Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
Gamereactor Sverige
artiklar

Microsoft @ E3 2017

Så har Microsoft presenterat vad de hade att erbjuda till E3 2017 och levererat massor av spel samt den kraftfullaste konsolen av alla. Här är allt som hände...


Mycket stod på spel för Microsoft när de inledde sin E3-presskonferens. De hade en ny konsol att stödja och tempot på egna spellanseringar senaste tiden har tyvärr inte varit den bästa. Därför bvar det med spänd förväntan det rullades igång en video som visade hur spelen gått mot allt högre upplösningar från de första Xboxen till Xbox One S - och nu 4K med Xbox Scorpio. Konsolen som äntligen skulle avtäckas och visas upp.

Videon slutar tämligen odramatiskt med att den nya konsolen visas upp, och det ser i stora drag ut som en svart Xbox One S, vilket såklart är ett gott betyg, om än aningen förutsägbart. Xbox-chefen Phil Spencer intar scenen och deklarar att den nya konsolen ska heta Xbox One X. Arbetsnamnet Scorpio är därmed något vi kan lägga på hyllan och jag förmodar att One X lär vara vad de flesta säger fortsättningsvis. Den 7 november är det premiärdags, men priset tä ker de uppenbarligen suga på ett tag till.

Forza Motorsport 7 användes för att visa vad Xbox One X mäktar med, Tvättäkta 4K-racing i 60 bilder per sekund samt hutlös grafik.

Kareem Choudhry intar scenen och bjussar på lite sifferexercis för att förklara hur pass kraftfull denna nya konsol är. Inget nytt dyker upp, men det är onekligen ett imponerande stycke elektronik erbjuder. Det förklaras också att alla gamla tillbehör kommer fungera med One X, som självklart även är bakåtkompatibel. Dessutom kommer alla Xbox One-spel att förbättras när de spelas på en One X. Microsoft slår också fast att de som inte har 4K-TV kommer kunna dra nytta av den högre prestandan tack vare så kallad supersampling i 1080p, vilket ger betydligt bättre bildkvalitet.

Tydligen är det taskigt kilopris på One X som är den minsta konsol Microsoft byggt, till och med mindre än One S alltså. Det har delvis åstadkommits genom vätskekylning. Spelet som används för att visa upp vad den nya konsolen går för blir Forza Motorsport 7. Sannolikt ett klokt val eftersom Turn 10 är hutlöst skickliga grafiker (de bjöd på tvättäkta 1080p-grafik med 60 bilder per sekund och pervers detaljrikedom i Forza Motorsport 5 till Xbox One, ett spel som än idag hör till generationens snyggaste).

Att utannonsera en riktig Porsche är väl trevligt, men inslag som dessa gör verkligen inte mycket för helhetsintrycket. Tvärtom.

Dan Greenawalt tar plats på scen, och inleder det första av de här rätt menlösa inslagen som tyvärr brukar kunna förekomma på E3-presskonferenser då han stolt utannonserar 2018 Porsche 911 GT2RS, vilken är med i spelet. När vi får se vad den faktiskt går för i spelet blir det dock genast roligare. Över 700 bilar utlovas, mumsig 4K-grafik i 60 bilder per sekund och grafiken är fullständigt enastående.

Spencer återtar scen för att förklara att det som nu väntar är den största och mest varierade raddan spel Microsoft någonsin visat upp på E3. 42 titlar utlovas, och med tanke på att detta varit lite av en akilleshäl, låter det såklart lovande. Utan att gå händelserna alldeles för mycket i förväg, ger jag Spencer rätt, med brasklappen att jag i slutet ändå inte var helt nöjd.

Metro Exodus såg rysligt läckert ut och är väl värt att hålla utkik efter.

Först på tur av alla dessa nya spel är en trailer för ett spel som visar sig vara Metro Exodus, vilket såg rysligt lovande ut. Ett absolut måste. Det följdes i sin tur av Assassin's Creed Origins, ett spel som haft ett års extra utveckling på sig då serien tagit paus. Nu är det dock egyptiska lönnmord som gäller och visst syns det att det är både genomarbetat och påkostat. Men jag ska vara ärlig och säga att det fortfarande verkligen ser ut som Assassin's Creed. På gott och ont. Grafiken hade absolut kunnat vara bättre och jag vet inte om det här ger nystarten serien behöver.

Redan här börjar jag ana vad som kommer att bli ett genomgående problem för Microsofts presskonferens. Att One X är en kraftfull best som kommer ge de snyggaste tredjepartsupplevelserna till konsol (och PC om du inte har en krallig rigg), råder det ingen tvekan om - men vilka spel är egentligen exklusiva. Microsoft har så många egna varianter på ordet att det liksom inte betyder något om det inte specifikt är ett förstapartsspel (och även då är det PC och Xbox som gäller).

Assassin's Creed Origins ser läckert ut, men spelmässigt tycks inget revolutionerande ha hänt sedan sist.

Nåväl, Brendan Greene kliver på scen. Han är där för att introducera Xbox-versionen av PlayerUnknown's Battlegrounds, vilket gjort succé till PC. Här kallas det Xbox-exklusivt, vilket såklart är en fjäder i hatten för Microsoft eftersom det är både underhållande om omtyckt. Men som sagt, ta ordet exklusivt även i denna text med en nypa salt eftersom jag inte hinner göra noggrann research medan presskonferensen pågår och pressreleaser saknas. Kommer i år, gör det hur som helst.

På tur står sedan spelet Deep Rock Galactic, en titel som nu utannonseras med löften om danger, darkness and dwarves. I ilsnabbt tempo står därefter zombies på menyn. Det är sedan tidigare utannonserade State of Decay 2 som visas upp med en ny video, och spelet ser verkligen skitkul ut. Några ur redaktionen påpekade att zombies börjar kännas lite gjort, och det är såklart svårt att argumentera emot. Microsoft släppte relativt nyligen Dead Rising 4 och nästa år kommer detta spel, medan Sony har både Days Gone och The Last of Us 2 på gång. Räkna med mycket mera odött, alltså.

Zombie-febern rasar fortfarande i spelvärlden.

The Darwin Project visades därefter upp, vilket krävde kollektiv skämsluva då det med gapig kommentator samtidigt visades Mixer-stöd (ni vet, Microsofts Twitch-utmanare), innan det blev betydligt lugnare med Minecraft. Det ska nu gå att spelas mellan både mobil, PC och Xbox, och en ny marknadsplats är på väg. Kanske inte den mest spännande utannonseringen, men förmodligen inte alls försumbart. Dessutom kommer 4K-stöd, även om det kanske inte är det spel som tarvar detta allra mest, men visst märks de grafiska förbättringarna tydligt ändå.

Japanska spel har varit en extra svart fläck på kartan för Microsofts del och nu vankas det sådant. Phil Spencer är tillbaka på scen och introducerar nu Dragonball Fighter Z. Det ser helt magiskt bra ut för fans av serien och tycks erbjuda i huvudsak tvådimensionella slagsmål. Något som per automatik gör mig på gott humör.

Det följs upp av ett annat asiatiskt lir, nämligen koreanska Black Desert. Ett av de vackraste onlinerollspel jag vet, sett ur ett designmässigt perspektiv. Att det nu även släpps till konsol är såklart positivt. Ett spel som nu kommer till Xbox är The Last Night, vilket är ett vid första anblick primitivt, pannkaksplatt pixelspel, tills man inser att grafiken är tredimensionell. Det är hutlöst läckert och trailern som visar ger Blade Runner-doftande mersmak. Ännu mer unik design får vi därefter i The Artful Escape som ser ut som en David Bowie-hyllning i brist på bättre liknelser. Och jag gillar att utvecklarna skriver att det kommer när det är "damn ready.

Detta är en annons: