Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
ARTIKEL

En pratstund med Dice

Mitt bland all kalabalik och vansinnga upptåg på Dreamhack fanns EA tillsammans med Dice för att bjuda tjugotalet speljournalister på en omgång stryk i Battlefield 2, men även för att svara på frågor.

På Dreamhack är det inte bara nätverksspelande gamers som befinner sig. EA hade tillsammans med Dice, utvecklarna bakom det kritikerrosade Battlefield 2, en pressvisning där tjugotalet journalister och branschmänniskor fick chansen att testa spelet i drygt tre timmar, mot just Dice. Mellan de aningen ojämna matcherna gavs även chansen att prata med en person från Dice. Jag slog mig ner med Niklas Fegraeus, animatör och speldesigner.

Hur nöjda är ni med det färdiga spelet?

- Det går inte vara mer nöjd. Vi har slitit och kämpat, finputsat och slipat, allt för att spelaren ska få en så positiv spelupplevelse som möjligt. Så, kort och gott - skitnöjd.

Vilka nyheter tror ni att fansen kommer att uppskatta mest med det nya spelet?

- Jag tror att Squad-systemet kommer bli oerhört omtycket. Även om Battlefield 1942 var ett lagbaserat spel var det sällan spelaren kände sig delaktig i ett lag. Många sprang bara omkring och sköt hejvilt, utan någon egentligen koll på vad som hände. Med Squad-systemet vill vi införa ett mer strukturerat sätt att spela. Spelaren ska såklart fortfarande agera självständigt, men får order av ett truppbefäl om var man ska gå och dylikt. Detta låter spelare som inte ens talar samma språk kommunicera med varandra, och på så vis skapa en lagkänsla.

Till Battlefield kom det en modifikation som hette Desert Combat och som blev jättepopulär. Har ni några planer på att själva göra modifikationer eller släppa några expansioner till Battlefield 2?

- Som det ser ut nu har vi inga direkta planer på några expansioner, men man vet aldrig vad som händer i framtiden. Det får tiden utvisa. Vad beträffar mod-scenen stödjer vi den till fullo. Modifikationer är viktigt för att ett spel ska behålla sin livslängd. Jag har själv spelat Desert Combat och tyckte mycket om det, det var det som sagt många andra som gjorde också. Vi släpper ju till exempel vårt utvecklingsverktyg så att fansen ska få lättare att skapa modar.

Hur föredrar du själv att spela Battlefield 2?

- Jag är en sådan som gillar att vara på marken och hjälpa mina lagkamrater så mycket som möjligt. Engineer och Medic är nog mina två favoritklasser. Finns inget som slår att reparera en stridsvagn i ett ösigt kulregn eller återuppliva sina svårt skadade lagkamrater.

Vad tycker du om Dreamhack som event?

- Jag har inte hunnit titta omkring sådär jättemycket, men av vad jag sett är det mycket imponerande. Det är perfekt för den här typen av uppvisningar och lanseringar. Spelaren får en chans att komma nära företagen i och med alla de bås som är uppställa överallt, vilket är bra för båda parter.

Vad anser ert utvecklingsteam om Battlefield 2: Modern Kombat som är ett helt annat spel än ert, men som använder samma namn?

- Jag personligen tycker det verkar riktigt lovande. Det är ju till konsol och har ju därför inte samma förutsättningar när det gäller kontrollen och det tekniska. En mus och tangentbord erbjuder en helt annan typ av kontroll jämnt emot en handkontroll, men jag tycker att de har löst det bra i Modern Kombat. Spelet är ju ganska omgjort, just för att passa konsolformatet bättre.

Tycker du inte att ni lagt ribban lite väl högt när det gäller systemkraven? Jag har hört många som klagar på att spelet inte fungerar på deras burkar, när andra moderna FPS gör det.

- Sådär är det alltid när man gör ett PC-spel. Det är omöjligt att göra alla tillfredsställda när det gäller hårdvarubiten, då alla har olika datorer. Jag har till exempel hört andra saker, där spelare faktiskt är nöjda med att spelet fungerar så pass bra som det gör på deras äldre datorer. Samtidigt kan vi inte heller sätta ribban för lågt, då vi riskerar att bli "out-dated", något som ständigt händer i FPS-världen där den nyaste tekniken säljer mest. Vi känner att vi är nöjda med de systemkraven som vi har, även om det innebär att vissa inte kan spela vårt spel, vilket givetvis är tråkigt.

------------------------------------------------------------------------------

Bild 1
"Gänget" gör sig redo för att spela. Tjugo minuter senare var rummet fyllt av bly, rökmoln och granateld. Vi misstänker att mannen i svart hår är dansk.

Bild 2
Den utrustning som vi spelade på. Notera den trendriktiga, röda, påsen som står på govlet. Den tillhör signerad och fylldes med gratisprylar utan dess like.

Bild 3
EA:s talesman förklarar läget för dagen, hur spelsessionen ser ut och vilka tider som gäller.

Bild 4
Mannen med världens mest svårstavade namn, Niklas Fegraeus, som bjöd på en mycket trevlig pratstund.

Battlefield 2Battlefield 2Battlefield 2Battlefield 2
Battlefield 2Battlefield 2Battlefield 2Battlefield 2
Battlefield 2Battlefield 2Battlefield 2Battlefield 2
Battlefield 2Battlefield 2Battlefield 2Battlefield 2
BETA +