Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
artikel

5 saker vi avskyr i Forza Horizon 3

I den näst sista delen i den här artikelserien pratar vi om sakerna vi hatar i Playgrounds senaste...


Forza Horizon 3 är förmodligen fjolårets bästa bilspel i arkadgenren. Det är snabbt, roligt och våldsamt, ögonsmältande läckert. De långa krokiga vägarna i de fuktiga skogarna blandas med vidsträckta ökenlandskap samt sprudlande städer, och antalet bilar som finns med är rent av gastkramande. Forza Horizon 3 belönades med vårt näst högsta betyg (med all rätt) när vi recenserade det men det finns trots det ett par punkter som vi har börjat avsky med spelet med tiden.

Forza Horizon 3
Detta är en annons:

(1) Spelvärlden är för innehållslös
Detta kanske låter konstigt men tittar vi på det massiva Australien som breder ut sig i Forza Horizon 3 är det lätt att tappa andan, men stort betyder inte alltid bra. Visst är själva grunden i spelet, bilkörningen, rolig men att behöva tokköra genom hela kartan för att upptäcka en gömd bil eller köra sönder ännu en reklamskylt för mer erfarenhetspoäng blir i slutändan aningen tradigt. Istället snabbreser vi runt landet "down under" och gör de tävlingar som faller oss i smaken, vilket i slutändan gör att den fullkomligt gigantiska spelvärlden inte riktigt får den tid och behandling som den borde få. Visst finns det gott om andra trafikanter, ett par djur här och var men, när det utspelas i ett land som Australien där både variationen på landskapet är fantastisk och djurriket är massivt känns det ändå för innehållslöst.

(2) Brist på ordentlig utmaning
Till en början är Forza Horizon fyllt av olika tävlingar, hemligheter och olika stuntuppdrag, så till den grad att det är svårt att bestämma sig för vad man vill göra och vart man ska köra. Efter ett par timmar har vi med enkelhet samlat ihop så mycket pengar att vi kan köpa och uppgradera i princip vilken bil vi vill och på så sätt ha en enkel väg till första platsen i varje tävling. Det går definitivt att pilla med inställningarna och justera svårighetsgraden på motståndet, men det blir aldrig riktigt utmanande. Inte ens utmaningarna som är markerade som svåra får oss att svettas ymnigt och inta koncentrerade poser framför TV:n med framtänderna djupt pressade i underläppen och skrika av välbehag när dessa äntligen klaras. Istället blir det mest en axelryckning, en lång suck och sedan vidare till nästa grej.

(3) Festivalkonceptet känns urvattnat
Grundmallen i spelet är nästan identisk den i de två föregående spelen. Även om du tillträder som chef för festivalen den här gången betyder det egentligen ingenting. Strukturen blir exakt densamma - öppna ett nytt område, kör ett par tävlingar, avsluta med en showdown mot ett jetplan och repetera. Hela "bro-dude"-stämningen som råder känns inte bara tråkig, den irriterar oss till den grad att vi våldsamt greppar fjärrkontrollen och måste stänga av ljudet ibland för att inte tappa fattningen helt och ha sönder inredning och handkontroller. Till nästa del i serien hoppas vi verkligen att Playground Games gör någonting nytt och lite mer vågat när det gäller spelets övergripande tema och grund.

(4) Blueprint-skapandet engagerar inte
Att kunna utmana sina vänner och vrålskrika i sin mikrofonen samtidigt som du skrapar din väns rödskinande. blankpolerade och moddade LaFerrari är alltid lika roligt, och att skapa sina egna tävlingar kan absolut skapa mervärde för många men verktyget som följer med Forza Horizon 3 känns... slappt. På det stora hela är det fritt fram att skapa egna tävlingar, problemet som uppstår är att dessa inte skiljer sig särskilt mycket från de som redan finns i spelet via "Bucket List"-utmaningarna och de vanliga karriärtävlingarna. Blueprint-funktionen känns mer som ett artificiellt sätt att lägga till mer luft till spelet, vilket det faktiskt egentligen inte ens behöver.

Forza Horizon 3

(5) Off road-körningen är undermålig
Grunden i Forza Horizon 3 bygger såklart på Forza Motorsport och beräkningarna som görs i bakgrunden har det lite mer förspänt vid asfaltskörning. När nästan halva spelet kräver att vi ska köra på sand och grus tycker vi att mer fokus på just den fysiken hade varit trevligt. Nu blir känns det för understyrt och ofta som rena chansningar på hur vissa kurvor ska tacklas för att det ska bli riktigt intressant och det går lika bra att ta en framhjulsdriven, vridstark McLaren P1 ut på de sandiga vidderna som en Ford Raptor - och få ungefär samma resultat.

5 saker vi avskyr i Star Wars Battlefront
5 saker vi avskyr i Dark Souls III
5 saker vi avskyr i Overwatch
5 saker vi avskyr i Halo 5: Guardians
5 saker vi avskyr i Overcooked
5 saker vi avskyr i Final Fantasy XV
5 saker vi avskyr i The Last Guardian
5 saker vi avskyr i Doom

Detta är en annons: