Svenska
Gamereactor
artiklar
Far Cry 3

Nyfikna frågor om Far Cry 3

I september stundar mer krutdoftande action från söderhavet. Vi tog ett snack med spelets Game Director, Patrik Meth, för att ta tempen på utvecklingen och fråga hur man skapar trovärdighet på enorm skala...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

För de allra flesta är Far Cry synonymt med högoktanig action i tropisk miljö. Originalet släpptes till PC 2004 och nådde kultstatus innan någon ens hann blinka men när Crytek sålde serien till Ubisoft falnade också kvalitén och kvar stod blott en skugga, en enstaka referens, av vad som en gång varit. I den nya utvecklarens händer släpptes flera Far Cry-spel på raken med undertiteln Instincts innan man slutligen bestämde sig för att skapa en regelrätt och numrerad uppföljare.

Far Cry 2 fick blandad kritik av såväl press som spelare då det å ena sidan införde intressanta aspekter såsom en enorm och öppen spelvärld men där andra sidan av myntet dolde ett opolerat spelsystem fyllt av buggar som inte gick att blunda för.
Upp till bevis den här gången alltså. Ubisoft måste övertyga oss om att serien fortfarande har vad som krävs i en tid när vi vant oss vid första klassens action och där minsta skavank kan fälla ett helt spel, brutalt och obönhörligt.

Far Cry 3 måste balansera avancerad artificiell intelligens med en dynamisk, öppen, värld där spelaren kan lämna ett avtryck. Det är ingen lätt uppgift men Ubisoft har heller inte sagt ribban särskilt lågt.

Far Cry 3
Game Director Patrik Meth var vänlig nog att svara på ett par frågor om stundande Far Cry 3.
Detta är en annons:

Kan du berätta lite om aspekterna du inte var nöjd med i Far Cry 2? Hur ska ni förbättra dem den här gången?
- Far Cry 2 var ett bra spel och vi har försökt bevara det allra bästa därifrån samtidigt som vi har förbättrat vissa nyckelfaktorer. Vi har exempelvis fokuserat mycket på variation i uppdragen, jobbat på spelarens påverkan i världen, den artificiella intelligensen hos fiendetrupper och vad spelaren kan hitta på i den öppna världen. När det kommer till varierade uppdrag har vi skapat både regelrätta hektiska sådana och mer taktiska uppgifter där det exempelvis kan gälla att försvara någon. Du kommer att möta massvis med olika fiender varav alla har sina unika styrkor och svagheter, men för att lyckas måste du kombinera taktiskt planerande med snabba avtryckarfingrar.

Hur kombinerar man en öppen värld med ett linjärt koncept?
- Ett ord: värde. Att utforska det tropiska paradiset är underhållande i sig själv men vi har sett till att alla ställen du undersöker ger dig någon form av belöning för ditt besvär. Din karaktär utvecklas och blir starkare, snabbare och effektivare. Det är det här jag menar med värde. Vi resonerar som så att ju mer tid Jason spenderar på ön desto bättre anpassar han sig efter klimatet och miljön. Spelaren kan förstås följa huvudstoryn blint och därmed uppleva en episk berättelse men då missar han massvis av det roliga i Far Cry 3. Vågar du lämna stigen kan du plötsligt hamna i ett läger med infödningar som behöver hjälp, stöta på vilda djur eller gå till botten med antika mysterier.

Far Cry 3
"Jag vill dö av en raket i truten", sa Fläskjeppe en gång. Det finns mycket att utforska och upptäcka i det tropiska paradiset men det finns också mycket att spränga i småbitar.

I ett skjutspel som detta är det essentiellt att den artificiella intelligensen fungerar bra. Har du något spännande att berätta om det?
- En av aspekterna som gör Far Cry 3 unikt i dagens spelmarknad är dess öppna, vidsträckta, värld och hur strukturen byggts med det faktumet i åtanke. Redan från början var målet att skapa en fri förstapersonsskjutare som kan jämföras med andra, mer linjära, spelupplevelser. Nu siktar vi på att fienderna ska kännas minst lika intelligenta som i andra populära actionspel. Det är viktigt att de reagerar trovärdigt oavsett vart de befinner sig på ön.

Detta är en annons:

Då den artificiella intelligensen inte är förhandsprogrammerad kommer fiender att reagera naturligt och ge ett motsvar på spelarens handlingar. De kan använda fordon, reagera på avledningsmanövrar, sätta på alarm, desarmera bomber och försvara ett visst område. De kan dessutom bli överraskade av aggressiva djur.

Kommer det finnas ett hardcore-läge där spelarens sparfil försvinner om han dör en enda gång?
- Nej. Däremot kommer det att finnas ett "madness mode".

Vilken typ av vapen och fordon kommer att finnas i Far Cry 3? Kommer jag att kunna anpassa mina vapen som i exempelvis Crysis?
- Vi har en lång lista med vapen i nuläget, och du kommer att kunna anpassa allihopa med olika vapentillägg. Det är väldigt viktigt för oss att alla skjutdon kommer med sina unika för- och nackdelar då vi vill att spelare ska använda olika vapen för olika tillfällen. Du kommer att älska de mer exotiska tilläggen vi valt att inkludera! Vissa av dem kan verkligen göra fruktansvärda saker med sina måltavlor. Mer kan jag inte säga i nuläget men räkna med mer info inom en snar framtid.

Vad gillar du mest med Far Cry 3 såhär långt?
- Ska jag vara ärlig så kan jag inte sätta fingret på en enskild sak som jag är mest nöjd med. Tillfredsställelsen kommer snarare när jag ser vår massiva mängd funktioner pusslas ihop till en helt unik upplevelse. Vi skapar en fantastisk ö med olika miljöer, en djup och rik historia, och förstås friheten att röra sig precis som man vill.

Sist men inte minst! När ska ni strunta i tropiska miljöer och satsa på ett fritt actionäventyr i de norska fjordarna istället?
- Vem vet vad Far Cry-serien har att erbjuda i framtiden? Kanske slutar det med att vi slåss med troll i Norge? Skulle kunna bli kul!

HQ
Far Cry 3Far Cry 3Far Cry 3Far Cry 3
Far Cry 3Far Cry 3Far Cry 3Far Cry 3

Relaterade texter

Far Cry 3Score

Far Cry 3

RECENSION. Skrivet av Viktor Eriksson

Tropikerna och äventyret kallar. Far Cry-serien är tillbaka i paradiset och våldet samt spelvärlden är större än någonsin...

9
Massor av spel reas ut på PS Store

Massor av spel reas ut på PS Store

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Officiella Playstation-bloggen har publicerat en maffig lista över spel som från och med idag kan köpas till reducerat pris. Bland Playstation 4-titlarna märks bland...

Ubisoft samlar alla fyra Far Cry-spel

Ubisoft samlar alla fyra Far Cry-spel

NYHET. Skrivet av Petter Hegevall

Far Cry, Far Cry 2, Far Cry 3 och Far Cry 3: Blood Dragon. Alla fyra spelen i en och samma låda, till ett reducerat pris. Låter det smaskigt? Bra. Då ska du kika in...



Loading next content