Svenska
Gamereactor
artiklar

PS4 Pro, Xbox Scorpio och framtidens grafik

Det har varit ett händelserikt halvår i spelvärlden. I en obegripligt babbligt krönika pratar chefredaktören om 4K och Ultra HD Blu-ray

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Jag är ju mycket större än N64 Kid. Jag är både längre, bredare, tyngre och har framförallt klart äldre skinn. Men förutom det och förutom avsaknaden av såväl julgran som filmande päron - var min reaktion när Playstation 4 Pro äntligen anlände ungefär densamma. Jag krafsade upp kartongen. Min fru frågade vad jag höll på med. Hon förstod eller uppfattade inte min smått otroliga entusiasm.

När det släpps ny hårdvara, blir jag alltid sådär extra kollrig. Det kan vara allt i från en ny Iphone till hörlurar, TV-skärmar till en ny Playstation. Jag är bred i min kärlek till eldrivna teknikprylar, och det brukar ju bli dyrt - för min arma plånbok.

Här på siten märks det tydligt att hela grejen med att såväl Sony som Microsoft beslutat sig för att dela upp den nuvarande konsolgenerationen på mitten - irriterat lika många som det motiverat andra. Vissa av er som läser och kommenterar har uppenbara problem med att den konsolcykel som vi levt i sedan slutet av åttiotalet nu kapas och att det nu släpps uppgraderade XL-versioner av Playstation 4 och Xbox One. Och jag förstår hur tankarna kan skena...

Om man precis inhandlat båda konsolerna för att kunna avnjuta konsolexklusiviteter som Uncharted 4 och Gears of War 4 och sen får reda på att det nu (och inom kort gällande Microsofts konsol) finns en 2,26 gånger mer kraftfull variant av maskinen man precis sluskat upp gott om sluring för att få hem under TV:n - Då begriper jag såklart att humöret kan ta skada. Jag minns hur arg jag blev vid ett tillfälle då jag köpt en integrerad DVD-spelare/förstärkare från skotska high end-märket Linn och bara månaden därpå insåg att säljaren krängt på mig en gammal modell som ersattes cirka fyra veckor efter mitt inköp.

Detta är en annons:
PS4 Pro, Xbox Scorpio och framtidens grafikPS4 Pro, Xbox Scorpio och framtidens grafikPS4 Pro, Xbox Scorpio och framtidens grafik
Playstation 4 Pro är 2,26 gånger mer kraftfull än standardmodellen.

Samtidigt är det ju såhär teknikvärlden ser ut, och alltid kommer att se ut. Varje år släpps det flertalet nya skärmar från tillverkare som Panasonic, LG, Samsung, Sony och Philips. Skärmar som innehåller uppgraderad teknologi som enligt högflygande PR-floskler "med enkelhet" skåpar ut samtliga, föregående modeller. För att inte tala om våra mobiltelefoner som slungas upp på butikshyllorna i "uppgraderad form" ett par gånger per år. Utvecklingen går i ett smått sanslöst tempo och att våra kära spelkonsoler nu genomgår samma behandling är egentligen inte en dag för tidigt.

Jag slet upp lådan som min Playstation 4 Pro levererades i. Som en galen människa. Hade jag haft långa naglar och vassa tänder hade jag mest troligt kört en "Wolfman" och bara klöst upp hela rasket innan postgubben ens lämnat vårt kontor. Men ja, jag öppnade paketet utan att använda vare sig naglar eller tänder. Tre minuter senare var jag uppkopplad mot redaktionsrummets nyligen installerade Sony Bravia XD93 (65") och började med någon slags obehaglig omedelbarhet lira Battlefield 1.

Alla som testat Dice senaste krigsepos vet hur snyggt det är. Till Playstation Pro är det dessutom ingen konst att via något som kallas shackrute-rendering där Sonys bildchip alternerar, likt på ett shackbräde, mellan olika pixlar och skapar därmed en illusion av att bilden består av fler pixlar än vad det verkligen gör (en sorts interpolering) eftersom varje enskild bildpunkt här upptar fyra rutor. Tekniken i sig är förhållandevis ny, användes bland annat för att rendera grafiken i Rainbow Six: Siege (samtliga plattformar) och den realtidsförstörelse som det spelet innehöll, och är enligt mången expert ett mycket finurligt sätt att frigöra minne utan att tumma allt för mycket på kvaliteten.

Detta är en annons:

Checkerboard-teknologin som nyttjas i Playstation 4 Pro för att skala upp 1080p-bild till 4K kräver en del jobb för att bli riktigt bra, dock. Vissa spel ser oförskämt bra ut i uppskalad 4K medan andra nästan blir sämre, av våra tester att döma.

Detta handlar dock helt och hållet om tweaking, om att skräddarsy mjukvaran som styr chippet ytterligare samt informera de utvecklare som arbetar med spel för PS4 Pro om hur systemet fungerar och hur man enklast nyttjar det till fullo. Att det blev läsarstorm när Digital Foundry lyckades luska ut att ett antal Playstation 4-spel faktiskt flyter sämre på Pro än på den tre år gamla standardkonsolen förstår jag såklart, men anser även att vi måste ge Sony ett par månader nu att finslipa och optimera tekniken som de enligt utsago aldrig arbetat med tidigare.

PS4 Pro, Xbox Scorpio och framtidens grafik
Xbox Scorpio kommer att klämma ur sig sex teraflops, vilket är imponerande.

Att det släpps en ny konsol (eller valfri teknikpryl) med mjukvarubekymmer, idag, är inget nytt och inget vi kommer att slippa i framtiden, heller. Att kräva att Sony ska vara det gyllene undantaget är såklart fullständigt orealistiskt även om jag begriper besvikelsen hos dig som lagt dyra pengar på något som marknadsförts som "2,26 gånger snabbare än originalkonsolen". Det vi sett Sony göra under de senaste tio åren med PS4 men framförallt med Playstation 3 går dock inte att bortse från här. För de har, till skillnad mot Microsoft, varit rysligt lyhörda på vad fansen verkligen vill ha och uppgraderat, mjukvarumässigt, sina konsoler med alla möjliga fantastiska funktioner som gjort maskinerna bättre och bättre, för varje år som gått.

Det enda som jag idag inte gillar med Playstation 4 Pro eller den enda kritik som jag faktiskt har, är den uteblivna UHD Bluray-spelaren. Jag begriper det bara inte, jag begriper inte beslutet. Sony, som varit en drivande kraft av skapandet av UHD BD som ny filmstandard, borde såklart ha slungat in en UHD-skivspelare i konsolen för att på så sätt sprida standarden mer effektivt än vad de någonsin kommer att kunna göra med en stationär, fristående spelare.

Kanske finns det en tanke här, en idé om att UHD Blu-ray, som sedan februari gjort mången förväntansfull hemmabionörd besviken, inte är den standard som framtiden kommer att handla om? Är det kanske så att Sony och Sony Pictures kommer att satsa på något annat, framöver? Ett format som lägger krutet på expanderat färgdjup snarare än upplösning? Jag raljerar, fantiserar och drömmer. Jag vet... Men tanken finns där, för bortsett från det och eventuellt argumentet om priseffektivitet kan jag bara inte begripa varför UHD BD-spelaren inte inkluderats här.

PS4 Pro, Xbox Scorpio och framtidens grafikPS4 Pro, Xbox Scorpio och framtidens grafik
Såhär ser Rise of the Tomb Raider ut i 4K på Playstation 4 Pro.

Xbox Scorpio däremot lär garanterat innehålla en Ultra HD Blu-ray. Jag tvivlar ej. Scorpio kommer ju dessutom att vara klart mer kraftfull än PS4 Pro, det vet vi också. Inte minst eftersom den släpps först om ett år och om Microsoft vid det laget skulle dundra ut en maskin som inte förnedrade Sonys 12 månader gamla konkurrent skulle det ju snabbt bli ganska pinsamt. De har dessutom lovat att grafikkretsen i Scorpio "minst" kommer att prestera sex teraflops medan Playstation 4 Pro klämmer ur sig drygt fyra. Och även om det är åtta kärnor i processorn i båda konsolerna får vi lov att förmoda att klockfrekvensen i Xbox Scorpio blir klart högre. Det pratas ju om att den ska kunna rendera 4K på riktigt (inte uppskalat via shackruteteknologin som i PS4 Pro) och med denna prestanda hamnar Scorpio ungefär där en fläskig gaming-PC står idag.

