Svenska
Gamereactor
artiklar
Star Wars: The Old Republic

Star Wars: The Old Republic - Legacy

Bioware är kända för sina komplicerade, atmosfäriska och episka rollspel, men de är minst lika kända för att vara ett företag som på allvar lyssnar på sina kunders kritik...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

I mars månad bevisade Bioware återigen hur mycket man bryr sig om sina fans när studion bjöd in representanter från såväl etablerade guilds som pressen för att prata direkt med utvecklarna om framtiden för Star Wars: The Old Republic. Självklart var Gamereactor på plats med anteckningsblocket i högsta hugg...

För den som inte är superinsatt på hur vädret fungerar i Texas kan jag berätta att sommaren inte känns alltför långt borta i mars. Tacksamt nog är den stora lokalen alldeles lagom fläktande, trots att vi är närmare 150 skallar som samlats för att dela idéer och kika på vad framtiden håller i sitt sköte. Bioware själva verkar sansade och glada när de skämtar och skrattar med varandra och oss som kommit för att hälsa på.

I organiserandet av det här eventet har Bioware varit otroligt generösa. Att betala för såväl flygbiljetter som hotellrum för en så stor grupp är ingen liten kostnad. Det må låta som smicker men jag märker verkligen att studion bryr sig genom hela vistelsen där mellanmannen klippts bort helt för att jag och många andra fans ska få möjligheten att prata direkt med de faktiska utvecklarna. Något som märks inte minst på hur studion själva skriver ned vissa av sakerna som vi som konsumenter har att säga om spelet i fråga. Är idéerna tillräckligt bra kommer de att ta sig ända in i spelet, får jag det förklarat för mig.

Star Wars: The Old Republic
Numera kan du vara far till din egen son. Du kan däremot inte vara son till din egen bror. Hoppas vi.
Detta är en annons:

Eventet öppnas i och med att James Ohlen inleder genom att berätta lite om siffrorna för Star Wars: The Old Republic. Två miljoner kopior har sålts, fyra miljoner karaktärer huserar galaxen, och den genomsnittliga speltiden per dag är hela fem timmar lång. Det är stora summor värda att fundera kring, men Bioware menar att dessa summor var ämnade ända från början. Det här var vårt första mål, men när dessa siffror uppnåtts började vi blicka mot framtiden, berättar Ohlen, och kort därefter visas Legacy-trailern upp till publikens jubel.

En essentiell del av Star Wars har alltid varit att huvudkaraktärerna känner till varandra på ett eller annat sätt - antingen genom en allians eller genom faktiska släktband. Från början byggde Bioware ett system som skulle tillåta spelaren att ha starka relationer med både fiender och vänner, men det hann aldrig bli färdigt inför släppet i december förra året. Lite mer än fyra månader senare är väntan äntligen över och Legacy-patchen är här.

Star Wars: The Old Republic
Om du når level 50 kommer du att kunna spela som vilken klass du vill med den rasen därefter. Tanken är att din huvudkaraktärs barn inte nödvändigtvis delar sin förälders värderingar.

I och med den senaste uppdateringen kan din karaktär bli en del av något större om du tillåter dig att zooma ut perspektivet en aning. Låt säga att du alltid tänkt dig att din Sith Inquisitor är far till din Jedi Knight. Nu är det fullt möjligt tack vare ett släktträd som du själv utformar och döper till vad du vill. Din Jedi Knight kan isåfall använda sig av vissa förmågor som annars hade varit reserverade till den mörka sidan tack vare att hon "har det i blodet". Kanske får även din Jedi Knigt ett barn som bestämmer sig för att ansluta sig till Imperiet och följa sin morfar. Detta tredje generationens barn kommer att ta del av ännu fler fördelar och alliansrelaterad förvirring .

Detta är en annons:

Om du inte tycker att en viss karaktär fungerar som vare sig barn, far, mor eller farfar kan denne ändå ta del av ditt Legacy genom att vara någons bästa vän eller nemesis. Endast din fantasi sätter gränserna och enligt Bioware själva är det här systemet helt unikt för Star Wars: The Old Republic. Hittills fungerar systemet bara inom ditt eget konto men Bioware planerar att låta dig skapa relationer mellan dina egna och dina vänners karaktärer.

Om du bestämmer att din smugglare är dotter till din level 50 Sith Warrior kommer du att kunna använda kraften på sätt som inte hade fungerat annars. Frustrerande nog kommer din fulla potential inom just det här området aldrig att låsas upp. En förtjusande detalj som definitivt tilltalar rollspelaren inom mig. Bioware lugnar dessutom skeptikerna direkt och lovar att man inte kommer låta det hela gå överstyr och påverka balansen i exempelvis PvP.
Även om Legacy är kärnan i patch 1.2 är det knappast det enda som införts. Paketet kommer levererat med en helt ny flashpoint kallad Lost Island vilken kommer att avsluta det som startades i och med Rise of the Rakghouls.

Star Wars: The Old Republic
På horisonten stundar ännu fler uppdateringar som kommer att göra det enklare att spela din andra och tredje karaktär. Dessa inkluderar alltifrån personliga reparatörer till rent procentuella ökningar i erfarenhetspoäng.

Enligt författarna själva kommer den här instancen att vara ovanligt krävande. Ett uttalande som visar sig innehålla en god dos sanning då mitt lag bestående av erfarna spelare får storstryk på första försöket. Efter lite justeringar i laguppställning och taktik klarar vi oss bättre och når ända till andra bossen där svårighetsgraden återigen blir för påfrestande - och det här bara normal mode. Den som letar efter en ordentlig utmaning kommer att uppskatta införandet av svårighetsgraden nightmare som inte bara erbjuder tuffare fiender i de nya utmaningarna utan även i de något äldre.

PvP-orienterade spelare kommer att finna sin efterlängtade variation i ett nytt spelläge som framförallt påminner om den livsfarliga dagisleken "herren på täppan". Här gäller det att med strategi och samarbete ta kontroll över rejäla maskiner och tungt artilleri som med lätthet kan göra köttfärssås av motståndarna. Till och med jag som vanligtvis inte är något fan av PvP fann det här nya spelläget tilltalande.

Bioware passar dessutom på att erkänna att man varit slarviga med designen av Ilum Battlefield och att en omstrukturering kommer att ske. Utöver det utlovar man en rejäl generell förbättring beträffande PvP där alltför många spelare lyckats utnyttja kryphål till sin fördel.

Star Wars: The Old Republic
Om du inte gillar ditt nya interface och inte heller vill pilla runt för mycket kan du enkelt behålla det du hade sedan innan.

Sammanfattningsvis är det lätt att konstatera att Legacy-patchen serverar något för alla, men det rör sig inte bara om stora förändringar utan även det lilla planet har städats och finputsats för att ge en trivsammare spelupplevelse överlag. Det första jag märker under min inloggning såhär dagarna efter släppet är exempelvis en rejäl förändring i inramningen där jag själv får välja exakt vart alla mina färdigheter ska sitta på skärmen. Den kompletta listan med uppdateringar hittar du här, förresten.

Bioware lyssnar uppenbarligen på sina fans och det är tydligt att förändringar kommer fortsätta ske på regelbunden basis. Allt för att du och jag som spelare ska trivas så bra som möjligt. Dessutom får jag smygkika på vad som komma skall vilket lämnar en mycket positiv slutklang på sammankomsten. Star Wars: The Old Republic är ett av de bästa onlinerollspelen på marknaden just nu och dess utvecklare en av de bästa i hela industrin. Med fortsatta uppdateringar och skyhögt produktionsvärde ser det bara ut att bli bättre och bättre med åren...

Relaterade texter



Loading next content