Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar

Switch: Två veckor senare

Två veckor senare har Jonas Mäki berättat om sin tid med Nintendos nya konsol Switch, om vad som är bra, mindre bra och överraskande...


Kort tid innan Switch släpptes kunde vi bjussa på en artikel om förväntningar och tankar kring Nintendos nya konsol. Nu har den släppts sedan två veckor tillbaka och det har blivit hög tid att berätta lite mer om hur vi upplever maskinen, vad som varit bra och dåligt och hur framtiden mest troligt kommer att se ut.

Första officiella bilden på Switch visades i oktober förra året, då utan att avslöja några detaljer utöver hybridkonceptet.

Oftast när en ny konsol ska släppas så är det en i grunden ganska okomplicerad historia. De flesta av oss har naturligtvis varit med om det förr. Playstation 3 byttes mot Playstation 4 och Xbox 360 mot Xbox One. Det brukar göras med mer eller mindre lyckat resultat, men oavsett hur kul det är, så är det egentligen tämligen okomplicerat. Mer av samma, fast snabbare processorer och bättre grafikkort, typ.

Detta är en annons:

För Nintendo var det dock en helt annan historia. Det är ingen överdrift att säga att hela deras framtid som konsoltillverkare stod på spel när de för ett par veckor sedan dundrade ut uppföljaren till Wii U. Gamecube beskrevs på sin tid som en rejäl kommersiell flopp och Wii U sålde ändå bara drygt hälften av vad den gjorde i ett läge då spelbranschen var större än någonsin. Att utveckla konsoler är svindyrt och en sådan flopp till hade de nog inte klarat.

Joycons är en tämligen unik handkontrollslösning. Två ingår och de säljs parvis. Prislappen är ganska hög, men det är faktiskt billigare att spela multiplayer på fyra till Switch än Playstation 4 och Xbox One.

Så då var såklart frågan hur de skulle gå vidare. När Nintendo var som mest kraftfulla, med Nintendo 64, hamnade de långt, långt efter Sonys Playstation ändå. Och när de slog Playstation 2 i kategorin digitala hästkrafter så räckte det ändå inte för Gamecube - medan deras förhållandevis klenaste konsol Wii blev deras mest framgångsrika. Prestanda verkade alltså inte vara någon väg framåt, trots att det var vad högljudda gamers online förespråkade, inklusive mig själv. Med Microsofts och Sonys allt större fokus på grafik och teknik med Xbox Scorpio och Playstation 4 Pro tycks det vara helt rätt tänkt av Nintendo att lämna det bakom sig.

Dåvarande lika kultförklarade som älskade chefen Satoru Iwata hade en vision. Att spela Wii U och växla mellan skärm och TV var med ganska få undantag tämligen svårt att njuta av. Däremot var det många som gillade att kunna spela spel i sängen och använda TV:n till annat. Nintendo tog fasta på det och påbörjade utvecklingen av NX, något helt nytt, sades det.

Extraskärmen till Wii U kom sällan till riktig nytta och enheten gick inte att använda utanför hemmet.

Tyvärr fick Iwata aldrig se sin vision bli verklighet eftersom han gick bort för knappt två år sedan, men då var det mesta sannolikt redan spikat. Mycket av konsolen som släpptes härom veckan bär hans signum i form av experimentlusta och vilja att göra något som överraskar. Jag hade förmånen att få en Switch några dagar innan den släpptes och har nu hunnit bekanta mig med den ordentligt, och känner mig därför redo att avlägga rapport om hårdvaran i sig.

Det unika med Switch är i synnerhet idén om att det är en hybridkonsol som du kan spela hemma ansluten till din TV såväl som på resande fot. Det har Nintendo i reklamen försökt arbeta in nästan överdrivet hårt med småkrystade videos om folk som spelar multiplayer på de mest ologiska platser. Jag har gjort mitt bästa för att kunna spela Switch både här och där, och kan meddela att det faktiskt fungerar betydligt bättre än man kan tro, i synnerhet när man är två som spelar.

Super Bomberman R (bilden ovan) visar hur väl det fungerar att spela fyra på Switch utan TV-skärm.

På fyra personer kan det blir lite trångt framför den relativt lilla skärmen, men hjärterum, stjärterum och allt det där. Är underhållningsvärdet överordnat prestige och teknik är det ett högst överkomligt problem. Bland annat Super Bomberman R är ett utmärkt exempel på detta. Partystämningen infinner sig snabbt runt den lilla skärmen och alla kan (och vill) vara med och spela. Mario Kart 8 Deluxe kommer såklart nästa månad och då lär vi få se ytterligare prov på detta, då portabel multiplayer av detta slag helt enkelt är något alla konkurrenter saknar.

Det som annars var det första som slog mig när jag packade upp Switch var dels hur robust själva enheten kändes, samt hur plastig dockan är. Nintendo har en väldans massa utgifter med sin konsol konkurrenterna inte har, såsom skärm, två handkontroller (Joycons), nämnda docka, fler batterier och så vidare. Därför har den såklart inte prestandan hos de andra båda och det märks att de har genat lite för att få ner priset där det går.

Nintendo 3DS har dragits med problem gällande repade skärmar. Så har den som bekant ändå en vikdesign som gör att båda skärmar skyddas i hopfällt läge.

Skärmen har exempelvis inte Gorilla-glas som smartphones, vilket hade varit trevligt med tanke på att det trots allt även är en portabel enhet. Till skillnad från Nintendo 3DS (som också saknar Gorilla-glas) så finns ingen skyddande överdel som fälls över, och det finns redan rapporter från användare som säger sig ha fått repade skärmar, till och med från dockningsstationen. Att skaffa ett skärmskydd och/eller bra transportväska är alltså att rekommendera om du tänkt ta enheten med dig.

Joycon-enheterna är också lite fippliga och till skillnad från den användarvänlighet Nintendo alltid varit kända för, har dessa flera felmöjligheter och små reglage för av- och påkoppling. Största syndaren här är de Wrist Straps som gör enheterna lite mer bekväma att använda, men enkelt går att ansluta på fel sätt. Gör du det fastnar de rejält och ett barn skulle sannolikt inte klara att få av dem och risken för skador på utrustningen är uppenbar. Man kan såklart inflika att den som studerar ikonerna på Joycons faktiskt lätt kan se hur de ska hakas på, men att alls möjliggöra denna typ av felsteg är en designmiss.

Detta är en annons:
Detta är en annons: