Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
artikel

15 000 tecken om Xbox Scorpio

Under den gångna veckan fick vi till slut de första konkreta detaljerna om Xbox Scorpio. Jonas Mäki summerar, spekulerar och förklarar...


Rent formellt utannonserades som bekant Xbox Scorpio under E3 förra året med tillhörande utvecklare som prisade dess prestanda och ett löfte om sex teraflops beräkningskapacitet. I samband med det presenterades även Xbox One S, och sedan dess har allt handlat om den. Många tyckte det var en vansinnig idé att presentera en ny, mindre och bättre Xbox One som S-modellen samtidigt som en best som Scorpio eftersom det kunde tänkas få folk att avstå från Xbox One tills den nya konsolen lanseras sent 2017.

Idag ifrågasätter nog ingen att det var ett genidrag. Xbox One S tycks ha ökat Xbox One-försäljningen och ur Microsofts perspektiv kan det nog finnas en och annan som avstått från Playstation 4 Pro i väntan på just Scorpio. Men i förrgår var det slutligen dags att lätta lite på locket. Efter närmare ett år av spekulationer, rykten och lätta antydningar från diverse höjdare inom Microsoft (och en och annan utvecklare) fick vi till slut veta vad som kommer sitta innanför huven på enheten.

Xbox One S utannonserades samtidigt som Xbox Scorpio, vilket många då tyckte var ett tvivelaktigt drag.
Detta är en annons:

Microsoft hade gjort det lika okonventionella som oväntade beslutet att låta en kommersiell spelsida, Digital Foundry, få ensamrätten till detta. Vilket ur bland annat Gamereactors och all annan medias perspektiv är långt ifrån optimalt, men efter att se det som erbjuds känns det långt mer begripligt varför de gjorde såhär. Digital Foundry är troligen bäst av alla sidor på de rent tekniska aspekterna av spelvärlden - och det som erbjöds var verkligen just teknikpornografi.

För min egen del, som ändå är elektriker med datariktning i grunden (och som har en del programmering på betyget), var det mycket som ändå flög över huvudet. Det är bara att erkänna. Så till den milda grad att det för väldigt många egentligen inte visats något nytt trots den kanske mest omfattande officiella avtäckningen av konsolhårdvara någonsin. För väldigt många är det helt enkelt oväsentligt hur BGA-lödpunkterna (Ball Grid Array, något jag själv jobbat mycket med på Ericsson) sitter på huvudprocessorns undersida, vilka dimensioner processorerna har eller mängden transistorer de packats med.

Xbox One Elite Controller har spekulerats följa med varje Xbox Scorpio, vilket dock känns tveksamt då de löstagbara delarna gör den direkt olämplig för exempelvis barn.

Men det sagt så var det ändå rätt uppenbart att Microsoft menar allvar med Xbox Scorpio. De har lovat 4K-grafik på sina egna spel, men lämnat det fritt för andra att använda prestandan som erbjuds som de önskar. Kravet som finns är dock att alla spel måste fungera med Xbox One. Det har av många setts som en bromskloss, alternativt något som kommer sabba för Scorpio, men jag är inte helt med på detta, åtminstone inte initialt de första åren.

Det i huvudsak av två orsaker. Det mest uppenbara är att det finns närmare 30 miljoner Xbox One sålda och folk är experter på att utveckla till den idag. Att plötsligt börja göra spel som bara fungerar galant till Xbox Scorpio betyder att man gläder en väldigt liten publik och pissar på den betydligt mer månghövdade som har en vanlig Xbox One (och som dessutom kommer fortsätta växa). Det kan handla om hela miljoner i borttappad försäljning på det sättet i värsta fall. Dessutom, gör man ett spel som fungerar riktigt dåligt kommer dessa personer sprida negativa uppfattningar till vänner, bekanta och i sociala medier. Det skadar varumärket och ger sämre förutsättningar för uppföljaren. Det lär alltså läggas kärlek på båda versioner.

Microsoft håller sitt löfte om sex teraflops beräkningskapacitet, men har även tagit fram andra tricks samt mer RAM.

Den andra orsaken är att Xbox Scorpio visserligen är drygt fyra gånger så kraftfull som Xbox One, men att det knappast är något nytt för PC-utvecklare. De är vana att jobba med datorer som finns i en miljard konfigurationer. En del har våldsamt underpresterande processorer i förhållande till grafikkort, andra knusslar med RAM, medan ytterligare andra har udda komponenter som ställer till det. Och grafikkort finns i en rad utföranden där somliga har ett, två eller flera. Att PC idag är det på pappret överlägset kraftigaste formatet får betraktas som fakta, men det hindrar inte från att fullständigt världsrekordsnygga spel ändå liras och avnjutes med bra flyt till betydligt enklare datorer. I fallet Xbox One och Scorpio så handlar det om två konfigurationer som prestandamässigt ligger betydligt närmare varandra än kraven för minimum- och maximuminställningar brukar göra.

Det finns flera riktigt fiffiga lösningar som Microsoft jobbat med och som visar att de verkligen velat gå steget längre än att "bara" göra en mer kraftfull konsol. För i slutändan är det förenklat så att det som gör att du får så mycket mer ut från en konsol än motsvarande till PC (jag tycker fortfarande att Uncharted 4: A Thief's End och Horizon: Zero Dawn är de snyggaste spelen just nu, och det till en hårdvara som en bra PC åker cirklar runt) är specialbygget. Hela konstruktionen är till för att driva spel så bra det någonsin går. Varenda komponent och dess utformning är skapad utifrån detta. Jämför Playstation 3 och Xbox 360 där förstnämnda var märkbart bättre som hårdvara betraktat, men på grund av systemets utformning ändå nästan alltid fick fulare spel, undantaget exklusiviteter.

Att Uncharted 4 är så häpnadsväckande snyggt som det är beror dels på att Naughty Dog är fruktansvärt skickliga utvecklare, samt att Playstation 4 är specialbyggd för just spel. Det gör att konsolspecifikationerna inte är rakt av jämförbara med PC.

Att då höra att Microsoft emulerat spel för att ta reda på var flaskhalsarna i Xbox One finns och sedan arbetat för att bättra på just dessa ställen är tankegångar jag tror är helt rätt och något som leder till att siffrorna blir ännu bättre än de ser ut. Vidare tror jag att fokuset på streamande och video är helt rätt tänkt i dessa Youtube-kompatibla tider. Att enkelt kunna sända allt i bästa tänkbara kvalitet är såklart guld värt och lär göra att många streamare helt enkelt föredrar Scorpio-versionerna av spel.

För att göra detta bra, tror jag dock att vi kan vänta oss ytterligare en inkarnation av handkontrollen. Den till Xbox One har som bekant förändrats ett otal gånger redan, men något den saknar är en knapp för att ta screenshots. Det var inget problem när Kinect fanns (även om vrålande av "Xbox Take a Screenshot" ändå var klart osmidigare än just ett knapptryck som på Dual Shock 4), men idag kräver det att jag trycker in två knappar och alldeles för ofta misslyckas jag med att fånga rätt moment. Därför tror jag att Xbox Scorpio-handkontrollen kommer ha knappar för just detta, sannolikt en för screenshots, men möjligen även en för video för att kunna erbjuda något konkurrenterna (även Switch har screenshot-knapp) inte har.

Detta är en annons:
Kinect är i princip ett minne blott, men gjorde det åtminstone enkelt att ta screenshots och spela in video. Cortana finns som hjälplig ersättare, men möjligen hamnar dessa funktioenr nu på en omdesignad handkontroll.

Klart är ändå att det är riktigt maffig prestanda i Xbox Scorpio. Den är drygt tre gånger så kraftfull som en Playstation 4 (och drygt fyra gånger så kraftfull som Xbox One) i ren beräkningskapacitet, men med ytterligare förbättringar som mer RAM och finslipade funktioner kan skillnaden i praktiken bli större. Varför jag tar Playstation 4 som exempel beror på ovan nämnda Uncharted 4: A Thief's End och Horizon: Zero Dawn, vilka för mig är det snyggaste man kan spela just nu. Att då ha drygt tre gånger den prestandan kommer göra underverk, och iallafall ett-två spel vid lanseringen väntar jag mig är framtaget speciellt för att visa upp grafiken konsolen mäktar med. Tänk rollen Gears of War hade för Xbox 360.

Hur konsolen kommer se ut är en annan stor fråga. För att få svaret på den, måste vi även fundera över konsolens namn. Scorpio är ett arbetsnamn och det har ryktats om bland annat Box X och Xbox One X, där sistnämnda ändå känns rätt hyfsat. Väljer Microsoft sistnämnda så tydliggör de släktskapet med Xbox One, och det är naturligtvis både bra och dåligt. Bra för att det klargör att det är samma tänk som Playstation 4 Pro och dåligt för att varumärket är regelrätt skadat gods på sina håll.

Gears of War var chockerande snyggt för sin tid och blev snabbt måttstock för grafik. En rimlig gissning är att Microsoft filar på något liknande för att visa vad Xbox Scorpio mäktar med.

Men om de kör med något sammankopplat med Xbox One, så tror jag S-modellen är vad vi ska snegla på när det kommer till designen. Det vill säga tämligen rent, sannolikt vitt och fyrkantigt. Väljer de däremot något helt annat, som Box X, så tror jag vi också ska vänta oss en helt annan design. Då vill de distansera sig från One och då ska den heller inte se ut som den.

Detta är en annons: