Svenska
Gamereactor
artiklar

Katastrofala konsolmissar (2)

Dags för den andra och sista delen...

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Dags för andra rundan där vi tittar tillbaka på gånga konsolgenerationer och fnissar åt märkliga lösningar och korkade designbeslut. Här hittar du den första delen som publicerades i förrgår.

Katastrofala konsolmissar (2)

Microsoft lanserar Xbox 360 utan HDMI-ingång
I en inte allt för avlägsen dåtid, runt 2005, var varken tv-apparater med HD-upplösning eller andra enheter med HDMI-utgång fullt så vanliga som de nu har blivit under det senaste decenniet. Det fanns nog en och annan som tvivlade på om det skulle bli något av det hela, däribland någon hos Microsoft som hade en hel del att säga till om under utvecklingen av Xbox 360. För av någon anledning bestämde de sig för att släppa konsolen, den allra första i den sjunde konsolgenerationen, den som skulle visa upp allt vad moderna konsoler då var kapabla till, utan HDMI-port. Ville man få ut HD ur sin Xbox 360 var man tvungen att skapa ett riktigt ormbo bakom sin TV med Microsofts egna tusenhövdade HD-adapter. Rädslan för att folk inte skulle skaffa TV-apparater med HD-upplösning var helt enkelt allt för stor hos Microsoft, och man satsade på en halvmesyr till lösning och hoppades på att alla skulle bli glada. Alla blev inte glada. HDMI blev en riktig succé, 2015 uppskattades det att det finns över 4 miljarder olika enheter i världen som stödjer formatet.

Det dröjde fram till sommaren 2007 innan Microsoft i och med lanseringen av Xbox 360 Elite släppte en Xbox 360 utrustad med en riktig HDMI-port. Nästan två år efter konsolens lansering insåg Microsoft att det ibland faktiskt är bättre att framtidssäkra istället för att leva kvar i det förflutna.

Detta är en annons:
Katastrofala konsolmissar (2)

Wii U-haveriet är ett riktigt... Haveri
Under E3-mässan 2011 brände Nintendos Amerika-boss Reggie Fils-Aime av de första trevande orden för deras storslagna konsolframtid. Med deras Wii hade "We" blivit en uttalsmässig slogan för sin breda målgrupp, medan deras nya spelburk skulle bli "...a perfect fit just for you". Wii U var då en helt ny konsol med banbrytande finesser, åtminstone enligt Nintendo själva. Resten av världen tyckte inte riktigt likadant. Vi trodde istället att det rörde sig om en ny handkontroll. Idag känns det nästan lite sorgligt att se hur hoppfulla Nintendo var där och då, åtminstone ända tills slutet av presentationen då Links tryne dyker upp och pryder en del av logotypen; som ett stort löfte att vi inom kort skulle få smiska upp stora spindelbossar med en grön liten toppluva tryckt över hjässan. Vi alla vet hur lång den väntan blev till slut.

Avsaknaden av ett tvättäkta Zelda och Metroid var en katastrofal dikeskörning, men kanske ännu värre var att det inte fanns något tredjepartsstöd alls till konsolen. Wii U var riktigt dundersvår att utveckla till, och bjöd på en hårdvara som var ett långt steg tillbaka, vilket ledde till att flera utvecklargiganter aldrig byggde ihop någon titel till konsolen. I Storbritannien såldes det fler Xbox One på bara två dagar än stackars Wii U som redan funnits ute på marknaden i ett år, och i slutet på 2013 korade mediejätten Cnet den missförstådda maskinen till årets sämsta julklapp.

Vi kommer självfallet ta med oss vackra minnen också. Mario Kart 8, Super Mario 3D World och finfin bakåtkompatibilitet där våra gamla Wii-fjärrar fortfarande gick att använda var strålande insatser från Nintendo. Det räckte dock inte för att efterträda föregångarens enorma framgång. Casual-marknaden var fullt upptagna med att panga karameller på sina smarttelefoner och vi andra hade fullt sjå med att vänta. Vänta på spelbiblioteket som aldrig kom.

Detta är en annons:
Katastrofala konsolmissar (2)

Sladdfästet på undersidan till Dreamcast
Den fick inte många år på marknaden, men likt förbaskat har Sega Dreamcast en särskild plats i mången gamers hjärta. Det beror bland annat på det faktum att den hade otroligt bra spel, en riktig onlinetjänst, bra prestanda, erbjöd stöd för VGA-grafik, var tjusigt designad och hade en suverän och nyskapande handkontroll. Eller... sistnämnda är en sanning med modifikation, som det så vackert heter. För medan Dreamcast-handkontrollen verkligen var något alldeles extra, så hade den en makalöst idiotisk brist. Sladden kom nämligen ut på den sida du hade mot dig.

Orsaken var sannolikt att Dreamcast-handkontrollen hade minneskort med små skärmar kallade VMU som exempelvis lät dig se livet i Resident Evil: Code Veronica utan att behöva kolla på TV:n. Men med dess instoppade blev det ont om plats på det normala stället för kablage. Istället för att bara låta sladden gå ut lite bredvid eller helt enkelt göra handkontrollen aningen tjockare blev lösningen alltså att ha sladden på fel ställe. Det gjorde att de redan korta sladdarna blev ännu kortare och det kostade på ergonomin.

Sega insåg själva att designen var idiotisk och fasade därför ut ett utrymme där sladden kunde tryckas fast på undersidan av handkontrollen - vilket i sin tur ledde till kabelskador av allmänt slitage och folk som försökte hemmapula med klister och tejp för att slippa ha en sladd som plötsligt lossnar av sig själv. Hela designen bara skriker av efterhandskonstruktion och sättet de försökte kompensera det med fungerade alltså uruselt. En designmiss och ett hjärnsläpp av rang.

Katastrofala konsolmissar (2)

Xbox 360 och Red Ring of Death
Oj, oj, oj! Vi kommer aldrig glömma de där tre röda, blinkande kvartscirklarna. Dödens röda cirkel lös upp våra vardagsrum varje gång vi satte oss ner i TV-soffan för att spela lite Halo. Det katastrofala hårdvarufelet som drabbade Microsofts Xbox 360 tog nästan död på hela varumärket. Det spelade egentligen ingen roll hur du hanterade din konsol - om du smekte den ömt och klappade den medhårs, eller om du likt Jonas Mäki spelade fotboll med den titt som tätt - för den skulle troligen drabbas förr eller senare ändå. Tillsammans plöjde vi igenom åtminstone 25 stycken Xbox 360-konsoler här på Gamereactor-redaktionen, även om Mathias Holmberg fortfarande envisas med att han personligen aldrig upplevde felet (vi tror honom inte). Vi andra tvingades dock uppsöka hemmakurer på nätet, för vem hade annars fått för sig att svepa in sin Xbox i en varm handduk och överhetta processorn, vilket i sin tur ledde till att konsolen hoppade igång av någon besynnerlig anledning och fortsatte att fungera i ytterligare några veckors tid.

Till en början menade Microsoft att felen inte alls var så farliga som det verkade. Antalet defekta enheter låg enligt dem mellan 3-5%, vilket är vanligt inom elektronikindustrin. Men det dröjde inte länge innan vi alla förstod allvaret. Micromart, den största repareringsfirman i England, menar att de mottog cirka 2500 defekta Xbox 360-enheter per dag när det var som värst. Som tur var tog Microsoft sitt ansvar, och i ett öppet brev meddelade den dåvarande Xbox-chefen Peter Moore att garantin på konsolen skulle förlängas till tre år, och att de själva skulle hantera upphämtning, reparation och hemskick av alla drabbade enheter via Fedex.

När orsaken bakom den röda dödsringen väl upptäcktes hade företaget redan lagt 2 miljarder kronor på Fedex-kostnader enligt Moore. Han minns hur han gick fram till storchefen Steve Balmer med sin teori - att den nya typen av blyfri lödmetall de använde sig av på kretskorten blev spröd och sprack vid höga temperaturer. Värmen kom i sin tur från ett chip Microsoft tillverkat internt för att spara in pengar. Det skulle kosta dem tio miljarder kronor att uppdatera designen med en bättre metall, men Balmer tvekade inte en sekund. "Gör det," sa han till Moore, som menar att Xbox-varumärket inte hade överlevt konsolgenerationen om inte beslutet tagits där och då. I början av 2008 meddelade Microsoft att felfrekvensen minskat markant, men några officiella siffror gick de aldrig ut med. Gamestop och andra giganter på spelmarknaden räknade dock med att över 50% av enheterna under det första året drabbades av felet någon gång under sin livstid, vilket såklart är en skyhög och oacceptabel felfrekvens. Som tur var verkar det dock som att Microsoft lärt sig en viktig läxa, som de förhoppningsvis aldrig låter sig glömma.

Katastrofala konsolmissar (2)

PS4 Pro saknar UHD 4K BD-spelare
Sony resonerade såhär när de valde att inte stoppa in en Ultra HD Bluray-spelare i kraftpaketet Playstation 4 Pro: "Framtiden stavas streaming, ingen köper fysiska skivor längre". Detta trots att de varit en drivande kraft i utvecklingen av formatet och trots att de redan visste att UHD 4K BD och försäljningen av de nya skivorna börjat bra. Bättre än hur det såg ut för Blu-ray. När Microsoft stoppade in en UHD 4K BD-spelare i Xbox One S och enligt uppgifter sålde över en miljon enheter extra bara för att de just nu erbjuder marknadens billigaste UHD BD-spelare går det inte göra särskilt mycket annat än slå fast att Sony gjorde en dunderblunder som definitivt hör hemma på denna lista.

Katastrofala konsolmissar (2)

Xbox One-handkontrollen utan 3,5mm-uttag
När Sony såg till att servera spelare med funktioner som blev verkligt uppskattade pratade Microsoft mycket om den nya handkontrollen som skulle följa med Xbox One. Det var ingenjörskonst av högsta nivå och utvecklingen fick en prislapp på en miljard kronor (!). Visst är styrdonet utmärkt i all sin prakt och det känns faktiskt som riktig kvalité, men medan Sony lät spelarna jacka in sig med vilka hörlurar de ville via 3,5 millimeters-jacket på Dualshock 4 behövdes det en extra adapter till Xbox One.

Om du blickar tillbaka några år och tänker på olika konsolgenerationer, vilka tabbar tycker du har varit de värsta?



Loading next content