Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
artikel

5 saker vi avskyr i Rocket League

Den allra sista delen av vår artikelserie är här. André berättar om fem irriterande saker i Psyonix älskade multiplayerparty

Att tända eld i stjärten på muskelpackade truckar och låta dessa sparka boll i en överdimensionerad bur var ett rent genidrag av Psyonix som i skrivande stund raggat hem 25 miljoner spelare. Vi på redaktionen är störtförtjusta i Raketligan, framförallt då känslan av att nita in ett stänkande kanonskott över luggen på en motståndare är nära erotiskt tillfredsställande. Men allt är inte turbo och vackra karossfinter, utan det finns ett par riktigt fula gropar i den nylagda asfalten som utvecklargänget bör ta itu med istället för att designa nya hattar.

Rocket League
Detta är en annons:

(1) Dessa eländiga avsparksmål
På vilket sätt kampen om stålbollen skulle inledas lär ha varit en svår sak för Psyonix att komma fram till. Som de flesta vet valde de att placera klotet i mitten av planen varpå samtliga spelare får en liten turbo-buffert de kan använda för att slänga sig dit först. Det finns en uppsjö av olika taktiker för detta, och när det är fler än två spelare på plan fungerar upplägget väldigt bra. Dock blir det inte samma solskenshistoria i det populära 1vs1-läget. När vi inte har tryggheten av en ytterligare spelare i ryggen blir de slumpartade avsparksmålen bara en ren frustration, och matcherna känns närmare ospelbara då vår ilska lätt kan ta över när bollen slås under oss, vidare mot en trött rullning in i eget mål. All möjlig turbo som kunde ha räddat saken har sedvanligt bränts upp i jakten på avsparken, så det är svårt att få en rättvis chans att styra bort skottet när det går din fiendes väg. En bättre lösning på detta hade varit om ett av lagen får börja med boll, vilket tagit väck slumpen tillräckligt för att vi inte ska hiva vårt tangentbord långt över horisonten.

(2) Spelare som behöver tvätta truten
Kommunikationen via text varierar självfallet beroende på om du sitter på konsol eller på PC. Via handkontroll blir pratet en smula begränsat då vi genom styrkorset endast kan välja bland sexton olika fraser att hysta iväg, något som kan definiera skillnaden på vinst och förlust de få gångerna då faktiskt taktiska meddelanden utbytes internt inom ett lag. Schysst snack om spelupplägg är dock en ovanlig syn till skillnad från den fullständigt haglande sarkasmen som svärtar ner näst intill varenda online-match vi deltar i. En ynka felmarginal när vi slänger oss för att rädda kassen från ett rykande snabbt kanonskott möts ofta av 22 stycken "What a save!" och felstavade vulgariteter. Sarkasm går förstås inte att förbjuda, något som Psyonix också talat om på sin hemsida. Dock uppskattar vi nu en genomtrevlig match så mycket mer i och med det rådande debattklimatet, och ser till att tacka ordentligt de få tillfällen som vi får rulla boll med tillmötesgående spelare.

(3) Serverproblemen
Bland det första vi får lära oss när det ska byggas ranking online är att genast bocka ur alla kontinenter som inte stavas Nordamerika eller Europa, såvida du inte uppskattar såpass stor fördröjning att det knappt går att pricka öppet mål förstås. Problemen slutar dock inte där, utan till och med när listan med aktiva spelare är uppe på årslönsnivåer går det ibland snett. Det är inte alls ovanligt att vi startar upp en härlig dubbeldatematch, endast för att finna oss som det tredje hjulet då vår partner aldrig kom med, och vi skickas mödosamt tillbaka till vänthallen. Det ska dock nämnas att Rocket League, när det väl fungerar, snittar ganska högt i antalet matcher vi hinner spela på kort tid. Allt annat än hur exempelvis Evolve kölhalade sina uppkopplade deltagare.

(4) Offline-läget för den ensamme spelaren
Lokal multiplayer blir allt mer och mer sällsynt, därför blir vi på redaktionen tillsammans med många av er läsare helt varma inombords när titlar smällt in stöd för just detta. Rocket League tillåter fyra spelare i split-screen, men för den som föredrar att lira ensam, eller rentav inte har möjligheten att koppla upp sig för stunden finns det inte mycket skoj att göra. Exhibition-matcherna bjuder nämligen på katastrofal artificiell intelligens, såpass illa att inte ens svårighetsgraden "Unfair" när vi som ensam spelare möter fyra motståndare blir till någon egentlig utmaning. Nu finns det förvisso ett likväl underhållande som utmanande träningsläge, men möjligheten att bränna iväg en hederlig match mot tufft motstånd känns oerhört bortprioriterat av Psyonix. Till den någon gång kommande uppföljaren av Rocket League ser vi gärna lika mycket kärlek till offline-motståndet som andra sportspel erbjuder - vad ska vi annars göra i väntan på felanmälningsteknikern när vår router överraskningsduschat i läskeblask?

Rocket League

(5) Målvakterna
Återförsäljare av handkontrollers bästa vän är och förblir den kampande fegisen som slått rot i något förbaskat hörn och bombar hem oförtjänt många poäng. Hur dessa spelare i valfritt action-lir ens kan leva med sig själva är en gåta svårare än The Witness, och självklart har dessa fegisar hittat in till Rocket League-servrarna också. Med både handbroms, parkeringsbroms och hjulklossar ställer de sig blixtstilla i målgården och bara väntar på att tjäna in enkla räddningar, något som tar väck charmen med snabba kontringar och välsmorda långskott totalt. Detta är inte bara ett problem för motståndarna, utan också om man får med sig en sådan tölp i sitt eget lag. Det fullständigt viner "Take the shot" och censurerade svordomar i chattfönstret medan vi för egen maskin försöker peta in en boll bakom ett stabilt försvar, helt utan någon att passa till. Det är få gånger som en redig knuff i ändan eller ett bestämt chattmeddelande får tomgångsköraren att tänka om - och just nu verkar det inte bättre än att vi får leva med det.

Detta är en annons: