Svenska
Gamereactor
artiklar
Epic Mickey 2: The Power of Two

Epic Åberg 2: Två legendarer möts

Warren Spector flögs in från USA till Lasse Åbergs ladugård i Bålsta för att prata om sitt kommande Epic Mickey 2: The Power of Two. Häng med när två legendarer möts vid en gemensam knutpunkt: kärleken till en av vår tids största, popkulturella ikoner

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

En svinkall novemberdag 2010 klev jag och Jonas Elfving av pendeltåget i Bålsta, ett litet samhälle omgivet av åkermark beläget mellan Stockholm och Uppsala. Jonas hade värpt, ruvat på och kläckt en idé om att vi skulle intervjua Lasse Åberg tillsammans. Promenaden från stationen mot mötesplatsen, Lasses eget museum, präglades av oklara förväntningar och klagomål över den bitande vargavintern, som gnagde frenetiskt på våra öron och fingrar. Det var trots allt inte självklart vilken nytta besöket skulle ha för vårt ändamål: att skriva en lite annorlunda artikel i samband med Musse Piggs återkomst till spelvärlden, Epic Mickey till Nintendo Wii.

Men det blev lyckat. Att tvingas utstå lite kyla var en liten sak när Lasse visade sig både vara väldigt ödmjuk och mysig, men framförallt en outtömlig källa för Disney-kuriosa. Vi blev nöjda med både besöket, materialet vi hade samlat in och i slutändan även artikeln. Så var det med det, tänkte vi. Men det slutade inte där. Disney tyckte det var en så pass rolig grej att de valde att placera ett event för Musses nästa spel, uppföljaren Epic Mickey 2: The Power of Two, i just Bålsta. Och den här gången var hela den nordiska spelpressen samt Epic Mickeys legendariska producent Warren Spector inbjudna till kalaset.

Epic Mickey 2: The Power of Two
Lasse Åberg och Warren Spector i djup diskussion mellan montrarna i Åbergs Museum. Lasse fascinerades av Warrens spejsiga kamera som visade sig kunna skifta fokus på bilderna efter att de var tagna. The Power of Two, som sagt.

Att det blev just Warren Spector som kom att forma Musses återkomst var mest en lyckosam slump. Junction Point, Warrens studio, brottades nämligen med problem efter bildandet 2005. När vi slår oss ned i ett par röda fåtöljer i den renoverade 1800-talsladugården som utgör Åbergs Museum, förklarar han hur det gick till.

Detta är en annons:

- Det har varit en lång resa för mig, utan tvekan. Jag startade upp studion 2005 för att jag ville göra en väldigt specifik sak som de jag jobbade för, Eidos, inte ville göra. Jag ville göra digitala, episodiska, TV-serieinspirerade spel i kontrast till de blockbustertitlar som jag hade arbetat med tidigare. Jag ville pröva på något annorlunda sätt att få ut spelen. Jag lade ned mycket tid för att få det igenom, men inget hände. Ingen ville finansiera den typen av upplägg, förklarar Warren. Han fortsätter:

- Sedan fick jag napp på att påbörja ett episkt fantasyspel som jag länge velat göra, men utgivaren backade till slut ur. Vi hittade snart en annan utgivare, som så småningom också bestämde sig för att dra sig ur. Sedan kom vi i kontakt med Valve. Junction Point existerar idag tack vare Valve. Jag hade sinat på medel för att finansiera studion själv och de klev in och hjälpte oss. Sedan fick vi ett förslag från annat håll att göra ett ninjaspel i modern miljö, men även där så backade utgivaren ur projektet. Det var galet. Vi höll på i fyra år utan att få till något.

Epic Mickey 2: The Power of Two
Warren Spector är känd för spel som Deus Ex, Thief och System Shock. Och Epic Mickey, så klart.

Warren Spector är känd för att ha haft en avgörande roll i utvecklandet av kultförklarade spel som Deus Ex, Thief, Ultima och System Shock. Det har givit den skägg- och glasögonprydda herren med den mjuka framtoningen en legendstatus i branschen. Att han gick från att göra relativt våldsamma och vuxna action- och rollspel till att göra ett Wii-spel om Musse Pigg överraskade många. Inklusive honom själv.

Detta är en annons:

- Det fanns inte en tanke från mitt håll att göra ett Musse Pigg-spel innan Disney frågade. Jag älskar Disney, växte upp med Disney och växte aldrig ifrån Disney, men jag gör inte spel gjorda för barn. Disney har gjort ett bra jobb med att positionerna Musse som en karaktär för just barn.

Det var när Warren höll på att pitcha en annan idé för diverse utgivare som hans agent sade att de borde testa med Disney. Han trodde inte på sin agents förslag, just på grund av Disneys stämpel som ett nöjesföretag för barn, men gick till slut med på att boka ett möte.

Epic Mickey 2: The Power of Two
Warren Spector och Disney kom till slut överens om att Junction Point skulle få göra deras nästa Musse-spel, vilket blev Junction Points första projekt sedan grundandet 2005.

Precis som Warren hade förutsatt verkade företagstopparna på Disney ointresserade av hans idé. Han såg hur de snart började ta fram och knappa på sina Blackberry-telefoner. Det han inte visste var att de höll på att skicka textmeddelanden till varandra. I SMS:en diskuterade Disney-topparna om de skulle erbjuda Warren att göra det nya Musse Pigg-spel som de ville ge ut. Och så blev det. Förslaget lades fram.

- Jag sa nej. Jag gör inte spel för barn.

Men så förklarade Disney-topparna för Warren att han fick göra precis vad han ville med den ikoniske karaktären. Då blev det en helt annan femma. Det ena ledde alltså till slut till det andra, och Junction Point fick äntligen ge sig i kast med sitt första, riktiga projekt. När Epic Mickey kom ut fick det ett överlag varmt mottagande av spelpressen, och blev dessutom en försäljningsmässig succé. Faktum är att Epic Mickey är ett av de hittills bäst säljande tredjepartsspelen till Wii, som ni vet är den överlägset mest sålda konsolen under denna generations hårdvara.

Epic Mickey 2: The Power of Two
Att det första Epic Mickey enbart kom ut till Wii var ett strategiskt beslut från Junction Points sida. "Sätt dig i min sits", säger Warren Spector. "Skulle du försöka få spelare som gillar att klä sig i rollen som Mario eller Master Chief att spela som Musse Pigg?" Försäljningssuccén och faktumet att förfrågningarna började hagla in från HD-spelarna gör dock att uppföljaren släpps till fler format.

Att det skulle bli en fortsättning var därför en no-brainer. Epic Mickey 2: The Power of Two har utannonserats, förutom till Wii, även till Xbox 360, Playstation 3 och PC. Låt oss lämna samtalet med Warren Spector för en stund och titta närmare på uppföljaren, som introducerar en rad nyheter.

Den mest uppenbara är den högupplösta grafiken. Wii är fortfarande huvudplattform för spelets utveckling, men det innebär inte att HD-konsolerna kommer att dras med en halvdan portning med lågupplösta texturer. Världarna är betydligt skarpare med klarare kulörer och fler detaljer. Den distinkta, fantasieggande, färggranna och med Warrens hjälp aningen skruvade Disney-stilen gör sig definitivt bra i högupplöst format.

Versionen jag testar har inte ens gått in i alpha-stadiet, så vissa skavanker såsom haltande bilduppdatering och aningen obekväm spelkontroll gör sig påminda. Warren säger sig dock vara medveten om detta, och trycker särskilt hårt på att den i det första spelet kritiserade kamerakontrollen kommer att åtgärdas.

Epic Mickey 2: The Power of Two
Med penseln i högsta hugg ska Musse åter igen ställa saker och ting till rätta i Cartoon Wasteland. Denna gång drabbas den underliga platsen av mystiska naturkatastrofer.

Det näst mest uppenbara är att man kan samarbeta med en kompis genom hela äventyret. När som helst kan en andra spelare ta kontroll över Walt Disneys sorgligt bortglömda karaktär Oswald the Rabbit, föregångaren till Musse Pigg. Skärmen delas då mitt itu på vertikalen och spelvärlden Cartoon Wasteland, en sorts alternativ Disney-dimension där alla bortglömda karaktärer huserar, kan utforskas tillsammans. Det finns en väldigt intressant historia kring Oswald och ju längre man tänker på konceptet att låta honom äntra rampljuset igen efter mer än 80 års frånvaro, desto mer genialt framstår det som. Men mer om det senare.

Sång kommer också att vara en viktig del i Epic Mickey 2: The Power of Two - ja, röster överhuvudtaget. Något som saknades i föregångaren. Vilket betyder att Oswald, som endast figurerat i stumfilm tidigare, kommer att tala för första gången någonsin.

Det här med sång är något som Warren är rädd för att spelare per automatik kommer att ta avstånd från. Men det kommer endast att implementeras på ett "icke-hotande, icke-störande" sätt, som Warren uttrycker sig, i spelets storydrivande mellansekvenser. Jag fick ta del av öppningsscenen där förra spelets antagonist, The Mad Doctor, brister ut i skönsång och sträcker ut en ursäktande hand mot Wastelands befolkning som han tidigare behandlat så nedrigt. Roligt, välproducerat och framförallt väldigt Disney, vars animerade filmer har just sången som signum.

Epic Mickey 2: The Power of Two
Spelet kommer att skifta mellan ett 3D- och 2D-perspektiv. Samtliga nivåer kommer att vara nedströsslade av mer eller mindre kända objekt från Disneys värld.

Epic Mickey 2: The Power of Two är precis som sin föregångare ett plattformsspel som alternerar mellan navigering i 3D- och 2D-miljöer. Vill eller kan man inte spela tillsammans med en kompis går det givetvis bra att spela ensam. Oswald kontrolleras då av spelets artificiella intelligens. Vissa platser i spelvärlden kan dock bara upptäckas om man är två. Junction Points ambitioner är att verkligen omfamna konceptet med att berätta en historia för två personer. Warren förklarar detta lite närmare:

- Det är ett par saker jag vill uppnå när jag gör spel. En av dem är känslan jag fick första gången jag spelade Dungeons & Dragons. Som när man sitter och berättar en historia tillsammans där spelarna helt kan strunta i vad spelledaren säger, gå sina egna vägar och se hur spelledaren anpassar sig därefter. Med Epic Mickey 2 tar vi små steg mot detta. Du kan välja att slåss mot allt i spelet, men du kan också klara ut det utan att slåss överhuvudtaget. Du kommer alltid att ha val när du ska interagera med spelvärlden och karaktärerna. På Junction Point har vi en regel där vi aldrig får säga att "spelaren måste göra detta", berättar Warren.

- När du klarat ut Epic Mickey 2 och berättar om din upplevelse vill vi att den ska vara annorlunda än din kompis upplevelse som också just klarat ut spelet. Då vet jag att vi har vunnit. Det kommer finnas massor av händelser som du upplevt i Epic Mickey 2 som din kompis inte upplevt, och vice versa.

Epic Mickey 2: The Power of Two
Samarbete är en av hörnstenarna i Epic Mickey 2. Musse och Oswald har olika förmågor som ibland måste kombineras för att lösa diverse problem.

Att höra det här överraskar mig en aning. Det låter lite som att Junction Point strävar mot en upplevelse som spel som The Elder Scrolls V: Skyrim och Mass Effect-serien erbjuder. Mycket riktigt nämner Warren utvecklarna Bethesda och Bioware som inspiratörer inom branschen. Jag fick inte se några konkreta exempel på hur vi ska få se detta realiseras i Epic Mickey 2. Det återstår att se, men låter onekligen intressant.

Kärleken för Musses nyvunna co-op-partner Oswald lyser igenom när man talar med Warren Spector. Oswald var som sagt Walt Disneys föregångare till den tecknade musen som idag är en av de starkaste, popkulturella ikonerna som finns. Walt Disney förlorade dock rättigheterna till Oswald, då han närmast tvingades att skriva över dem till sin tidigare arbetsgivare. Att roffa åt sig varumärket men strunta i talangen bakom visade sig turligt nog vara dumt. Men Walt Disneys och Musses enorma framgång blev Oswalds olycka. Inte förrän i slutet av 00-talet köpte Disney tillbaka rättigheterna för Oswald.

- Det är nästan något bibliskt med historian om Oswald. Han är den "äldre brodern", "förkastad" av sin "fader" till "lillebrors" fördel. Hela idén med att denna underbara kanin, så kaotisk och full av energi, bara blir glömd. Hur kan man inte älska det? Jag vill göra honom mer populär än Musse Pigg. Alla på Junction känner så. Han är verklig för oss, säger Warren.

Epic Mickey 2: The Power of Two
De utseendemässiga likheterna mellan Musse och Oswald är påtagliga. Personlighetsmässigt är dock Oswald betydligt busigare och galnare.

Under själva presentationen av Epic Mickey 2: The Power of Two, innan jag får chansen sitta ned med honom öga mot öga, visade Warren Spector en samlad press något riktigt häftigt. Rent utav historiskt. Något som han "skulle förlora sitt jobb för om vi filmade det". Det var nämligen en tidigare förlorad 5-minutersfilm med Oswald i huvudrollen. Tidigare trodde man att det bara fanns 13 av de totalt 26 filmer om Oswald kvar. Resten var förlorade. Men nu hade man nyligen hittat en fjortonde. Och den visade han för oss.

Filmen demonstrerade verkligen det där kaotiska och energiska med Oswald som Warren nämnde. Den påminde om den för oss svenskar klassiska julaftonsvykortet från Musse, Långben och Kalle Anka när de är på husvagnssemester. Men istället är det alltså Oswald och den enbente föregångaren till Svarte-Petter, Peg-Leg Pete, som tjyvåker med ett tåg och gör frukost av vad naturen ger dem. Det är närmast surrealistiskt. Både privilegiet att få se denna förlorade skatt, men också filmen i sig.

Oswald demonterar en hönas huvud för att plocka ut ägget som ligger och skramlar inuti kroppen. Han monterar sedan huvudet igen på hönans bakdel som förvirrat flyger iväg baklänges. Peg-Leg Pete steker ägget på Oswalds rumpa som just har fattat eld, och de båda blir tvungna att fly när en konstapel med extremt lång och flexibel överkropp upptäcker dem. Och så fortsätter det.

Epic Mickey 2: The Power of Two
Undertecknad fick gå en snabbkurs i hur man ritar Musse Pigg. Musse var gjord för att enkelt kunna ritas och animeras, med cirklar i olika storlekar som bas.

Det är tecknad slapstick i dess råaste, mest fantasifulla form. Det är framförallt väldigt roligt (trots att filmen är från 1928!) och några i publiken kluckar av skratt, trots avsaknad av all form av ljud och musik. Disney ska så småningom restaurera, lägga på ljud och släppa denna klenod officiellt. Håll utkik.

- Oswald är den mest "tecknade" karaktären Disney någonsin skapat. Musse är väldigt mycket rotad i verkligheten. Det är svårt att tänka sig honom lossa av sitt eget huvud och använda det som ett bowlingklot eller slita av sig sin egen arm och använda den som en bumerang. Oswald gör sådant hela tiden. Han är verkligen en fantastisk, "tecknad" karaktär. Det tilltalar mig väldigt mycket, säger Warren.

Oswalds galna personlighet kommer givetvis att återspegla sig i spelet. En förmåga han har, som Musse inte har, är just att använda sin egen arm som ett projektilvapen.

Epic Mickey 2: The Power of Two
Lasse kommer ihåg det senaste mötet vi hade, men har förträngt vad som stod i den förra artikeln. "Jag har ju haft en långfilm emellan", sade han. Direkt därpå konstaterar han dock att "spel är konst". Du är ursäktad, Lasse.

Att få tillgång till och använda sig av hela Disneys historia och dessutom kunna sätta en egen twist på det, har tillåtit Warren Spector att undvika att göra ett barnspel. För det hävdar han bestämt: Epic Mickey är inte ett spel gjort för barn, även om det absolut lämpar sig även för det segmentet. Warren Spector säger att han bara gör spel som han själv skulle vilja spela. Med lite procentsatser visar han att medan en ganska stor del av de som spelade Epic Mickey var under 12 år, så var över hälften mellan 18 och 54 år.

På frågan om vad han tycker om Lasse Åbergs museum svarar Warren:

- Jag är hänförd. Jag har själv en samling av Disney-memorabilia som imponerar på många, och jag tappar nästan förmågan att prata när jag ser Lasses. Han har saker som jag hört om men aldrig sett. Han har saker där som jag inte ens har hört talas om.

Epic Mickey 2: The Power of Two
Warren Spector blir alldeles till sig när Lasse ger honom två gamla Disney-leksaker i trä från Sverige.

När dessa Disney-entusiaster Warren Spector och Lasse Åberg möts, kan jag inte hjälpa att bli lite varm i kroppen. En värme som kulminerar när Lasse ger en mållös Warren Spector gåvor i form av två gamla, svensktillverkade Disney-leksaker. Warren är märkbart tagen av generositeten och upprepar att han snart kommer att börja gråta. Det gör han inte, men säger:

- Det är fantastiskt vilka band som finns mellan Disney-fans. Jag hör ofta från tonåringar och vuxna att de har vuxit ifrån Disney. Det är bara sorgligt. Tänk på hur mycket glädje de skulle finna om de bara öppnade sina sinnen en aning. Jag har heller aldrig fått så mycket fanmail som jag fått i samband med Epic Mickey. Antagligen mer än allt annat jag gjort, tillsammans. Disney levererar på en känslomässig nivå hos fans som nästan är chockerande.

Att det som vi lagom oblygsamt vill hävda började den där svinkalla novemberdagen 2010 skulle mynna ut i detta möte, gamla Disney-entusiaster och legendarer emellan, var ju inte meningen. Men historien är oförutsägbar, snårig och fylld av slumpmässiga men avgörande ögonblick. Det skulle nog både Walt Disney och Warren Spector kunna vittna om.

Epic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of Two
Epic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of Two
Epic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of Two
Epic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of TwoEpic Mickey 2: The Power of Two

Relaterade texter

Epic Mickey 2: The Power of TwoScore

Epic Mickey 2: The Power of Two

RECENSION. Skrivet av Jonas Elfving

Warren Spector placerar sin nya favoritmus sida vid sida med en klurig kanin, slänger in co-op i mixen och serverar oss Epic Mickey 2. Är det lika bra som första vändan eller ej?



Loading next content