Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar

En dödsruna över PS Vita

Det är bara att acceptera. PS Vita har framtiden bakom sig och är idag att betrakta som närmast död och begraven. Jonas Mäki berättar var det gick snett...


Var PSP en flopp eller en succé? Det beror nog lite på vem man frågar. Ett sätt att se på saken är att det var den första enheten Sony släppte som inte lyckades bli marknadsledare, och den lyckades bara sälja i runda slängar hälften av sin värste konkurrent. Men man kan såklart vända på steken och slå fast att den faktiskt sålde över ofattbara 80 miljoner och blev den överlägset största bärbara framgången någonsin i spelsammanhang som det inte står Nintendo på.

Det var naturligtvis den fullständigt förkrossande överlägsenheten från Nintendo DS som gjorde att PSP fick stå i total skugga, och därför kändes det alltid som att det gick sämre än det egentligen gjorde. Att ha i åtanke att PSP på flera sätt därför faktiskt var en framgång är viktigt att komma ihåg när vi kollar på vad som hände sju år senare, då Sony utannonserade PS Vita. Det sannolikt sexigaste stycke hårdvara spelvärlden någonsin sett.

Tjusiga PS Vita hade ett fiffigt användargränssnitt där det enkelt gick att flytta omkring allt som man ville ha det.
Detta är en annons:

2011 var under den period då Sony fortfarande blödde pengar på ett hiskeligt sätt, och det var långt ifrån någon självklarhet att Playstation 4 skulle bli den gigant den två år senare blev. Sony hade lärt sig läxan efter PSP och förbättrade alla dess brister till uppföljaren, vilket bland annat betydde att vi slapp de rätt eländiga och sladdriga UMD-skivorna. Den knivskarpa OLED-skärmen var dessutom av multitouch-modell, analogspakarna ursköna, knapparna genomtänkta och den tryckkänsliga plattan på baksidan gav många unika spelmässiga möjligheter. Dessutom andades enheten byggkvalitet rakt igenom.

Det spelar liksom ingen roll hur vi vänder och vrider på saken, PS Vita var ett tekniskt mästerverk som gjorde det möjligt att ta med sig en konsol på resande fot. Vid tidpunkten fanns inte Playstation 4 och Xbox One, och PS Vita var inte så långt efter Playstation 3 och Xbox 360 prestandamässigt att det på den mindre skärmen spelade någon större roll. Med Uncharted: Golden Abyss visade Sony tydligt hur påkostad och kapabel enheten var, och det egentligen enda de hade snålat in på var minneskorten som inte följde någon vanlig standard utan fick köpas för svindyra pengar från Sony själva.

PS Vita bjöd på bärbar grafik av ett slag som saknade motstycke.

Sistnämnda var onekligen en ganska rejäl brist som gjorde att många spelare hade för små och för få minneskort med konstanta lagringsproblem som följd, men knappast något som spelade större roll i slutändan. Det är inte direkt som att Nintendo alltid levererat de mest behändiga lösningarna till sina bärbara enheter heller, vilka historiskt ändå sålt så in i bängen. Men för att göra en lång historia kort så ville det sig inte riktigt för PS Vita.

Detta var sex år sedan, i tekniska sammanhang en halv evighet. 2011 var Apples Iphone 4S var det hetaste på mobilhimlen (om du nu inte ville ha en Sony Ericsson Xperia Arc då förstås) och Ipad hade precis släppts året innan medan folk funderade på om de verkligen behövde vad som i allt väsentligt var en större smartphone... fast utan phone. Att det var på gång att bli stort med smartphones var uppenbart, men det hade inte riktigt exploderat ännu.

Sony satsade på att erbjuda populära appar. Problemet var bara att PS Vita inte kunde matcha en bra smartphone som gjorde allt detta bättre. Satsningen blev därför underutnyttjad.

Sony kunde knappast bräcka telefoner för flera tusen kronor i hårdvara (en bärbar enhet för dubbla priset av en konsol skulle inte vara gångbar), men gjorde ändå ett gott arbete med vad de hade och försökte dessutom erbjuda stöd för sociala medier, Youtube och liknande. Satsningar som förmodligen såg rätt ut där och då, men som folk snart hellre körde på sina mobiler. Nintendo lanserade ungefär samtidigt Nintendo 3DS, men hade ett helt annat tänk. Nintendo skräddarsyr sina enheter för spel och i synnerhet sina egna sådana och 3DS var inget undantag.

Den hade inget av den coola teknik PS Vita erbjöd, inga av funktioner som att kunna nyttja sociala medier, ta egna screenshots eller liknande. Bara Nintendos egensinniga appar och avskalade menyer. På något sätt lyckades Nintendo betydligt bättre med sin lösning ändå, vilket sannolikt beror på att de helt enkelt är bäst i världen på att göra spel för det bärbara formatet och på sitt grundmurade rykte. Den som köper en bärbar Nintendo-enhet vet att det kommer att släppas bra spel och att den kommer få ett långt och kärleksfullt stöd.

Detta är en annons:
Kanske hade ett bättre avslut för den ändå väldigt framgångsrika PSP lett till att fler varit sugba på PS Vita?

PSP kändes tyvärr även lite kantstött i väst mot slutet eftersom det framför allt var i Japan den sålde sådär riktigt bra och många var besvikna på hur Sony hanterade enheten på våra breddgrader. Det kan också ha dämpat ivern efter uppföljaren. Och hur roliga spel som Uncharted, Wipeout och liknande är, så är de inte riktigt den där typen av spel som gör sig under några futtiga minuter i Apotekskön, på en skumpig bussresa eller liknande. Gravt förenklat erbjöd Sony stationära upplevelser på resande fot, medan Nintendo hade skräddarsytt spelet för sistnämnda.

Detta är en annons: