Svenska
Gamereactor
artiklar
Uncharted 4: A Thief's End

(Vs) Uncharted 4: A Thief's End vs Rise of the Tomb Raider

De två äventyrsgiganterna går upp mot varandra för att bevisa vem som faktiskt är spelvärldens motsvarighet på Indiana Jones...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Naughty Dogs Uncharted och, numera, Crystal Dynamics Tomb Raider. Jämförelser mellan dessa två legendariska skattjägare, mästerklättrare och kulsprutande överlevare har gjorts flitigt sedan dagen då Uncharted-serien gjorde debut för nästan ett decennium sedan. Vilken av dessa ikoner som är "bäst" låter vi er själva avgöra men vilket av de respektive seriernas senaste titlar är vassast - det är vi här för att avgöra här och nu. Detta görs i vanlig ordning genom olika kategorier och först ut är...

Spelbarhet
Med Uncharted 4: A Thief's End introducerade Naughty Dog en rad av spännande spelmekaniska tillägg och putsade utöver det deras existerande grund till absurdum, vilket resulterar i den mest raffinerade, dynamiska och omvälvande upplevelsen som går att finna med Nathan Drake i huvudrollen. Att smyga sig upp på sina fiender och neutralisera dem tyst var nu möjligt i större utsträckning än förut, änterhaken tillät några oerhört häftiga spelarkontrollerade actionsekvenser och genom att öppna upp bandesignen och ge Drake och kompani en jeep fick vi utforska världen på ett spännande sätt och spelet tappade aldrig fokus.

Rise of the Tomb Raider erbjuder inte samma finputs och skillnaden från föregångaren till uppföljaren är knappt märkbar för den oinsatte. Men det går inte att förneka att Lara Crofts äventyr är mer mångsidigt än Drakes. Den Lara du börjar spelet med är inte densamme som den du slutar med och genom spelets gång kommer du ha fått lägga vantarna på hjälpsamma prylar som låter dig navigera spelvärlden på nya sätt och öppna upp nya passager. Rise of the Tomb Raider är som sagt inte i närheten lika perfektionistiskt skapat som Naughty Dogs senaste verk men det erbjuder mycket som inte går att finna i Uncharted 4. Kampen om spelbarhet är väldigt jämn här, då båda alternativ har sina för- och nackdelar men någon måste få den första poängen. [Vinnare: Rise of the Tomb Raider]

Uncharted 4: A Thief's EndUncharted 4: A Thief's End
Detta är en annons:

Story
I denna kategori är det desto lättare att utse en vinnare. I A Thief's End berättar Naughty Dog den perfekta historian att fungera som ett slutgiltigt avslut för deras älskade Nathan Drake och manuset är så mycket bättre skrivet än det i Rise of the Tomb Raider (och även tidigare Uncharted-titlar) att det är rena blodbadet. Med en man som Neil Druckmann, som även gav liv till världen och karaktärerna i The Last of Us, i författarpositionen fick vi en mognare och många gånger mer nyanserad berättelse än tidigare, där teman som identitet, lojalitet, svek och passion kontra besatthet behandlades med laserprecision. Det var den ultimata actionmatinén för spelmediet, som likt The Last Crusade vidare utforskade och fördjupade spelaren i den redan ikoniske protagonisten genom att utforska hans bakgrund och familj.

I direkt jämförelse blir storyn i Rise of the Tomb Raider rätt ynklig. Crystal Dynamics har gjort sitt bästa för att hålla spelaren engagerad genom äventyrets gång men premissen är inte spännande nog och sidokaraktärer som Jonah och skurkarna är mest där i bakgrunden och fyller sina syften utan att göra avtryck. Värst av allt är kanske att Lara Croft själv inte hyser ett uns av den charm eller pondus som hennes gamla jag gjorde, vilket gör henne ganska svår att tycka om. [Vinnare:/i> Uncharted 4: A Thief's End]

Grafik
Ni vet redan vilket spel som kommer ta hem den här kategorin. Det handlar givetvis inte om att Rise of the Tomb Raider är ett fult spel, inte på långa vägar. Snarare är det så att Uncharted 4: A Thief's End är så överlägset det allra mesta som går att spela idag att det nästan är orättvist att jämföra. Det är, som bekant, det snyggaste konsolexklusiva spelet genom alla tider. För mig börjar det i det här fallet med animationerna, för maken på realistisk och följsam rörelse i spel får man leta efter.

Nathan har en realistisk tyngd som saknas i både föregångarna och Tomb Raider och det är en fröjd att se hur hans kropp absorberar kollisionen med marken när han landar från en hög höjd, hur realistisk transitionen mellan klätterpunkter ser ut och hur han använder axelremmen på ett tvåhandsvapen för att hänga den på ryggen (medan det sker med magnetisk magi i andra spel). Ljuseffekterna är helt makalösa och vi älskar hur ljuset tränger igenom det tunna brosket i Nates öra och hur växtlighet reflekterar det. På tal om växtlighet - hur snyggt reagerar det inte på Nate när han vadar igenom ormbunkar och högt gräs? Texturer håller osedvanligt hög kvalitet och vi ska inte tala om de detaljerade karaktärsmodellerna, och hur kusligt naturtroget skådespelarnas rörelser och maner fångats i spelmotorn. Jordskredsseger, helt enkelt. [<i>Vinnare: Uncharted 4: A Thief's End]

Detta är en annons:
Uncharted 4: A Thief's EndUncharted 4: A Thief's End

Ljud
Det är inte svårt att dra en vinnare här heller. Bara en sådan sak som att röstskådespelet (nåväl, det behandlas som mer traditionellt skådespel i Uncharted 4, men ni förstår) är sjumilakliv bättre i Naughty Dogs äventyr än i Rise of the Tomb Raider talar sitt tydliga språk och även viktiga saker som vapenljud och bakgrundsväsen håller högre klass. Skillnaden i det avseendet är inte riktigt lika stor som rent grafiskt, så något som hade kunnat rädda Lara i den här kategorin är ett riktigt minnesvärt soundtrack - vilket Uncharted 4: A Thief's End gör bäst också.

Henry Jackmans tolkning av det gamla, vid det här laget, klassiska Uncharted-temat är inte lika muntert och upplyftande som originalet men det är inte mindre effektivt i att väcka andra känslor. Kompositionen For Better or Worse är oförglömligt för alla som upplevde den lika vackra som dystra jeepfärden med en viss journalistkumpan mot spelets sista akt och The Twelve Towers fick adrenalinet att pumpas ut i några av de mest episka av eldstrider. [Vinnare: Uncharted 4: A Thief's End]

Innehåll
Har du sexhundra kronor i näven och står och överväger att köpa antingen Uncharted 4: A Thief's End eller Rise of the Tomb Raider är det svårt att göra fel. Båda har gott om äventyrande att erbjuda, men fördelningen är lite annorlunda titlarna emellan. I Rise of the Tomb Raider finner du den kanske matigaste kampanjen av de båda alternativen - förutsatt att du är den typen av spelare som gillar att genomsöka världens varje hörn och till skillnad från i Uncharted 4: A Thief's End finns det här en hel del sidoaktiviteter att dra ut på. Å andra sidan är inte Uncharted 4 ett kort spel på något sätt, och här finner du dessutom seriens bästa multiplayerläge. Naughty Dog har gjort ett bra jobb med att uppdatera denna komponent med gratisinnehåll sedan lanseringen och det har gett fans gott om anledning att fortsätta komma tillbaka.

I denna kategori finns det ingen självklar vinnare eller förlorare då båda titlar har mycket att erbjuda men i slutändan känns det ändå som att ett välgjort, matigt flerspelarläge väger tyngre än sidoaktiviteter och utmaningslägen. Tuff fajt, men vinnaren blir... [Vinnare: Uncharted 4: A Thief's End]

VINNARE: UNCHARTED 4: A THIEF'S END
Det är inte ett tacksamt jobb att gå upp i boxingringen med Naughty Dog, som ju på senare år har visat sig vara en av planetens absolut bästa spelutvecklare. Som sagt - mellan dessa spel är det svårt att välja "fel" då de båda är utmärkta äventyrsspel men den fingertoppskänsla och expertis som Sonys älsklingar sitter på är helt enkelt hejdundrande väldig.

Relaterade texter



Loading next content