Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
artikel

Framtiden för Nintendo Switch

Hur ser egentligen framtiden ut för Nintendos nya konsol Switch och vad bör de göra för att hålla nyhetens behag vid liv. Redaktör Mäki spekulerar och analyserar...


Några officiella försäljningssiffror att bjuda på har jag förvisso inte ännu, men jag är villig att sätta en njure på att Nintendo just nu skrattar så det ekar i korridorerna i Kyoto-högkvarteret. De har nämligen nu inte bara en storsäljare till Nintendo Switch, utan två. Den första är givetvis The Legend of Zelda: Breath of the Wild, vilket för min egen del inte kan klassas som något annat än årets hittills bästa spel.

Utöver det då? Visst har härliga Super Bomberman R (som nu är klart bättre än vid lansering tack vare relevanta patchar) sålt bra, men det handlar ju om dryga halvmiljonen och visst kan man misstänka att partymästerverket Puyo Puyo Tetris kommer sälja mer än illegalt fiskad val i Japan - men som du säkerligen redan fattat så talar jag om Mario Kart 8 Deluxe som enligt obekräftade uppgifter passerade en miljon redan första veckan. Utöver att vara underbara spel utvecklade av Nintendo, har de dock en annan sak gemensamt, nämligen att de togs fram främst avsett för Wii U.

Mario Kart 8 Deluxe är enligt obekräftade uppgifter redan nu en miljonsäljare.
Detta är en annons:

Här tänker du kanske att jag fiskar efter en krönika om hur det är dags för Nintendo att visa vad Switch går för eller liknande, men så är faktiskt inte alls fallet. Däremot vill jag visa hur oerhört tidigt i Switch-utvecklingen vi fortfarande är, när de två största, bästa och mest säljande spelen till formatet inte ens är framtagna för just denna konsol.

För att börja från början så har Switch redan övertygat mig om att det här med en hybridkonsol är något jag behöver i mitt liv, och tack vare att den är regionsfri går den verkligen att använda tämligen obehindrat. Jag har just varit och firat min 40-årsdag i USA och hunnit med att spela Blaster Master Zero och Shovel Knight på flyget, spelat Puyo Puyo Tetris med släkten och införskaffat Mario Kart 8 Deluxe på Walmart och sedan avnjutit det i timmar.

Switch har fått en bättre start än alla, NIntendo inkluderat, vågat hoppas på.

Potentialen finns alltså tveklöst där, och till skillnad från Wii så är det inte alls lika inexakt teknik med oplanerat viftande och grumlig bild som en följd av att HDMI saknades. Det är inte heller Wii U där hela grejen var att ha en extra skärm att spela på, vilket aldrig någonsin kändes naturligt eller användes bra. Istället är det en konsol som allvar är byggd för att återintroducera lokal multiplayer och som dessutom gör det bra, och där tekniken är precis så bra som den behöver vara för att göra det till en bärbar enhet som mäktar mer snygg grafik.

Men för att Switch ska fortsätta sälja så kommer det nog behövas tredjepartsspel. Jag tror inte det återigen är möjligt för Nintendo att ensamma bära konsolens framgångar med enbart egna titlar. Kolla bara på Wii U eller för den delen Nintendo 3DS. Förstnämnda blev en flopp trots ett otal finfina spel (Super Mario 3D World är för mig ett av de bästa spelen någonsin med den rundlagde VVS-arbetaren), och sistnämnda går visserligen ofantligt mycket bättre än exempelvis PS Vita, men fortfarande har bara i runda slängar en tredjedel så många enheter sålts som av Nintendo DS.

Det nästan chockerande underhållande Super Mario 3D World kunde inte rädda Wii U.

Här tror jag Nintendo har en rejäl utmaning framför sig. Många utvecklare minns nog fortfarande Wii där spel som Wii Fit, Mario Kart Wii, Wii Sports, New Super Mario Wii, Wii Play och Link's Crossbow Training var totalt dominerande framför Call of Duty, EA:s sportspel och liknande. Ganska snart försökte utvecklarna istället göra särskilda Wii-versioner av sina spel, vilka då istället betraktades som nerdummade och barnsliga.

Det här är jag övertygad är något som kommer fortsätta vara en utmaning för Nintendos del. Multiformatsversioner kommer vara väldigt mycket sämre till Switch ut ett tekniskt perspektiv, det finns inget annat sätt att se på saken. Och få vill väl ha sämre spel. Med det sagt kommer det såklart massor av spel där tekniskt avancerad grafik i princip saknar betydelse. Dit hör exempelvis Yooka-Laylee och Lego City Undercover. Dessa blir spel där Switch-versionerna snarast får en fördel eftersom de även är portabla medan grafiken är snarlik.

Detta är en annons:
Nintendo bygger lyhört ut Switch med efterfrågade funktioner som bättre batterikapacitet.

Lyckligtvis för Nintendos del finns även smartphone-spelen. Dessa består till överväldigande stor del av dynga, men kan de få guldkornen i relativt prisvärda Switch-versioner är nog mycket vunnet. Utan större ansträngning borde de kunna fås att fungera med Switch och det handlar om spel som inte så lätt kan göras till Playstation 4 eller Xbox One eftersom tryckkänslig skärm ofta är centralt för spelupplevelsen. I andra fall kan det vara spel som mest påminner om Xbox Live Arcade-spelen från förr och som skulle vinna på styrkors och knappar, men som nog ändå upplevs som lite för simpla för att vara värt att släppa till de mer kraftfulla formaten.

Detta är en annons: