Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
artikel

Star Wars Battlefront II

EA har satt tre stora studios på att tillsammans skapa den ultimata uppföljaren. Gamereactor var på plats under utannonseringen...


Jag saknade massor av saker i Star Wars Battlefront. Mängder. Jag har nog faktiskt aldrig fastnat för ett spel så fort, som jag trots allt hade kanske lite för många klagomål på. För många multiplayermatcher i Dice papperstunna luftslott till licenskrig har det blivit under de senaste två åren och lika roligt som jag haft tack vare den klockrena atmosfären, underbara grafiken och snortighta spelmekaniken - Lika frustrerad har jag varit över de många menlösa spellägena, de hopplösa fordonen och obalanserade hjältarna.

Star Wars Battlefront II
Storyn i Battlefront 2 är skriven av Walt Williams som skrev den mycket hyllade handlingen i Spec Ops: The Line.
Detta är en annons:

När EA under kvällen avtäckte den ofrånkomliga uppföljaren märktes det tydligt att de har varit väl medvetna om samtliga av problemen i Battlefront och väl övertygade om att de kan blidka fansen genom att skjuta ur sig en überambitiös tvåa där allt rättats till, uppgraderats och polerats. Star Wars: Battlefront II är en av EA:s största produktioner någonsin och här har man redan från start tagit i från tårna.

För att på endast två år lyckas riva upp grundstrukturen och bygga om den interaktiva versionen av Lucas bottenlösa universum har EA delat upp utvecklingen. Tre stora studios arbetar på varsin del av Battlefront II. Dice sköter allt som har med själva multiplayerdelen att göra medan Burnout-studion Criterion tagit över fordonen och rymdskeppen. Detta medan nystartade Jade Raymond-teamet Motive Studios hanterar singleplayerportionen av spelet. Just det, singleplayer...

Star Wars Battlefront II
Den nya planeten heter Vardos och beskrivs som Imperiets paradis. Här blandas glas, polerat stål och gräddvit betong med japansk design och resultatet för tankarna till delar av Killzone-planeten Vekta.

Att kunna njuta av en maffig, storslagen och expansiv kampanj var något som många menade saknades i föregångaren och något som naturligtvis hade med tidsbrist att göra. Inför uppföljaren har Jade Raymond (Assassin's Creed) och Mark Thompson (Far Cry 4) fått uppdraget att basa över storyn som verkar bli Star Wars-fanatikerns våta dröm.

EA har fått lov av Disney-ägda Lucasfilm att bygga ut galaxen med en helt ny planet, en ny typ av Storm Trooper och ett stycke kanon som enligt det Gamereactor fick se tidigare ikväll kommer att bli lika spännande som unikt. Spelaren kommer nämligen att axla rollen som Iden, en del av Imperiets absoluta spjutspets, en topptränad specialsoldat som slungas rätt in i kriget mot rebellerna. Vi kommer att spela som "fienden" alltså, ett synsätt som Motive Studios Game director Mark Thompson förklarar såhär:

Star Wars Battlefront II
Tanken är att visa på hur även Imperiet är människor, helt vanligt folk som slåss för sin sak, under sin övertygelse. Och även om Iden verkar vara en välskriven karaktär tror vi att detta kan bli en svår nöt att knäcka med tanke på hur åtta filmer under 40 års tid lärt oss att hata Imperiet.

<i>- I filmerna har vi alltid matats med sagor berättande från Rebellernas perspektiv men i Battlefront II vill vi låta spelaren bli en del av Imperiet och visa att även de är människor, som slåss under en övertygelse mot det de anser vara terrorister. Vi vill ge spelaren chansen att bli en ny hjälte och Lucasfilm gillade vår idé från första början och har sedan vi på började utvecklingen för 16 månader sedan arbetat tillsammans med oss på att bygga en brygga rent storymässigt mellan The Return of the Jedi och The Force Awakens.<i>

I trailern som visas slåss Iden och hennes förband av blanksvarta specialsoldater mot rebeller och Ewoks bland den prunkande vegetationen på Endor när spelkameran plötsligt zoomar in på Dödsstjärnan som exploderar. I filmerna vet vi hur det gick. Luke, Leia och Han firade segern över Imperiet medan EA och Motive avser att berätta om hur dessa avgörande ögonblick upplevdes från ett helt annat perspektiv. Något som enligt oss här på Gamereactor känns superspännande.

Star Wars Battlefront II
Enligt små hints som gavs under presentationen av Battlefront 2 i Orlando kommer det att finnas stealth-uppdrag i spelet samt rymdstrider där Iden kommer att få visa upp sin förmåga som topptränad TIE Fighter-pilot.

<i>- Den nya planeten vi skapat är Idens hemplanet och ett slags utopia för Imperiet där hon växte upp. Hit kommer spelaren att återvända i omgångar och vi arbetade hårt för att skapa en unik grafisk identitet för miljöerna här.<i>

Det vi får se för tankarna till planeten Vekta i Killzone. Stålgrå, högblanka byggnader utgör den perfekta kontrasten mot gräddvita golv och slingrande körsbärsträd vars rosaskimrande blommor bidrar till en ljuvligt läcker helhet. Det känns Star Wars, men samtidigt inte. Och det pratas om nya platser utöver denna planet, som kommer att få Battlefront II att kännas som det största äventyret som denna odödliga galax någonsin erbjudit.

Idens resa kommer att kretsa kring sabotage, strid och infiltration och Motive är tydliga med att påpeka att specialsoldater har en extra stark lojalitet och slåss med en extra stark övertygelse vilket kommer att märkas väl under äventyrets gång. Hon är en Elite Trooper, en del av Inferno Squad som får sina specialuppdrag direkt från självaste Kejsaren. Vi får veta att det kommer att bli bombastiskt, såklart. Storslaget, såklart. Påkostat, variationsrikt och proppat av kostsam motion capture. Vi får även veta att vi kommer att hoppa mellan Imperiet och rebellerna, att vi kommer att få se samma händelse från två vitt skilda perspektiv och att vi kommer att få spela som Luke. Mer vill de inte säga. Det där om Luke Skywalker verkar vara information som de egentligen inte fick avslöja. Efter en kort stunds tystnad hoppar ordet över till Dice och till creative director Bernd Diemer.

Star Wars Battlefront II
Äntligen får vi uppleva First Order i Star Wars Battlefront.

Multiplayerportionen av Battlefront II kommer att vara nedlusad av "hjältar". Yoda, Han, Maul, Rey, Kylo, Darth, Luke... Alla kommer att finnas med och själva hjältesystemet har utvecklats och verkar nu vara fokus. Det handlar om att låsa upp saker, förmågor, om att uppgradera och göra sin hjälte mer personlig. Något som även gäller samtliga troopers i samtliga karaktärsklasser. Massa mer, av allt. Alltså.

Criterion har jobbat hårt på fordonen och rymdstriderna, också. Vi får inte veta något mer än så men med tanke på att detta faktiskt var den sämsta delen av föregångaren och med tanke på Criterion är experter på just fordonsfysik och att framkalla akut åksjuka på grund av katastrofalt uppskruvad fartkänsla, känns det som helt rätt val.

Presentationen lider mot sitt slut. Thompson förklarar att Battlefront II handlar om "Force, Friends, Faith and Family" och vi får veta att spelet släpps den 17:e november och att vi alla då kommer att kliva över till "The dark side".

Star Wars Battlefront II
Star Wars Battlefront II
Detta är en annons: