth Vader som befäl (36 poäng) så har du redan satt sprätt på över en tredjedel.

En sådan dyrgrip behöver såklart skyddas och beväpnas lite extra samt förses med några backup-finesser för övriga flottan. Vips kostar besten 200 poäng och du har kanske råd med ett medelstort, klent utrustat, skepp till alternativt två småttingar plus skvadroner. Poängen räcker inte till på långa vägar och det gäller att göra bästa möjliga av förutsättningarna. Kanske är det bättre att ta ett större antal mindre skepp istället?

Vi testar brädspelet Star Wars Armada
Även skvadronerna finns i två utföranden. Vill du ha gamle prisjägarhuliganen Dengar med, eller nöjer du dig med att ha grundutförandet av det skepp han normalt rattar runt i?

Problemet är bara att du bara vet att ett slag ska äga rum, inte vad motståndaren har med sig (det kan till och med bli rebell mot rebell eller Imperiet mot Imperiet i vad som får betraktas som strider mellan överlöpare alternativt militär övning). Kör de bara med fula trick som jonkanoner som förstör ditt försvar och hindrar dig från att anfalla, så kanske enbart tung beväpning gör dig chanslös. Å andra sidan, kommer motståndaren med för lite skvadroner så kanske du kan ha fullständig lekstuga medan du svärmar sönder dennes skepp tack vare Tie Bombers och liknande.

Kombinationerna är bokstavligt talat oändliga och du måste alltså ha något slags bredd och vara förberedd på olika varianter. Att specialisera sig hårt kan vara ett genidrag, men får du inte striderna att fungera som du tänkt dig, kan dina fenomenala idéer sluta med ond bråd död istället. Efter varje dödat skepp får motståndaren lika många poäng som det är värt, inklusive all extrautrustning. Mest poäng efter de sex rundorna vinner, ett glasklart och enkelt koncept.

Vi testar brädspelet Star Wars Armada
Rebellerna har generellt mer taktiska möjligheter, men i senaste (fjärde) expansionen jämnades det ut något med deras bestialiskt kraftfulla Liberty, kontra extremt taktiska Interdictor för Imperiet.

Alla skepp och skvadroner kommer i två utföranden som båda ingår. I skvadronernas fall handlar det om en vanlig enhet eller en med stjärnpilot i (alltså en pilot som finns namngiven i Star Wars universum). Bästa exemplet är väl en Tie Advanced, där alternativet är att ha självaste Darth Vader rattandes enheten. Eller varför inte Boba Fett i hans Slave I (en modifierad Firespray-31), alternativt bara en vanlig Firespray-31 med någon helt okänd bakom spakarna. Du får givetvis bara ha en av varje namngiven pilot med, men du kan ha exempelvis Han Solo i sin Millennium Falcon uppbackad av flera andra av samma skeppstyp om du vill. Stjärnpiloterna ger naturligtvis extra fördelar - men kostar mer. Är det bättre med kvantitet eller kvalitet? Sanningen är att båda ofta behövs.

Skvadronerna är för övrigt inte målade, men så löjligt små jämte de andra bjässarna att det inte stör mig alls. En skvadron Tie Fighters eller B-Wings består av tre stycken skepp på en liten rund vridbar bas där du likt en äggklocka justerar hur mycket liv de har kvar efter striderna. Överhuvudtaget är kvaliteten och finurligheten på spelpjäserna något som lyfter helheten. De stora skeppen har exempelvis sköldhjul på alla fyra sidor och tar sedan skada beroende på var motståndaren skjuter. Och precis som i Star Wars-filmerna gäller det att se till att ha sköldar där fienden finns. Å andra sidan kan det snabbt bli farligt om de lyckas nå sidor där du istället saknar sköldar, för det ger skador på skrovet och har du otur kan det bli kritiska historier som påverkar skeppets förmåga.

Vi testar brädspelet Star Wars Armada
Ett urval av de kort du kan använda för att bygga på dina skepp.

Detta utgör grunderna i spelet. Sedan finns andra faktorer som att mindre skepp har snabbare ordergivning (de minsta behöver bara vänta en runda av de sex innan ordern träder i kraft, mot tre för de största) och vilket hastighet/manöverduglighet de har (Star Destroyers är inte precis några skridskoprinsessor, hamnar fienden bakom dig så blir det extremt svårt att komma undan). Annat som påverkar är hur mycket stryk skeppen tål (ska du försöka sänka det stora skeppet och tjäna massor eller jaga de mindre i första hand) och varifrån de skjuter (Ackbars cigarrliknande Home One har sådan liten front att det följdaktligen inte ryms mycket artilleri där, men är så långsmal att bredsidorna utgör en enorm fara även för Imperiets största skepp).

Undan för undan har det kommit fyra vågor av expansioner till Star Wars Armada, ofta bestående av något lite större skepp för båda sidor samt skvadroner. Balansen är bra och du behöver absolut inte köpa allt för att vara en livsfarlig motståndare. Någon tycker kanske att rebellernas poängstinna mördarmaskin Liberty är helt överflödig och föredrar mindre skepp - och då är det bara att satsa på det istället. Du kan även handla flera av samma om du exempelvis vill ha en flotta bestående av Gladiators eller den lite mindre Victory Class Star Destroyer.

Vi testar brädspelet Star Wars Armada
Det är något visst ändå att komma glidandes med en Imperial Star Destroyer för att dela ut överjävligt med stryk.

Star Wars Armada blir därmed inte en överdrivet dyr miniatyrspelshobby, och det fantastiskt trevliga svenska communityt hjälper dig gärna med frågor samt gör det enklare att hitta motståndare i närheten. Matcherna tar tre-fyra timmar och kan kortas ytterligare genom att exempelvis bara tillåta flottor värda 300 poäng, eller rent av 200. Dessutom ser figurerna otroligt bra ut på nördhyllan och jag har fått otaliga komplimanger för dessa tjusiga prydnader av folk som inte ens uppfattat att det faktiskt är överdimensionerade spelpjäser.

För att summera så gillar jag verkligen Star Wars Armada. Det är inte överdrivet svårt att lära sig, det finns gott om folk som spelar, det är snyggare än det mesta annat och det bjuder på en helt annan vinkel på Star Wars-universumet än vi vant oss vid. Känner du att du hör hemma på kommandobryggan, pekandes med hela handen så är detta verkligen något för dig. Vem vet, vi kanske möts på någon turnering runt om i Sverige en vacker dag.

Vårt testexemplar kommer från Escapade Gaming Gear.



Loading next content