Det kommer dessutom att finnas en rätt stor skillnad i hur man valt att fokusera och trimma sin prestanda mot olika saker, tror jag. Playstation 4 Pro var ända från början tänkt som en uppgradering av PS4 som skulle kunna hantera VR riktigt väl, inte minst med tanke på att Sony släppt sitt eget virtual reality-headset. Microsoft däremot har ingen VR-hjälm på gång, har vid flertalet tillfällen sagt att de inte riktigt tror på teknologin som den ser ut idag och lär trimma Scorpio på ett annorlunda sätt tack vare detta.

Jag känner mig återigen som N64 Kid när jag tänker på att vi kommer att få en till monsterkonsol nästa år. Ja, och då räknar jag inte in Nintendo Switch i den ekvationen eftersom vi vet att den kommer att vara betydligt svagare rent prestandamässigt än såväl Playstation 4 Pro som Xbox Scorpio. Personligen är jag tveksamt inställd till Switch dels på grund av detta men även med tanke på hur Nintendo designat den, med den där märkliga jättekontrollen och fokuset på portabelt spelande. Det intresserar inte mig särskilt mycket som det känns såhär på förhand, helt enkelt. Vilket Scorpio i allra högsta grad gör.

PS4 Pro, Xbox Scorpio och framtidens grafik
Såhär ser Deus Ex: Mankind Divided ut i 4K (via shackruterendering) på PS4 Pro.

Jag blir lite svettig på överläppen när jag tänker på att Microsoft har en spelkonsol med förmågan att pressa ur sig sex teraflops på gång och på att 10-11 månader verkligen bara kommer att swischa förbi, sen sitter vi där och lirar Halo 6 i native-upplösningen 3840 × 2160 med en bilduppdatering på 60 bilder per sekund. För det känns som att det är där vi bör stå idag, det är där vi borde vara.

Jag har tänkt mycket på det här under de sex månader som jag varit pappaledig. Jag har spelat ett till fullo uppskruvat och moddat The Witcher 3 på min PC och svettats åt vad snyggt det stundtals är. Jag har kikat på ett antal nysläppta Ultra HD Blu-rays och tänkt en del på framtiden när det gäller spel och film och hur jag ställer mig till den standard som nu är satt. Allt kan förvisso förändras på en natt (det har vi sett förr) men den 4K-hysteri som nu råder kanske inte är det vi egentligen behöver? Missförstå mig rätt nu, jag älskar prylar, ny teknik och fantastisk bildkvalitet - men när det går åt så otroligt mycket prestanda för att rendera en bild som många gamers egentligen inte kan ta del av, är det då rätt att lägga all fokus där?

På 140-tumsduken som vi har i redaktionens testrum, tillsammans med projektorn Sony VPL-VW520ES går det såklart superlätt att se skillnad mellan The Amazing Spider-Man 2 på 4K Ultra HD Blu-ray och The Amazing Spider-Man 2 på traditionell Blu-ray. Bilden är mer detaljerad, erbjuder ett lugn och en följsamhet som saknas i 1080-diton och på så stor bild är det fullständigt självklart att 4K som format är proppat av förtjänster. Skillnaden här är dock att en film bara är en film, här måste vi aldrig offra en sak för att få en annan.

När det gäller dagens spel, dagens standarder i spelvärlden och den 4K-hysteri som råder just nu - ser det såklart helt annorlunda ut. Extremt få spelar på en 140-tumsduk (det är inte ens särskilt njutbart, om ärligheten ska fram) och väldigt få skulle välja 4K-upplösning och 30 bilder per sekund med standardgrafik - före 1920x1080p med 60 bilder per sekund och ordentliga mängder grafiskt godis. För idag, som det ser ut just nu, finns det ju dessutom helt okej 4K-scalers inbyggt i flertalet av dagens topp-TV:s som skulle kunna jobba med interpoleringen medan Playstation 4 Pro och Xbox Scorpio lade allt krut på de snyggaste och mest följsamma spelvärldarna som någonsin har skådats. Här vore det skoj att höra vad du tycker, hur du ser på det som sker i spelvärlden just nu.



Loading next content