Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar

Katastrofala konsolmissar (1)

Konstiga designval, rena hjärnsläpp och ett par fall där verklighetsförankring verkar saknats. Här är det märkligaste misstagen genom konsolgenerationerna

  • Text: Redaktionen

Vi är inne i den åttonde konsolgenerationen just nu och genom åren har vi fått en mängd olika maskiner, tillbehör och lösningar. Vissa bättre än andra och vissa rent av überhemska. Nu har det blivit dags att ta en närmare titt på de konstiga, urdumma, skrattretande designvalen som har gjorts. Vi raddar upp rasket men låter bli att försöka sätta någon inbördes ordning på dem - allt är vad vi skulle klassa som riktiga missar och hjärnsläpp.

Playstation 3 laddar inte handkontroller i standby-läget
Du kan hålla igång din bils motorvärmare när bilen är avstängd. Du kan ladda din mobil eller dator när dessa är avstängda. Och då pratar vi helt avstängda. Vad skiljer Sonys tredje konsol från dessa? Du kan ladda din Dualshock 3 via din Playstation 3 under förutsättning att denne är påslagen. Helt. För till skillnad från din bil, dator eller mobil så kan du inte fylla upp krämen om konsolen är avstängd. Inte ens i stand-by-läge vilket såhär i efterhand känns helt utomordentligt fånigt. I dag är det en vedertagen funktion att skicka ut ström via uppföljarens USB-kontakt (om man så vill) men där och då måste det ha varit något som kändes överflödigt.

Detta är en annons:

Enda alternativet vi fick var att ladda handkontrollen när konsolen var påslagen, men det är ju då man vill njuta av trådlöst spelande. Trådlöst som var ett av försäljningsargumenten för den, då nya, generationen! Kom igen. Visserligen gick det väl att ladda dosorna i omgångar och på så vis spela trådlöst, men ville man inte det, blev det till att lämna maskinen jobbandes då man själv gick till jobbet, skolan eller gick och la sig för kvällen. Beroende på var den stod i hyllan kunde det få oönskade bieffekter (saker som överhettning, brinnande damm, en fläkt som jobbade deltid som DJ eller helt enkelt ond, bråd, och ytterst plötslig död). Så för att summera - att inte dra ström till USB-utgångarna medan konsolen stod i standby-läge var, och förblir, ett av de konstigaste funktionsbesluten på senare år. Eller är det så pinsamt att tanken aldrig ens kläcktes under planeringsstadiet? Kan det vara så illa?

Skärmen på Gam Boy Advance är kolsvart
Skriken från skolgårdarna hade tystnat. På den lokala fotbollsplanen var det oroväckande tomt. Det kom märkliga, plingande ljud från båsen inne på kontorstoaletterna. Det spelade ingen roll vart man än var, överallt syntes spåren av Game Boy-epidemin som hypnotiserade oss till att knyta labbarna om den bärbara kasettslukaren ohälsosamt många timmar per dag. Flera av oss på redaktionen har gjort sig skyldiga till att vräka iväg en tjusig lögn till våra respektive eller föräldrar, och sedan smitit iväg till en avlägsen plats med ett Game Boy nedkört i fickan. Inte förrän den lilla röda lampan intill skärmen började blekna kom vi på tanken att gå hem igen - egentligen endast för att leta igenom våra byrålådor i jakt på ett färskt paket med AA-batterier.

År 2001 anlände Game Boy Advance vars generation av olika modeller sålde hela 81 miljoner exemplar världen över, självklart att tacka för de många magiska titlarna. Metroid Fusion, Golden Sun, och självklart Pokémon Ruby & Sapphire för att nämna ett fåtal. Det fanns egentligen bara ett problem. Ett ganska stort sådant. Det gick ju för tusan inte att se vad som hände på skärmen! Den var becksvart! Varken Game Boy Advance eller dess föregångare hade någon bakbelyst skärm, fast medan Game Boy Color gick alldeles utmärkt att lira under både sol- och lampljus var Advance-varianten ett par frustrerande nyanser för mörk. Jakten på den perfekta betraktningsvinkeln tillsammans med den rätta belysningen var en ekvation vi aldrig fick ihop, och frustrationen levde vidare ända tills den (äntligen) bakbelysta Advance SP-upplagan kom ut två år senare. Två riktigt långa, mörka år senare.

Microsoft tvingar på köparna Kinect
Det går inte att skriva om konsolmissar utan att nämna totalhaveriet som var Microsofts Xbox One-lansering. Även vi i Sverige, som inte fick ta del av nämnda lansering förrän året efter, kände av chock-vågorna. Förutom att planen, från början, var att omöjliggöra begagnade spelköp samt att tvinga sina spelare att vara konstant online (någonting som Microsoft, tack och lov, backade på) så skeppades Xbox One med Kinect. Tanken var (till viss del) god - Kinect-utvecklare skulle skapa spel som, eftersom samtliga konsoler skeppades med kameran, nådde alla Xbox-ägare. Alla skulle ha samma förutsättningar och slippa köpa till dyra tillbehör för att kunna spela. Tyvärr höjde kameran priset på maskinen med 100 dollar, vilket gjorde att Microsofts konsol kostade rejält mycket mer än konkurrent-konsolen Playstation 4, trots att Xbox One prestandamässigt var underlägsen nämnda konkurrent. Microsoft stod länge fast vid att kameran var en viktig del av maskinen och att den aldrig skulle släppas utan till ett billigare pris.

Det var heller inte enbart de Xbox 360-fans som inte ville punga ut 100 dollar extra för en (förvisso grym) rörelsekänslig kamera som sveks. De som faktiskt pröjsade 500 dollar för en konsol som egentligen var underlägsen konkurrentens enbart på grund av att kameran följde med fick månader senare ett par slag i magen när Microsoft helt slopade nämnda påtvingade tillbehör. Kameran glömdes bort och de som köpte konsolen tidigt stod kvar med ett onödigt stort hål i plånboken. Lanseringen av Microsofts spelmaskin Xbox One var tuff och även om Microsofts Xbox-division kom på fötter igen är det än idag svårt att tänka på konsolens tidiga dagar utan att skaka på huvudet.

Detta är en annons:
Detta är en annons: